Scratch nie tylko na informatyce

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy Twoi uczniowie mieli okazję samodzielnie zaprogramować grę, stworzyć pianino z bananów, zbudować robota lub stację pogodową? Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić, ucząc ich podstaw robotyki i programowania. Jest to możliwe na przykład w ramach przygody z Programem #SuperKoderzy Fundacji Orange, który bazuje na środowisku Scratch.

Scratch ma duży potencjał dydaktyczny (został przygotowany przez zespół wybitnych edukatorów jednej z najlepszych uczelni technicznych świata - MIT), dlatego warto wykorzystywać go w szkole. Dzięki niemu dzieci mogą tworzyć multimedialne animacje czy gry. Środowisko jest dostępne za darmo i działa przez przeglądarkę, w różnych systemach operacyjnych.

Już dziewięciolatki mogą budować swoje własne aplikacje w Scratchu. Środowisko uczy logiki i myślenia algorytmicznego. Uczniowie dowiadują się czym jest np. pętla warunkowa. Poznają sposób komunikacji z komputerem, nie muszą przy tym pisać na czarnym ekranie długich linijek nieprzyjaznego kodu. Korzystają z graficznego edytora bloczków. Tworzenie interaktywnych historii, gier, animacji i obrazków nie wymaga znajomości żadnego z zaawansowanych języków programowania. Uczniowie mogą z powodzeniem zrozumieć działanie poszczególnych poleceń metodą prób i błędów. Bloki są w różnych kolorach, w zależności od swojego przeznaczenia. Aplikacje stworzone w Scratchu łatwo umieścić na dowolnej stronie internetowej, można też udostępnić je innym użytkownikom.

"Scratch udowadnia dzieciom, że programowanie wcale nie jest trudne, wręcz przeciwnie – to świetna i wciągająca zabawa! W programie Fundacji Orange, #SuperKoderzy pokazujemy jak twórczo wykorzystać Scratcha. Korzystamy też z kontrolera Makey Makey czy zaawansowanego sekwencera audiosauna. Wszystko po to, by pokazać, że programowanie może odbywać się nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na matematyce, technice, języku polskim, angielskim przyrodzie, czy muzyce" – mówi Monika Wrońska z Fundacji Orange.

Nowy nabór do #SuperKoderów ruszył 31 marca i potrwa do końca kwietnia.

Zajęcia obywać się będą w ramach sześciu ścieżek edukacyjnych (szkoła wybiera jedną z nich):

  • Majsterkowicze 2.0 – w ramach lekcji matematyki, techniki lub informatyki uczniowie śrubka po śrubce konstruują prawdziwego robota.
  • Dziennikarze przyszłości – na języku polskim dzieci tworzą interaktywne reportaże: zbierają materiał dźwiękowy, montują go, a potem programują animację. Wszystko to przy pomocy tabletu.
  • Odkrywcy świata – uczniowie badają np. zjawiska atmosferyczne czy projektują własną stację pogodową.
  • Cyfrowi DJ-e – dzieci próbują wydobyć muzykę z owoców! Poznają aplikacje, które pomagają tworzyć niezwykłe dźwięki. Bo dziś muzyka powstaje też przy użyciu komputera!
  • Poszukiwacze skarbów – na historii uczniowie tworzą wirtualne drzewo genealogiczne i interaktywną oś czasu. Wszystko dzięki programowaniu w języku Scratch!
  • Pogromcy języków – uczniowie zaprogramują robota, napiszą dla niego anglojęzyczne dialogi wplecione w fabularną historię

Brzmi dobrze? Pamiętajcie, że niezależnie od wybranej ścieżki, na początku odbędzie się lekcja wprowadzająca w język programowania – podstawy Scratcha.

Wszystkie szkoły serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w nowym naborze do programu #SuperKoderzy.

Partnerami programu #SuperKoderzy są: Fundacja Akademia Młodego Hakera oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!. Honorowy patronat nad programem objęło Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Szczegółowe informacje na stronach: https://fundacja.orange.pl oraz http://superkoderzy.pl/

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie