Nauczyciel towarzyszem ucznia w uczeniu się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Minęły czasy, gdy rola nauczyciela ograniczała się jedynie do przekazywanie uczniom wiedzy. Obecnie pożądane jest, aby nauczyciel towarzyszył uczniowi w uczeniu się. Przejście na tę pozycję nie jest łatwe dla nauczyciela.

Przekażę kilka wskazówek, które znalazłam w różnych edukacyjnych artykułach, a które można też znaleźć w strategiach oceniania kształtującego.

Pierwsza rada jest dość ogólna: Ograniczyć tak zwane nauczanie na rzecz samodzielnego lub zespołowego zdobywania wiedzy przez uczniów. Z niej wynikają bardziej szczegółowe:

Samodzielność i kreatywność myślenia uczniów

Informuj uczniów po co i dlaczego się czegoś uczą.(I)

Ustalaj z uczniami, po czym poznają, że cel został osiągnięty.(I)

Nie podawaj uczniom gotowych rozwiązań. Zachęcaj uczniów do podawania własnych propozycji rozwiązań problemu, pozwól im je wypróbować.(V)

Akceptuj popełnianie przez uczniów błędów, wykorzystaj ich błędy do nauczania.(II)

Pytania uczniów

Pozwól na pytania uczniów, a wręcz zachęcaj do zadawania pytań. Każde pytanie jest ważne. Poszukuj razem z uczniami odpowiedzi na ich pytania. (II)

Doceniaj, ale nie oceniaj wypowiedzi uczniów. (III)

Zachęcaj uczniów do dialogu i do wyrażanie własnych opinii. (II i V)

Uczenie się w rękach ucznia

Podawaj instrukcje tak, aby uczniowie mogli pracować we własnym tempie. (V)

Udzielaj uczniom informacji zwrotnych o ich pracy. (III)

Zamiast powtórnie wyjaśniać niejasności, formułuj pytania pomocnicze, które naprowadzą uczniów na lepsze rozumienie. (II)

Koncentruj uwagę na dochodzeniu do rozwiązania, a nie na samym efekcie. (III)

Praca zespołowa

Aranżuj sytuacje, gdy uczniowie rozmawiają w parach i dzielą się opiniami. (III)

Podziel zadanie na części, aby uczniowie mogli podchodzić do problemu stopniowo. (V)

Organizuj pracę uczniów w grupach.(IV)

Ucz uczniów oceny koleżeńskiej w postaci przekazywania informacji zwrotnej. (III i IV)

Wykorzystuj w nauczaniu pomoc koleżeńską i wzajemne nauczanie.(IV)

Pozwól uczniom na wspólna pracę nad problemem. (IV)

Nauczyciel robi mniej

Polecaj uczniom szukania błędu w ich własnym rozumowaniu, a również w myśleniu nauczyciela. (II i V)

Angażuj uczniów w pomoc, np. w kontrolowanie czasu. (V)

Zapewnij uczniom aktywna pracę. (II i IV i V)

Pozyskuj informację od uczniów, jak ich nauczać. (II)

Dbaj o refleksję ucznia, zabezpiecz czas podczas lekcji na podsumowanie. (I i II i V)

Pracuj nad odpowiedzialnością uczniów za ich proces uczenia się. (V)

***

Większość tych wskazówek wpisuje się w ocenianie kształtujące. Zrobiłam (w nawiasie) przyporządkowanie wskazówek strategiom oceniania kształtującego.

Oto pięć strategii OK:

  • Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
  • Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
  • Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp.
  • Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
  • Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Jak poprawić zaangażowanie uczniów w uczenie się podczas lekcji?

>> Uczenie się - instrukcja obsługi procesu

>> Widoczne uczenie się uczniów

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie