Warto zostać nauczycielem?

fot. Szkoła Edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To pytanie zadaje sobie wielu świeżo upieczonych absolwentów uniwersytetów i politechnik. Czy kariera w edukacji ma sens? Czy da się w miarę bezboleśnie wejść do zawodu nauczyciela i uniknąć wypalenia? Sekretem są wszechstronne kompetencje wychowawcze oraz dydaktyczne.

Wielu pedagogów uważa, że mimo ukończenia specjalizacji lub kursu nauczycielskiego nie mieli wystarczającego przygotowania do pracy w szkole. Teoria nie przekładała się na edukacyjną rzeczywistość, a praktyki w szkole trzeba było najpierw samemu sobie zorganizować, a potem tylko "odhaczyć" w indeksie. Pierwsza prawdziwa praca w podstawówce czy w liceum była więc dla młodych nauczycieli prawdziwym szokiem.

Choć sytuacji na lekcji nigdy nie da się w 100 procentach przewidzieć, dobrze zaplanowane praktyki to podstawa, która pozwoli później w miarę gładko wejść do klasy. - podkreśla prezeska Fundacji Dobrej Edukacji, Magdalena Radwan-Röhrenschef. Praktyki w szkołach nie mogą być przypadkowe, a student nie może być pozostawiony sam sobie. Każdy etap: od projektowania małych elementów zajęć, aż po konspekt całej lekcji musi być starannie dopracowywany. Przyszły nauczyciel na każdym kroku powinien dostawać indywidualne wsparcie, informację zwrotną i możliwość przeanalizowania ewentualnych błędów pod okiem doświadczonej osoby. Musi też świadomie wprowadzać w życie teorię i badać, które narzędzia dydaktyczne są skuteczne. Dzięki temu za kilka miesięcy będzie lepiej przygotowany na różne ewentualności, które mogą się wydarzyć w klasie. A to daje ogromny komfort psychiczny. - dodaje ekspertka.

Sekret studiów nauczycielskich

Szkoła Edukacji - autorski program dziennych studiów podyplomowych dla przyszłych nauczycieli stworzony przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności (PAFW) i Uniwersytet Warszawski (UW) - ogromny nacisk stawia właśnie na praktyki. I dlatego studia podyplomowe odbywają się tam w trybie dziennym. Studenci rano prowadzą lekcje, a popołudniami mogą na gorąco analizować swoje doświadczenia wraz z wykładowcami. Na naukę przeznaczają cały tydzień, od poniedziałku do piątku, przez 10 miesięcy od końca sierpnia do końca czerwca. Jak mogą sobie na to pozwolić, skoro w tym czasie nie mogą normalnie pracować?

Sekretem Szkoły Edukacji jest program stypendialny ufundowany przez PAFW. Nasze studia są całkowicie bezpłatne. Student może się ubiegać o stypendium w wysokości 2 tysięcy złotych miesięcznie. W tym roku otrzymuje je każda ucząca się u nas osoba. Na kandydatów czekają także darmowe jednoosobowe pokoje w akademiku UW, jest to więc świetna opcja dla osób spoza Warszawy na to, by zdobyć uprawnienia nauczycielskie i pewny zawód. Kandydaci często są nieufni, mówią, że to zbyt piękne, by było prawdziwe, ale zapewniam: wszystko wygląda dokładnie tak, jak mówimy. Nie ma w tym żadnego haczyka. - zapewnia dyrektorka programowa Szkoły Edukacji, Magdalena Swat-Pawlicka.

Stypendium dla przyszłych nauczycieli - czyli dla kogo?

Szkoła Edukacji prowadzi studia podyplomowe na czterech ścieżkach: język polski, historia i wiedza o społeczeństwie, biologia z przyrodą oraz matematyka. Aplikować do programu mogą więc studenci ostatniego roku i magistrowie polonistyki, historii, biologii, matematyki, a także kierunków pokrewnych do biologii i matematyki. Właśnie rozpoczęła się rekrutacja na rok 2020/2021.

Jesteśmy także otwarci na nauczycieli tych przedmiotów, którzy już pracują w podstawówce czy liceum, ale szukają inspiracji, chcieliby rozwinąć swoje kompetencje wychowawcze i dydaktyczne. - wyjaśnia Magdalena Swat-Pawlicka. Nie ma ona wątpliwości, że zawód nauczyciela - choć wymagający - jest warty wykonywania. Mało jest profesji, o których możemy powiedzieć, że naprawdę zmieniają rzeczywistość. A ta bez wątpienia się do takich zalicza. - podkreśla.

 

(Źródło: Szkoła Edukacji)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie