Narzędzia TIK w nauczaniu matematycznym

fot. Fundacja mBanku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) stały się nieodłącznym elementem edukacyjnych przedsięwzięć. Służą różnym celom – integrują, pozwalają pracować zdalnie, oferują platformy rozwijajace wiedzę i umiejętności czy programy do tworzenia przeróżnych aplikacji. Można odnieść wrażenie, że każdy dzień przynosi nowe narzędzie, które kusi formą, treścią lub atrakcyjną innowacją. Dlaczego by ich nie wykorzystać w nauczaniu matematyki?

Serdecznie polecamy nagranie webinaru Narzędzia TIK w nauczaniu matematycznym, zrealizowanego przez Fundację Think! i Fundację mBanku. Webinar poprowadzony przez dwie doświadczone nauczycielki – Jolantę Okuniewską oraz Joannę Świercz – to skarbnica sprawdzonych i skutecznych metod nauczania matematyki wykorzystujących nowoczesne technologie.

W kontekście nauczania – nie tylko matematyki – w szkole podstawowej, kluczowe staje się nie tylko umiejętne włączanie tych technologii w proces edukacyjny, ale też świadome ich ograniczanie. Jest to spostrzeżenie wielu nauczycielek i nauczycieli, którzy mówią wprost: kiedyś na moich lekcjach było bardzo dużo technologii, teraz jest ich zdecydowanie mniej. Czemu? Kluczem zdaje się być zachowanie równowagi i korzystanie z narzędzi cyfrowych tam, gdzie faktycznie będą wspierać w nauce. Entuzjazm względem technologii zmienia się na rzecz spokojnej oceny możliwości i przemyślanych wyborów.

Z takim podejściem sięganie po narzędzia cyfrowe przynosi więcej korzyści, tak dla nauczyciela, jak i ucznia. A jest ich niemało. Technologie mogą znacząco ułatwić zrozumienie abstrakcyjnych koncepcji matematycznych poprzez wizualizacje czy gry edukacyjne, które angażują dzieci, dają im szansę obserwacji i doświadczania procesów, a w efekcie motywują do nauki. Dzięki narzędziom takim jak platformy do kodowania czy tworzenia projektów 3D, platformy edukacyjne czy aplikacje do ćwiczeń uczennice i uczniowie mogą eksplorować matematykę w sposób bardziej intuicyjny, co sprzyja lepszemu zrozumieniu materiału i rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia. Ponadto, TIK umożliwiają personalizację nauczania – pozwalają łatwo dostosować tempo i poziom trudności zadań do indywidualnych potrzeb ucznia lub grupy.

Przy których zagadnieniach matematycznych narzędzia cyfrowe okazują się szczególnie przydatne? Kiedy faktycznie warto sięgnąć po telefony, tablety czy laptopy? Podpowiedzi i wskazówki znajdziesz w poniższym nagraniu:

Podczas webinaru:

  • poznasz innowacyjne technologie w edukacji,
  • uzupełnisz wiedzę o TIK jako narzędziu wsparcia dydaktycznego,
  • odkryjesz praktyczne zastosowania narzędzi cyfrowych w nauczaniu matematyki.

Sięgnij po więcej

Dwa poprzednie webinary z cyklu „Matematyka jest wszędzie” możesz obejrzeć tutaj:

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Sięgnij po bezpłatnego ebooka „Matematyka jest wszędzie” wydanego przez Fundację mBanku. Znajdziesz go na stronie www.msilnia.pl. Książka nie jest typowym podręcznikiem, a korzystać mogą z niej nauczycielki, edukatorzy i rodzice. To zbiór inspiracji, który pokazuje matematykę w codziennym życiu, kulturze i naturze. Może przydać się zarówno w domu, jak i w szkole – podczas lekcji, kółek zainteresowań i realizacji projektów.

Uczysz w szkole podstawowej? Dowiedz się więcej o nowym programie Fundacji mBanku – mSilnia, dzięki któremu możesz zyskać grant dla swojej szkoły na realizację projektu bądź honorarium za scenariusz zajęć matematycznych. Nabór trwa do 7 maja 2024 r. Więcej przeczytasz na stronie programu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie