Polska liderem w nauce kodowania!

fot. Rafał Nowak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Europejski Tydzień Kodowania pokazał, że choć Polacy wypadają słabo w międzynarodowych rankingach umiejętności cyfrowych, to pod względem zaangażowania i chęci uczenia się są w ścisłej czołówce. Aż 2200 inicjatyw programistycznych zgłoszonych w ramach Code Week EU zapewniło nam pozycję lidera pod względem liczby wydarzeń na kontynencie!

Jak widać dopiero 23. miejsce wśród krajów UE pod względem tzw. wskaźnika gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI oraz słabe w porównaniu do innych krajów OECD wyniki w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC wcale nie przeszkadzają pasjonatom umiejętności cyfrowych, którzy chcą dzielić się swoimi umiejętnościami z innymi. Ogromną popularność w szkołach zdobywają programy edukacyjne ukierunkowane na umiejętności IT, w całym kraju powstają również grupy amatorów i promotorów programowania. Nasz wynik podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania ilustruje wzmacnianie tego trendu – podejście Polaków do nauki programowania gwałtownie się zmienia.

Obserwację tę potwierdzili również eksperci uczestniczący w debacie „Jaka jest przyszłość nauki programowania w Polsce?”, która odbyła się 16 października w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Panel odbył się w ramach Pikniku Koderów podsumowującego działania z całego Tygodnia Kodowania. Eksperci pozostają zgodni, że warto wykorzystać gigantyczną energię społeczną wokół zarówno Tygodnia Kodowania, jak i innych projektów z pogranicza edukacji i technologii (takich jak Mistrzowie Kodowania, CoderDojo czy Khan Academy), by szerzej wprowadzać naukę programowania do szkół. Na odpowiedź czeka jednak pytanie, jak najlepiej zrealizować to ambitne założenie.

Prof. Maciej Sysło opowiadał przede wszystkim o potrzebie zmian systemowych w systemie edukacji polegających m.in. na opracowaniu nowej podstawy programowej nauczania informatyki czy wprowadzenia zadań z zakresu technologii cyfrowych w egzaminach obowiązkowych. Odmienne stanowisko, wynikające z bogatego doświadczenia w pracy z młodymi pasjonatami kodowania przedstawiała nauczycielka Barbara Halska. Jak zauważyła, uczniowie chcą pracować spontanicznie i nie uznają schematów.

Mimo odmiennych poglądów wszyscy prelegenci podkreślali, że programowanie jest sposobem myślenia, a nauka programowania to również nauka kreatywnego rozwiązywania problemów. Tak postrzegana informatyka staje się miejscem spotkania różnych przedmiotów szkolnych. Jak zauważyła dr Justyna Jasiewicz z Centrum Cyfrowego: Projekt Polska: „Skończmy z tym podziałem na informatykę i nie-informatykę, ponieważ naszym zadaniem jest przygotowanie dzieciaków do korzystania z nowych technologii we wszystkich obszarach życia”.

Uczniowie biorący udział w Pikniku Koderów w Centrum Nauki Kopernik podczas warsztatów udowadniali, że dla nich takie podziały już nie istnieją, a rozwijane z chęcią umiejętności cyfrowe stosują bez najmniejszego wysiłku. Jeśli uda się odnaleźć sposób, by podobną pasją zarazić ich rówieśników, Polska z pewnością w ciągu kilku, kilkunastu lat stanie się liderem w programowaniu na poziomie europejskim.

Choć Tydzień Kodowania się skończył, praca nad rozpowszechnianiem umiejętności programistycznych trwa cały rok. Organizatorzy wciąż zamieszczają dodatkowe informacje, relacje z wydarzeń oraz materiały edukacyjne na polskiej stronie http://codeweek.org.pl oraz na profilach w mediach społecznościowych – https://twitter.com/CodeWeekPL i https://www.facebook.com/CodeWeekPL.

O programie „Mistrzowie Kodowania”

Mistrzowie Kodowania, flagowy program edukacyjny firmy Samsung Electronics Polska, który realizowany jest we współpracy ze szkołami podstawowymi, gimnazjalnymi i ponadgimnazjalnymi, ma na celu rozwijanie nowoczesnego systemu edukacji w Polsce. Opiera się na lekcjach programowania m.in. w intuicyjnym języku Scratch, który dzięki obrazkowemu interfejsowi jest idealny dla młodszych dzieci. W jego ramach umiejętności programistyczne pod okiem ponad 3000 nauczycieli rozwija 100 000 dzieci z 1200 szkół w całej Polsce.

Materiał przygotowany w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy Edunews.pl oraz programem Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie