Sztuczna inteligencja i zautomatyzowane tłumaczenia nie zastąpią potrzeby nauki języków obcych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Aż 60% nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego nie zgadza się z twierdzeniem, że sztuczna inteligencja i zautomatyzowane tłumaczenia doprowadzą do tego, że przestaniemy się uczyć języków obcych. Tak prezentują się wyniki badania przygotowanego przez ekspertów British Council oraz Research Institute of Digital Innovation in Learning. Wielu respondentów i respondentek podkreślało to, jak głębokie są kulturowe, społeczne i emocjonalne aspekty języków oraz to, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić interakcji międzyludzkich, jakie między innymi zachodzą między uczniami na zajęciach.

W badaniu dotyczącym wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego pt. Artificial Intelligence in English language teaching: Preparing for the future wzięło udział 1348 nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego ze 118 krajów i regionów na całym świecie.

Mimo pojawienia się sztucznej inteligencji, 70% badanych zgadza się, że uczniowie powinni być w stanie samodzielnie pisać po angielsku (bez wykorzystania narzędzi opartych na AI).

Jeśli chodzi o rolę nauczycieli i nauczycielek, 51% respondentów wyraża sceptycyzm do tego, jakoby AI miało ich zastąpić do 2035 roku.

80% badanych wskazuje potrzebę rozwoju sztucznej inteligencji w celu wspierania nauki języka angielskiego na całym świecie, z uwzględnieniem różnych jego odmian. Pomoże to ułatwić inkluzywność w nauce języków i zmniejszy kwestie standaryzacji i wydajności, które dotykają nauczycieli i nauczycielek.

Pojawienie się sztucznej inteligencji postawiło wiele pytań i doprowadziła do zachwiania pewności nauczycieli i nauczycielek. Tylko 20% z nich czuje się odpowiednio przeszkolonych do korzystania ze sztucznej inteligencji podczas nauczania, a aż 54% czuje, że nie jest wystarczająco przeszkolona w tym zakresie. 27% z nich pozostaje neutralnych, wskazując na niepewność odnośnie do tego, jakie mają potrzeby szkoleniowe w zakresie AI.

Narzędzia i zastosowania sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego

Oprócz opinii nauczycielek i nauczycieli języka angielskiego na temat AI, w badaniu Artificial Intelligence in English language teaching: Preparing for the future opisane są również informacje na temat wykorzystania sztucznej inteligencji przez 1348 nauczycieli i nauczycielek ze 118 krajów i regionów.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji najczęściej używane przez nauczycieli i nauczycielki to: aplikacje do nauki języków (48%), aplikacje generujące mowę (37%) i chatboty (31%). 24% respondentów deklaruje, że nie korzysta z żadnych narzędzi opartych na AI.

Jeśli chodzi o zastosowania AI w nauczaniu języka angielskiego, nauczyciele wykorzystują ją do: tworzenia materiałów dydaktycznych (57%), wsparcia uczniów i uczennic w posługiwaniu się językiem angielskim (53%), tworzenia planów lekcji (43%). 18% badanych twierdzi, że nie korzysta ze sztucznej inteligencji do żadnego z tych celów. Może to częściowo wynikać z braku przeszkolenia w korzystaniu z AI i niepewności co do jej wpływu na teraźniejszość i przyszłość nauczania języka angielskiego.

O raporcie Artificial Inteligence in English language teaching

Badania prowadzili eksperci ds. technologii edukacyjnych z British Council i Research Institute of Digital Innovation in Learning (ODUGlobal, z siedzibą na Old Dominion University w Wirginii, USA), którzy sprawdzali wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego (ELT) i uczeniu się na całym świecie. Na raport składają się trzy części: przegląd literatury, ankiety oraz wywiady jakościowe.

Źródło: British Council

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie