Targi Książki we Frankfurcie nad Menem, które odbyły się w dniach 10-14 października, to najważniejsze i największe wydarzenie w branży. Jakie trendy można było na nich zaobserwować? Zacieranie się granic między książkami a grami wideo. Przyszłością wydają się książki nie tyle do czytania, ile do odtwarzania.
Uczenie oparte na grach przyszłością edukacji?
Fundacja Gates’ów rozpoczęła współpracę z Centrum Naukowym Gier Uniwersytetu Washington. Rezultatem współpracy ma być przygotowanie darmowej gry edukacyjnej Refraction. Jednym z priorytetów fundacji jest prowadzenie badań i rozwijanie uczenia się opartego na grach. Zdaniem Billa Gatesa uczenie się oparte na grach będzie fundamentem edukacji przyszłości.
Jak wykorzystać gry w edukacji?
Wszystkie gry (sportowe, karciane, internetowe, planszowe i inne) łączy kilka definiujących je elementów: jasny cel, określone zasady, ustalony system informacji zwrotnej oraz dobrowolność. Niemal zawsze, gracz podejmuje pewien wysiłek, żeby pokonać postawione przed nim przeszkody i zdobyć określoną nagrodę. Czy nie podobnie jest w edukacji?
Ewolucja szkoły zaczyna się w głowie
Czy możemy uwolnić proces uczenia się? Czy edukacja i szkoła mogą się obyć bez nauczycieli? W wywiadzie udzielonym w czerwcu telewizji CBS Salman Khan, twórca i szef Khan Academy przyznał, że jest zaskoczony sukcesem swojej inicjatywy, z której korzysta już ponad 6 milionów osób tygodniowo, ale kontynuuje prace i stara się nie myśleć o spoczywaniu na laurach.
O edukacji opartej na rozwoju świadomości
Każdy uczeń chce zrealizować wszystkie swoje pragnienia, maksymalnie rozwinąć swój talent tak, by cieszyć się doskonałym zdrowiem, spełnieniem i pomyślnością oraz by osiągać to, co jest najlepsze dla niego i dla społeczeństwa. Jest to nie tylko marzenie każdego studenta, jest to również marzenie jego rodziców, nauczycieli, całego społeczeństwa i całego świata.
Gdyby roboty uczyły dzieci…
W styczniu 2012 firma Latitude, zajmująca się analizami między innymi społeczeństwem informacyjnym i tym, jak ludzie będą czytać, oglądać, słuchać i uczyć się w przyszłości, opublikowała raport z badań, którego pytaniem przewodnim było: Co stałoby się, gdyby roboty uczyły dzieci?
iPady w rękach przedszkolaków
Nowe technologie stają się ważnym elementem krajobrazu edukacyjnego na wszystkich poziomach kształcenia. W przedszkolach w mieście Auburn w stanie Maine (USA) wprowadzono pilotażowy program zastosowania iPadów do nauki czytania i matematyki. Dzieci, które pracowały z tabletem, osiągały lepsze wyniki w porównaniu z tymi, które nie miały dostępu do narzędzia.