Inspirujące filmy dla nauczycieli (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Warszawie rozpoczyna się dziś konferencja „INSPIR@CJE 2013 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“. Będziemy mówić o tym, w jaki sposób możemy sami, bez pomocy urzędników, oddolnie zmieniać szkołę. Relację z konferencji zamieścimy w kolejnych dniach. Wkrótce po konferencji powinny pojawić się też nagrania filmowe z wystąpień.(C) Edunews.pl - INSPIRACJE 2013

Tymczasem w kanale filmowym Edunews.pl na YouTube pojawiły się kolejne filmiki przygotowane przez prelegentów konferencji, w których zachęcają oni do podejmowania w szkołach różnych działań ożywiających, usprawniających i podnoszących jakość nauczania.

Leszek Hojnacki, nauczyciel-konsultant, wykładowca, trener, facylitator, który zajmuje się m. in. szkoleniami nauczycili, przekonuje do szerokiego wykorzystania w edukacji mobilnych urządzeń. Zauważa, że „przed szkołą stoją dziś możliwości większe niż kiedykolwiek w historii. Prawdziwą barierą jest tylko nasza nieumiejętność radzenia sobie z nowym.“, czyli z nowymi technologiami, urządzeniami, które mogą nam pomóc lepiej uczyć i uczyć się. Pomocą dla wszystkich poszukujących odpowiedzi na pytanie: jak uczyć z urządzeniami mobilnymi, może być e-poradnik Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu – poradnik dla edukatorów.

Dariusz Martynowicz z V Liceum Ogólnokształcącego im. A. Witkowskiego w Krakowie opowiada o kulturze i komunikacji, pokazuje w jaki sposób można wykorzystać film i nowoczesne technologie na języku polskim:

W dzisiejszym świecie rozwoju technik informacyjnych nastąpiły zmiany w stylu uczenia się młodzieży. Uczniom trudność sprawia zrozumienie zasad geometrii i nabycie umiejętności konstruowania, która wymaga systematyczności i cierpliwości. Czy nauczyciele mogą pomóc uczniom w uczeniu się? Oczywiście, że tak, przekonują w swoim filmie Małgorzata Barańska i Ewa Janiec z warszawskiego WCIES:

Jolanta Okuniewska tworzy awatarową klasę w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Prezentuje wykorzystanie TIK w klasach młodszych szkół podstawowych i podkreśla konieczność zachowania równowagi między zajęciami z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a zabawami i aktywnościami charakterystycznymi dla wieku dziecięcego:

Marcin Zaród z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie opowiada o swoich lekcjach z TIK. Wyznaje pogląd, że lekcja z TIKiem to nie powinien być 45-minutowy show jak w cyrku, ale zwykłe zajęcia, w których TIK przestaje być widoczny jako coś niezwykłego i staje się tak samo "opatrzony" jak zwykły podręcznik czy tablica.

Piotr Szlagor uczący informatyki i matematyki w bielskich szkołach jest nauczycielem aktywnie wykorzystującym Scratcha w nauczaniu Informatyki i Matematyki. Uważa, że nie ma obecnie lepszego narzędzia uczącego myślenia algorytmicznego z takim potencjałem dydaktycznym. Osobom, które chciałyby poznać ten bezpłatny program lepiej, polecamy e-przewodnik: Programowanie wizualne dla każdego.

Barbara Halska z Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębu Zdrój jest zwolenniczką wykorzystywania narzędzie Google w edukacji. Przykładowo możemy używać Google Earth przy realizacji lekcji z geografii, fizyki, przyrody czy nawet historii. Google ArtProject umożliwia nam, oprócz zwiedzania wirtualnie muzeów, jeszcze realizację ciekawszych lekcji historii, sztuki, języka polskiego czy języków obcych.

Wiesława Kopf jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Bydgoszczy i entuzjastką technologii informatycznych w nauczaniu. W organizacji zajęć wykorzystuje aplikację oceniania Class Dojo oraz amerykańską metodę „Całego mózgu", która w dużym stopniu angażuje emocje podczas uczenia się:

Podczas konferencji chcemy pokażemy wiele dobrych praktyk rodzących się w polskich szkole i bohaterów zmian, dzięki którym coś drgnęło. Takie działania, podejmowane przez setki (a może i tysiące) nauczycieli w tym kraju, są szansą na rzeczywistą, a nie urojoną, zmianę w polskiej szkole. Zamiast wyrzucać w błoto miliony na organizację inicjatyw typu Kongres Polskiej Edukacji, lepiej jest przeznaczyć środki na systemowe wspieranie oddolnych działań innowacyjnych nauczycieli.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie