Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak AI wpływa na edukację szkolną? Zastanawialiśmy się nad tym podczas webinaru "Pomaga czy przeszkadza? Jak wykorzystać AI, by pomóc uczennicom i uczniom w samodzielnej nauce?", podczas którego Justyna Bober z Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach omawiała narzędzia AI wspierające przygotowanie zajęć i proces uczenia się.

Elastyczność w obliczu zmian to ważna kompetencja XXI wieku, o czym możemy przekonać się, obserwując tempo rozwoju nowoczesnych technologii. Widzimy to na każdym kroku, zwłaszcza gdy możliwości sztucznej inteligencji okazują się coraz bardziej imponujące. Czaty oparte na silniku AI, aplikacje do tworzenia grafik czy filmów – są to szeroko dostępne narzędzia, w dużej mierze bezpłatne, co sprawia, że skorzystać z nich może każdy – na użytek prywatny, zawodowy czy edukacyjny.

Ten ostatni wywołuje szczególne obawy. Dzieci i młodzież bez problemu docierają do ChatGPT czy Google Gemini. Jak się to ma do samodzielnej nauki? Czy wystarczy teraz podać czatowi treść pytania zadanego przez nauczycielkę i skopiować wynik? Czy uczeń będzie gotowy zweryfikować informacje w innych źródłach? A może dzięki AI zwiększy się przystępność wiadomości, co ułatwi uczennicom i uczniom samodzielną naukę?

Optymistycznie czy z rezerwą?

Wobec nowych technologii opartych na AI wyróżnić można dwie dominujące postawy: hurraoptymistyczną oraz pełną obaw i złych przeczuć. Ta pierwsza zapowiada nowe możliwości, przewiduje oszczędność czasu i energii, możliwość poszerzenia warsztatu nauczycielskiej pracy, tworzenia ciekawych zadań i aktywności, indywidualizowania ich do możliwości uczennicy bądź ucznia. Druga grupa głosów jest mniej skłonna do zachwytów, przeciwnie – podkreśla, ile zagrożeń tkwi w dostępności takich narzędzi. Obawy dotyczą ryzyka szerzenia dezinformacji czy zmniejszenia samodzielności pracy uczennicy bądź ucznia. Wybiegają też w przyszłość, rozważając wpływ AI na rynek pracy, również w obszarze edukacji.

Wobec tylu wątpliwości i odmiennego nastawienia do sztucznej inteligencji szczególnie cenne jest podejście wyważone, plasujące się gdzieś pomiędzy wyżej wspomnianymi postawami. Taka konstruktywna równowaga. Tak, możemy czerpać z nowych narzędzi i wykorzystywać je podczas zajęć lekcyjnych czy poza nimi, ale róbmy to ze świadomością przeróżnych wyzwań, z którymi już się mierzymy, bądź za chwilę będziemy się mierzyć. Niech uczeń lub uczennica sięgnie po Chat GPT w ramach pracy własnej – podczas zajęć czy w domu – ale niech uczy się przy tym, co robić, by zweryfikować informacje, oceniać ich wartość, formułować adekwatne do potrzeby instrukcje (prompty). Dzięki temu będzie nie tylko zdobywać wiedzę przedmiotową, ale uczyć się też analizy informacji, jej weryfikacji i twórczego wykorzystania sztucznej inteligencji. A to już coś, prawda?

Webinar na przełamanie lodów z AI

Jak zatem ugryźć temat? Polecamy webinar poprowadzony w ramach programu #SuperKoderzy przez Justynę Bober, która opowiada o sztucznej inteligencji w szkole. Zastanawia się, jak korzystać z możliwości AI podczas zajęć, zachęcając młodzież do samodzielnych poszukiwań, rozwijania zainteresowań i nauki trudniejszych zagadnień.

Dzięki webinarowi dowiesz się:

  • w jaki sposób możesz korzystać z dostępnych narzędzi opartych na AI – zarówno podczas lekcji, jak i do przygotowania zajęć,
  • na jakie ograniczenia narzędzi AI warto zwrócić uwagę.
  • w jaki sposób rozmawiać z chatbotem, czyli skutecznie promptować,
  • jakie możliwości w zakresie AI daje popularna Canva.

***

Webinar został zorganizowany w ramach programu #SuperKoderzy – to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych

 

O prowadzącej webinar: Justyna Bober – nauczycielka języka polskiego i angielskiego, absolwentka studiów podyplomowych na kierunku neurodydaktyka WSB Bydgoszcz, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, tłumacz materiałów na Khan Academy, autorka kursów dla Operonu, ambasadorka Wiosny Edukacji, ambasadorka Wakeleta i Book Creatora, edukatorka Nearpoda, ekspert Microsoft MIEE, działa w SETI (inicjatywie nauczycieli języka angielskiego), należy do grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie