Nauczyciel Roku 2018

fot. Głos Nauczycielski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przemysław Staroń, nauczyciel filozofii, etyki, wiedzy o kulturze oraz historii sztuki w II Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Sopocie został Nauczycielem Roku 2018! Serdeczne gratulacje!

Już po raz 17. redakcja „Głos Nauczycielskiego” zorganizowała Konkurs promujący najlepszych polskich nauczycieli. W tym roku laur zwycięzcy przypadł Przemysławowi Staroniowi z Sopotu.

Kim jest Nauczyciel Roku 2018?

Kiedy po studiach zaczynał uczyć w szkole, sala na zajęciach z etyki świeciła pustkami. Po kilku latach jego pracy ten nieobowiązkowy przedmiot wybiera 3/4 uczniów. O pracy nauczyciela marzył, kiedy jeszcze był uczniem!

Powiedzieć o Przemku, że jest fantastycznym nauczycielem i wyjątkowym człowiekiem, to nic nie powiedzieć. Przemek Staroń to postać prawdziwie renesansowa o niepoliczalnej liczbie talentów i aktywności – napisali inicjatorzy zgłoszenia jego kandydatury na Nauczyciela Roku 2018. Aby pomóc mu w zwycięstwie, powołali nawet Komitet Wyboru Przemka Staronia na Nauczyciela Roku, który wśród uczniów zebrał ponad 150 opinii na temat ich kandydata.

Pan Przemek pracuje w szkole od dziewięciu lat. Ale uczyć zaczął, gdy był nastolatkiem, w liceum! Talent pedagogiczny dostrzeli w nim nauczyciele, którzy prosili go o prowadzenie niektórych zajęć. Potem, nieco starszy, opiekował się młodzieżą na rekolekcjach Szensztackiego Dzieła Rodzin.

Po maturze laureat trafił na studia kulturoznawcze, gdzie już na I roku zgłosił się na praktyki nauczycielskie. A kiedy rok później zgłosił się na kolejne praktyki, wcześniej profilaktycznie kupił za własne pieniądze rzutnik. Zdawał sobie bowiem sprawę, że w szkole takiego sprzętu nie ma i nie ma co liczyć, że ktoś mu go kupi. Już po podjęciu pracy zaczął organizować w swoim liceum m.in. Noce Nauki, w ramach których młodzież uczyła się w nocy filozofii starożytnej, chemii organicznej i poezji XX w. za pomocą arteterapii i dramy.

Po pierwszym roku pracy zaaranżował w szkolnej piwnicy specjalną pracownię – salę U3. Ponieważ wiedział, że szkoła nie jest w stanie sfinansować realizacji wszystkich jego pomysłów dydaktycznych, założył firmę i zaczął organizować komercyjne szkolenia i warsztaty psychologiczne. Z zarobionych pieniędzy wyposażył swoją salę w piwnicy, kupił też materiały potrzebne do przygotowania młodzieży do olimpiad czy matury. Pracownia U3 jest dziś przytulnym, przyjaznym dla uczniów miejscem, gdzie można usiąść w miękkim fotelu i dyskutować o etyce, filozofii czy wiedzy o kulturze w otoczeniu różnych artefaktów. Takich np. jak kolekcja szachów z uniwersum Harry’ego Pottera, czy kolekcja figurek bogów egipskich. Można nawet wskoczyć do minibasenu wypełnionego kolorowymi piłkami. Autorzy zgłoszenia nauczyciela do Konkursu podkreślają, że sala stała się przestrzenią autentycznych spotkań uczniów z myśleniem, kulturą, sztuką i drugim człowiekiem.

Ale laureat konkursu NR nie zamyka się w czterech ścianach swojej pracowni. Przy każdej możliwej okazji wychodzi z młodzieżą poza szkołę. Na przykład organizował wspólne, międzypokoleniowe wizyty w świątyniach i miejscach kultu różnych religii w Trójmieście. Zresztą projekty międzypokoleniowe to specjalność pana Przemka.

W 2012 r. w ramach Roku Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej wraz ze swoją koleżanką ze szkoły przygotował i zgłosił projekt Radość i magia do organizowanego przez Unię Europejską konkursu generations@school. Projekt okazał się najlepszy w kraju i znalazł się w europejskim finale konkursu.

Kiedy dziewięć lat temu nauczyciel zaczął pracę w liceum, frekwencja na etyce nie była szczególnie imponująca, jak to na nieobowiązkowych zajęciach. Po roku podwoiła się liczba uczniów na etyce. A dziś na etykę do pana Przemka chodzi ok. 75 proc. uczniów, czyli 270 osób. Nauczyciel zaznacza, że jego lekcje nie są konkurencją dla zajęć z religii, i podkreśla świetną współpracę ze katechetą.

Nauczyciel Roku 2018 dwukrotnie przejął wychowawstwo w tzw. trudnych klasach, które miały słabe wyniki w nauce i największą absencję. Ostatecznie wszyscy uczniowie zostali dopuszczeni do matury i ukończyli szkołę. I to z jakimi wynikami! Wśród nich pięć osób zdobyło łącznie osiem tytułów olimpijskich. Jedna z klas osiągnęła m.in. rekordowe wyniki na maturze z języka polskiego rozszerzonego, a druga – najwyższą średnią ocen na koniec szkoły.

Uczniowie Przemysława Staronia od roku szkolnego 2013/2014 do 2017/2018 zdobyli łącznie 27 tytułów na Olimpiadzie Filozoficznej, w tym trzy tytuły laureatów i 24 – finalistów. Przy okazji przygotowań do olimpiady narodził się Zakon Feniksa. To międzypokoleniowa grupa, do której oprócz uczniów należą seniorzy! Z czasem Zakon Feniksa powiększył się o średnie pokolenie, czyli o rodziców uczniów.

Przemysław Staroń regularnie występuje na konferencjach, jest mówcą na TEDx’ach, gdzie szkoli m.in. nauczycieli. Prowadzi też zajęcia na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, był gościem festiwalu Woodstock.

Nauczyciel Roku 2018 to ponadto prekursor wykorzystania mediów społecznościowych w edukacji (uczy filozofii na Snapchacie – #filosnapy). Został zaliczony przez Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych do grona 100 osób, które walnie przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce.

***

W konkursie Nauczyciel Roku przyznano także dwa Wyróżnienia, które otrzymały:

- Magdalena Fortunka, pedagog z Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 w Gdańsku
- Anita Plumińska-Mieloch, nauczycielka historii, dyrektor Zespołu Szkół w Luboniu

Tytuł Przyjaciela Szkoły 2018 otrzymał Jacek Ścibor, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej koło Wrocławia, inicjator grupy Superbelfrzy RP.

Inicjatywa Edukacyjna Roku - dla Orderu Uśmiechu.

 

(Źródło: Głos Nauczycielski)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie