Uczę języka obcego. Od wielu lat obserwuję ludzi w różnym wieku, którzy wkładają mniej lub więcej wysiłku w to, aby móc posługiwać się językiem angielskim. Co roku na pierwszej lekcji, gdy spotykam się z nową grupą, oprócz standardowych pytań o pochodzenie i posiadane zwierzaki domowe, zadaję pytanie: “W jakie grasz gry?” Jeszcze kilka lat temu reakcja była zwykle podobna. Duża część dziewcząt się oburzała, że nie mają na takie bzdury czasu. Chłopaki trzymali język za zębami.
Projektowanie jako szkoła innowacji
Jak pomóc dzisiejszym uczniom, by stali się za chwilę innowacyjnymi pracownikami, przedsięiorcami, obywatelami? To cel, który stawiają sobie wszyscy - od urzędników europejskich po rodziców i nauczycieli. Jakich środków, zasobów, zmian etc. potrzebujemy, by wprowadzić innowację do szkół? Dobrym pomysłem jest wprowadzanie zajęć z projektowania i designu.
ABC edukacyjnych innowacji (2)
Prezentujemy drugą częścią artykułu, który nie jest wykazem niezbędnych pojęć o nowościach w edukacji, tj. słownikiem innowacji, ale propozycją rozważenia kierunku myślenia o nich i wybranych sposobów pracy zmierzającej do podniesienia efektów uczenia się uczniów. Aby innowacją nie była każda nowość, ale ta, która zakłada osiąganie wyższych lub innych od dotychczasowych wyników nauczania.
ABC edukacyjnych innowacji (1)
„ABC edukacyjnych innowacji” - nie jest wykazem niezbędnych pojęć dotyczących nowości w edukacji, tj. słownikiem innowacji, ale propozycją rozważenia kierunku myślenia o nich i podstawowych sposobów pracy zmierzającej do podniesienia efektów uczenia się uczniów. Bo innowacją nie jest każda nowość, ale ta, która zakłada osiąganie wyższych lub innych od dotychczasowych wyników nauczania.
LdL, czyli uczenie się poprzez nauczanie
Z cyklu "45 minut": Uczenie się poprzez nauczanie (Lernen durch Lehren/ Learning by teaching) jest metodą zorientowaną na działanie – uczący się przyswaja sobie sprawności, umiejętności, wiedzę i kompetencje poprzez wspólne/wzajemne nauczanie/uczenie się. Homines, dum docent, discunt (ludzie uczą się podczas nauczania) - pisał Seneca w Epistulae morales ad Lucilium 7.
Matematyka w lesie, czyli jak rozwijać wyobraźnię przestrzenną
Biolog ewolucyjny i genetyk ze Stanfordu Gerald Crabtree opublikował niedawno w piśmie "Trend in Genetics" artykuł pod tytułem „Nasz delikatny intelekt” (Our Fragile Intellect). Amerykański badacz wyraża w nim opinię, że szczyt rozwoju mózgu nasz gatunek ma już za sobą. Obecne warunki życia nie zmuszają nas do zbytniego wysiłku intelektualnego, a nasze mózgi rozwijają się najintensywniej wtedy, gdy zmuszone są do rozwiązywania coraz trudniejszych problemów.
BETTer Education czyli edukacja przyszłości
Targi BETT co roku przyciągają do Londynu rzesze wystawców: producentów sprzętu komputerowego różnego typu i zastosowania, oprogramowania dla szkolnej administracji, bibliotek, firm szkoleniowych, wydawnictw językowych, producentów multimedialnego oprogramowania dla pracowni przedmiotowych od szkół podstawowych po wyższe, sprzętu i programów przeznaczonych dla szkół specjalnych, uczniów z deficytami rozwojowymi, producentów wyposażenia nowoczesnych pracowni. Nieprawdopodobne bogactwo nowoczesnych rozwiązań dla szeroko rozumianej edukacji.


