Zadania domowe w epoce AI

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prace domowe budzą wciąż wiele kontrowersji, co jakiś czas pojawiają się głosy o wprowadzeniu zakazu zadań domowych. Jest wielu przeciwników prac domowych, ale również dużo zwolenników, argumentów za i przeciw. Podobnie dużo emocji budzi temat sztucznej inteligencji, a wśród nauczycieli szczególnie wykorzystanie go w szkole. Nauczyciele obawiają się, że uczniowie będą sięgać do tych dostępnych dla każdego narzędzi, jakimi są szczególnie czatboty: ChatGPT, Bard czy Bing. Zamiast jednak pytać, co robić, by uczniowie nie ściągali za pomocą AI, warto zadać pytanie, jak wykorzystać sztuczną inteligencję, by nauczyć uczniów pisania i krytycznego myślenia.

Na zwycięstwo w grze w policjantów i złodziei nie warto liczyć, tu zawsze będziemy na straconej pozycji. Raczej sami powinniśmy się nauczyć z tych narzędzi korzystać, pokazać uczniom, że je znamy, dawać zadania, w których można zobaczyć, jak działa (i nie działa) AI. Sztuczna inteligencja może być wykorzystana przez nauczyciela i ułatwić mu pracę, warto zastosować programy stworzone dla nauczycieli, jak Twee czy MagicSchool AI, czy wzbogacane o asystentów AI znane programy, jak Canva czy Edpuzzle.

Warto jednak pamiętać, że chatboty nie są narzędziami edukacyjnymi. Powinniśmy je traktować nie jak istoty obdarzone inteligencją, ale bardziej jak zaawansowane kalkulatory, które mogą ułatwić pracę, jednak nie uczą i nie zwalniają z myślenia. Możemy zastosować je w procesie uczenia się tak, jak inne narzędzia, które wykorzystujemy w swojej pracy. A może warto też zmienić podejście do tego, co uważamy za ściąganie czy plagiat? Możemy wspólnie z uczniami generować pomysły na pisanie prac czy użyć narzędzi AI w redagowaniu wypowiedzi tak, by były lepiej skonstruowane i zawierały mniej błędów. Możemy generować modelowe prace, szukać informacji, sprawdzać ich rzetelność, korzystając z różnych źródeł.

Parafrazując to, co powiedział Steve Pearlman o tym, że ChatGPT nie zabił akademickiego eseju, tylko odkrył jego zwłoki, zadania domowe nie zostały zabite przez sztuczną inteligencję, ale AI pozwala nam uświadomić sobie, że tradycyjne prace domowe są martwe, nieefektywne i od dawna nie służą uczeniu się.

Prace domowe powinny być częścią procesu uczenia się, stanowić dla uczniów wyzwanie, być wykonalne, a przede wszystkim uczniowie powinni być przekonani, że są one dla nich osobiście ważne i wartościowe. Prace domowe powinny być dobrowolne, a więc nie podlegać ocenie. Uczniowie, jeśli nie są przekonani, że warto zadanie domowe wykonać, nie powinni być do tego zmuszani, bo wtedy będą wybierać drogę na skróty, to, co jest dla nich łatwiejsze i zapewnia edukacyjny sukces w postaci oceny i promocji. Rozwiązaniem może być odwrócona klasa, gamifikacja czy indywidualna ścieżka uczenia się oparta na podejściu zwanym mastery - based learning.

Dżin AI co prawda wydostał się już z lampy Alladyna, ale to jak wykorzystamy możliwości technologiczne zależy jeszcze od nas samych, ludzi: nauczycieli i uczniów.

Zapraszam do wysłuchania mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2023 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Justyna Bober jest nauczycielką konsultantką w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia z TIK-u nie tylko dla polonistów. Ambasador Wakeleta, Book Creatora i edukator Nearpoda, ekspert MIEE, ambasadorka Wiosny Edukacji. Działa także w SETI (inicjatywie sejneńskich nauczycieli anglistów). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie