Dlaczego nauczyciele chcą się uczyć?

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Proszę Państwa, czy wszyscy się uczą? Wiadomo, nauczyciele nie muszą się uczyć, bo już prawie wszystko umieją, więc co się tam będą uczyć” – żartował na konferencji „Inspir@cje 2015” Jacek Ścibor, nauczyciel informatyki należący do grupy Superbelfrzy RP. O to, dlaczego warto stawiać na własną edukację zapytaliśmy nauczycieli-pasjonatów, trenerów programu „Mistrzowie Kodowania”.

Anna Jędryczko – uczy języka polskiego w Szkole Podstawowej im. Wojska Polskiego w Damicach.

Uczenie się? Lubię to! Dzięki nauce nie tylko zgłębiam swoją wiedzę i umiejętności, ale też prowadzę bardzo ciekawe życie. To jak podróż w nieznane krainy, podczas której poznaję nowych ludzi, konfrontuję się z nimi, czerpię z ich doświadczeń i mądrości, sprawdzam granice swoich możliwości i poszerzam horyzonty. Bywa, że zaskakuję samą siebie. Taką pozytywną niespodzianką jest m.in. efekt mojej przygody w programie "Mistrzowie Kodowania". Gdyby ktoś kilka lat temu powiedział mi, że polonistka pracująca w niewielkiej podstawówce zajmie się programowaniem gier czy aplikacji mobilnych i będzie tego nauczała innych, bardzo by mnie rozbawił. Na szczęście chętnie się uczę i nie pozwalam sobie na zaszufladkowanie, dzięki czemu dziś czuję się silna nie tylko w literaturze poszczególnych epok czy w językoznawstwie, ale i w kodowaniu. Fakt, że nie bałam zająć się dziedziną tak odległą od tej wyuczonej na studiach, bardzo wpłynął na moją pewność siebie, a tym poczucie bezpieczeństwa ("Dam radę ze wszystkim!"). Eksplorowanie kolejnych dziedzin wiedzy traktuję jako wyzwanie, a każdy etap poznawania tematu daje mi mnóstwo frajdy. Lubię też tę ciekawość, która towarzyszy mi podczas uczenia się. Pozwalam sobie na błędy, traktuję je jako wskazówki, kolejne kroki w osiągnięciu celu. Poza tym – lubię być na bieżąco, więc stale "aktualizuję" swoją wiedzę – tak dla siebie, jak i dla moich uczniów. Nie chcąc hamować ich rozwoju, muszę za nimi nadążać. Co jeszcze? Nauka nie pozwala mi się zestarzeć! Aktywność intelektualna, którą sobie co rusz narzucam, spotkania z innymi czy zadania, przed którymi staję – to naprawdę odmładza. Na mojej drodze zawodowej mam szczęście poznawać prawdziwych zapaleńców, którzy podobnie jak ja lubią się uczyć. Jako trenerka "Mistrzów Kodowania" obserwuję na szkoleniach potężny głód nowych umiejętności i entuzjazm, z jakim nauczyciele podchodzą do uczenia się. Otwartość na "nowe" ułatwia im przyswajanie wiedzy, a zadowolenie z sukcesów pozytywnie wpływa na całą grupę. Te szkolenia to czas kreatywnej pracy i radości, intensywnego myślenia ponad zastałymi schematami, szeroko otwartych oczu i uśmiechów, kiedy samodzielnie zaprogramowana gra zadziała. Dla mnie to najcelniejszy argument na to, że nauczyciele lubią się uczyć.

Joanna Szczecińska – uczy w ZSO Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie Szczecińskim, gdzie prowadzi zajęcia edukacji wczesnoszkolnej i zajęcia komputerowe. Jest również tyflopedagogiem.

Pracę w szkole rozpoczynałam 12 lat temu i szybko zorientowałam się, że w dużej części wiedza zdobyta na studiach jest niewystarczająca, gdyż jest nieaktualna i nieadekwatna do szkolnej rzeczywistości. Rozpoczęłam więc poszukiwanie innowacyjnych metod, które pozwalają mi przygotować ciekawe i atrakcyjne zajęcia dla dzieci. Cały czas poszukuję ciekawych publikacji, szkoleń, kursów, spotkań, programów które wzbogacają moje doświadczenie, warsztat pracy i są atrakcyjne dla uczniów. Staram się również nadążać za rozwojem cywilizacji i prowadzić zajęcia w oparciu o nowe technologie, z którymi dzieci będą obcować na co dzień w dorosłym życiu. Dużą frajdę sprawia mi zdobywanie nowej wiedzy i nowych umiejętności, a jeszcze większą wzbudzanie ciekawości i zainteresowania u dzieci. Od września 2013 roku biorę, wraz z moimi uczniami, udział w programie "Mistrzowie Kodowania". Dzięki niemu nauczyłam się, jak łączyć realizację punktów podstawy programowej z nowoczesną technologią.

Dlaczego więc chcę się uczyć jako nauczyciel? Bo sprawia mi to przyjemność, bo nowa wiedza, nowo poznani ciekawi ludzie dają mi nową energię i są dla mnie inspiracją w mojej pracy. Lubię wyzwania. Praca nauczyciela jest moją pasją, którą łącze z pasją do nowych technologii. Chcę się uczyć, aby nie wpaść w rutynę i nie uczyć „nudnych” rzeczy w nudny sposób.

Agnieszka Kubiak – uczy języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Koluszkach.

Odkąd sięgam pamięcią zawsze lubiłam się uczyć. Przywołując w pamięci wczesne dzieciństwo widzę moich rodziców i dziadków spędzających długie godziny na zaspokajaniu mych intelektualnych wymagań. Nauka była przyjemnością, a stała się jeszcze większą w życiu dorosłym. To, że teraz wspieram moich uczniów w procesie zdobywania wiedzy, jest jeszcze większą siłą napędową do własnego rozwoju. Cieszy mnie, że mogę się uczyć.

W zgodzie z tym, co mi w duszy gra. Od dwóch lat w najczulsze jej struny uderza programowanie. Bezgraniczną miłość do kodu zaszczepili we mnie "Mistrzowie Kodowania". Próbuję odnaleźć w pamięci moment, w którym poczułam, że moje życie zawodowe dzieli się na przed i po kodowaniu. To było nie tak dawno, a jakby wieki temu. Uczę języka angielskiego, więc tworzenie skryptów było dla mnie ogromnym wyzwaniem. Teraz nauka kodowania to moja siła napędowa. Uczę siebie, uczę moje szkolne dzieci. Uczymy się od siebie wzajemnie. Wszystkie przemyślenia i doświadczenie przekazuję nauczycielom jako trener na szkoleniach w programie "Mistrzowie Kodowania". I wydawać by się mogło, że to te chwile, w których wyłącznie uczę innych… Ale nie! To bardzo wyczekiwane przeze mnie momenty wymiany doświadczeń, czerpania z wiedzy i umiejętności innych nauczycieli, z wdrażania wcześniej nie testowanych rozwiązań. Co jeszcze sprawia, że uwielbiam się uczyć? Uskrzydlające spotkania z ludźmi, z którymi łączy mnie wspólnota myśli, zainteresowań, troski o przyszłość naszych uczniów, potrzeba zmian w edukacji. Mam tu na myśli wyjątkowych nauczycieli – Superbelfrów RP, oraz trenerów programu "Mistrzowie Kodowania". Choć czasem pięknie się różnimy, to przebywanie razem, wzajemne inspirowanie się, popycha do ustawicznego rozwoju i wzmaga edukacyjne „chcenie”.

Anna Krawczyk – uczy w Miejskiej Bibliotece Publicznej Galerii Książki w Oświęcimiu.

Wierzę, że motywacją nauczycieli, którzy biorą udział w szkoleniach "Mistrzów Kodowania", jest chęć – świadoma czy podświadoma – zmieniania choć kawałka rzeczywistości na lepsze. Jakkolwiek banalnie to nie brzmi, myślę, że w ogóle uczymy się, żeby być lepszymi: nauczycielami, trenerami, rodzicami, pracownikami i w końcu – ludźmi. "Mistrzowie Kodowania" w tym kontekście – przynajmniej dla mnie – są projektem, który nie tylko promuje naukę programowania, ale przywraca sytuację uczenia się, jej najbardziej pierwotnemu i podstawowemu rozumieniu – jako czegoś się wydarza nieustanne i jest procesem naturalnym jak oddychanie. Nauczyciel, który chce się uczyć, ponieważ patrzy na świat szeroko otwartymi oczyma i w wielu momentach dostrzega szansę na zdobywanie wiedzy oraz doświadczenia, to nauczyciel szczęśliwych uczniów – spotkanych nie tylko w szkole.

Poza tym uczenie się to przecież ogromna przyjemność! Mam głębokie poczucie, że nie jestem odosobniona w poglądzie, że jednymi z najbardziej niesamowitych momentów, które można sobie zafundować w życiu, są – tak sobie to nazwałam – momenty "acha!", kiedy niewątpliwie skomplikowane puzzle, z jakich próbujemy sobie składać rzeczywistość, nagle zaczynają do siebie pasować.

O programie "Mistrzowie Kodowania"

"Mistrzowie Kodowania", flagowy program edukacyjny firmy Samsung Electronics Polska, który realizowany jest we współpracy ze szkołami podstawowymi, gimnazjalnymi i ponadgimnazjalnymi, ma na celu rozwijanie nowoczesnego systemu edukacji w Polsce. Opiera się na lekcjach programowania m.in. w intuicyjnym języku Scratch, który dzięki obrazkowemu interfejsowi jest idealny dla młodszych dzieci. Umiejętności programistyczne pod okiem 3000 nauczycieli rozwinęło blisko 100 000 dzieci z 1200 szkół w całej Polsce. Więcej informacji znajduje się pod adresem www.mistrzowiekodowania.pl.

Materiał przygotowany w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy Edunews.pl oraz programem Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie