Kodowanie jest dla wszystkich

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego. Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3. Postaramy się je nieco oswoić.

Na hasło „programowanie” przychodzi nam na myśl informatyk siedzący przy komputerze i piszący długie kody w określonym języku programowania. A mamy wprowadzać kodowanie i podstawy programowania u dzieci 6, 7-letnich! Jak to zrobić? Najłatwiej podstaw myślenia algorytmicznego, kodowania oraz podstaw programowania uczyć poprzez zabawę.

Pierwsze kroki to zabawy bez komputera, a dopiero w kolejnych sięganie po aplikacje i programy czy gry odpowiednie do poziomu rozwoju uczniów. Cały proces powinien zakończyć się pracą twórczą naszych podopiecznych.

Przeszukując sieć możemy napotkać dobre praktyki nauczycieli, którzy jako pilotaż i innowację wdrażają nową podstawę programową, uczestniczą w takich programach, jak Mistrzowie Kodowania czy #SuperKoderzy. Na zajęciach pojawiają się aplikacje, gry, programy a nawet roboty, które odkrywają przed uczniami tajniki podstaw programowania. Zasobów jest dużo i warto wcześniej się z nimi zapoznać, aby jak najlepiej zaplanować pracę.

Zajrzyj tutaj, a znajdziesz coś dla siebie i swoich uczniów - zbiór narzędzi i inspiracji dedykowanych dla nauczycieli i uczniów klas 1-3 (i nie tylko!). Dla ułatwienia wyszukane zasoby zostały zebrane w jednym miejscu. Biblioteka zasobów będzie sukcesywnie uzupełniana – link pozostanie ten sam: ZBIÓR NARZĘDZI.

Tak, więc oddajemy w Państwa ręce miejsce, które będzie z pewnością bazą pomysłów i inspiracji do nauki myślenia algorytmicznego, kodowania i podstaw programowania. Zapraszamy do lektury i życzymy miłej zabawy!

Zapraszamy również do dzielenia się swoimi zasobami (w komentarzu pod artykułem), abyśmy mogły uzupełniać je o kolejne narzędzia i pomysły.

 

Notka o autorkach:

Dorota Czech-Czerniak – nauczycielka informatyki w Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni, entuzjastka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, trenerka. w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Aleksandra Schoen- Kamińska – nauczanie wczesnoszkolne w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, propagatorka wykorzystania nowoczesnych technologii oraz aktywnych metod pracy z uczniami, autorka bloga Klikankowo, trenerka w programie #SuperKoderzy, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Joanna Apanasewicz - nauczanie wczesnoszkolne Mała Szkoła w Koninie Żagańskim, autorka bloga Mali Programiści, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP.

Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie