A nie mówiliśmy?

fot. Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wraz z pandemią i niekontrolowanym rozwojem koronawirusa, tuż po zamknięciu szkół i radosnym turbo-przejściu MEN na nauczanie zdalne (bo nauczyciele raczej ani radośnie, ani turbo na nauczanie zdalne nie przeszli) w Polskiej edukacji nastąpiła erupcja przyczajonych dotąd edukatorów on-line i „fahofcóf” od zdalnego nauczania. Słowem roku szkolnego 2019/2020 zostanie zapewne „webinar” – kto żyw rzucił się do nagrywania i publikacji webinarów. Co ciekawe, jak zwykle w naszej pogmatwanej rzeczywistości, największymi specami od nauczania z wykorzystaniem mediów stali się ci, którzy z nauczaniem mają niewiele wspólnego...

Dostaliśmy więc "przecudnej" urody programy TVP – pozbawione merytorycznej weryfikacji gnioty, których poziom realizacji i wykorzystywanych metod zaiste przekonał całe rzesze oglądaczy, że z edukacją naprawdę jest źle. Odmowy uczestnictwa w programie osób gwarantujących jakość i merytorykę, którym na zasadzie łapanki i hasła „cito” proponowano żałośnie małe wynagrodzenia traktowano jako „fochy” edu-gwiazdorów, a nie – słuszne jak się okazało – obawy o brak profesjonalnego wsparcia ze strony producentów. Katastrofa nastąpiła, była bolesna, wszyscy widzieli, amen.

Jednocześnie najlepsi w Polsce nauczyciele gwarantujący jakość przekazu dwoili się i troili na swoich blogach, forach, webinarach i w grupach fejsbukowych udzielając wsparcia dziesiątkom tysięcy koleżanek i kolegów rzuconych na głęboką wodę przez tradycyjnie nieroztropne komunikaty MENistra. Poziom stresu nauczycieli i nagła siwizna dyrektorów, których uczyniono odpowiedzialnymi ZA WSZYSTKO jest znana tylko w naszej, nauczycielskiej bańce. Na zewnątrz, a szczególnie w narodowej TV opłacanej z naszych podatków, wszystko super: „uruchomiliśmy”, „jesteśmy przygotowani”, „nie sądzimy by trzeba było przekładać”. Opary absurdu wielkimi edu-kłębami wydobywają się z MEN i spowiły już w zasadzie cały kraj, a tam absolutny spokój nieprzeniknionej twarzy p. Pionktowskiego – szacun za image!

Jako Superbelfrzy od 2011 roku pisaliśmy na blogu Superbelfrzy, trąbiliśmy na fanpejdżu, a przede wszystkim konferencjach Inspir@cje a potem Inspir@cje Wczesnoszkolne, że edukacja w drugiej dekadzie XXI wieku MUSI biegle korzystać z e-narzędzi! Wielokrotnie podnosiliśmy, że włożenie płyty z podręcznika od wydawnictwa X, Y czy Z do komputera nauczycielskiego NIE JEST e-edukacją! Przekonywaliśmy od początku istnienia naszej grupy, że e-szkoły NIE ROBI SIĘ W DWA DNI, ale w 2-3 lata z zaplanowaną strategią. Pokazywaliśmy na wszystkich konferencjach „IT edukacji”, któremu „rednaczowałem” w latach 2013-2016, że taka droga jest możliwa, że planowanie strategii informatycznej szkoły jest w zasięgu dyrektorów i OP przytaczając jednocześnie przykłady szkół z Wrześni (ukłony dla Dyrektora Dariusza Andrzejewskiego) czy z Nowego Tomyśla (wyrazy szacunku dla Dyrektora Dariusza Stacheckiego). Dziesiątki i setki godzin wykładów… zdawałoby się krew w piach.

Stworzyliśmy więc przyczółek do Wielkiego Skoku w Nadprzestrzeń Edukacyjną – cykl webinariów „Superbelfrzy nocą” gdzie jako członkowie grupy SBRP dzieliliśmy się naszymi umiejętnościami i metodyką prowadzenia zajęć z ich wykorzystaniem. To był 2015 rok! Cały cykl prawe 60 spotkań dostępny jest na naszym kanale YouTube, poczynając od pierwszego: https://youtu.be/xwRxSvQmToI. Tradycyjnie za darmo!

W końcu jako grupa SBRP postanowiliśmy zorganizować coś NAPRAWDĘ na miarę XXI wieku – pierwszą Polską konferencję dla nauczycieli odbywającą się wyłącznie w sieci przez cały dzień! Co najważniejsze dla Was – ZA DARMO! (czyli bez opłat = nie wydajecie żadnych pieniędzy). Zadbaliśmy o promocję, partnerów, oprawę graficzną, nieśmiertelne zaświadczenia etc. – we wszystko wkładając serce i nie biorąc za to, ani nie żądając od nikogo ani złotówki!

EduMoc ONLINE 2016 to w całości pomysł Agnieszki Bilskiej i Marty Florkiewicz-Borkowskiej, obu czynnych zawodowo nauczycielek angielskiego i niemieckiego, zrealizowany przy wsparciu członków grupy Superbelfrzy RP (obsługa konferencji zza pleców prowadzących to inna bajka). Według edustandardów off-line (ok. 600 aktywnych użytkowników) – konferencja ogromna. Według standardów on-line – minimalistyczna. Na pewno jednak jako prezent na World Teachers Day (Światowy Dzień Nauczyciela - 5 października) dla polskich nauczycieli!

Z ciągle płonącego ognia chęci powstały już 4 edycje EduMocy Online, w których używając różnych narzędzi, w różnych konfiguracjach Agnieszka z Martą i Superbelframi oraz zaproszonymi Gośćmi NADAL ZA DARMO oferują nauczycielom całodniową e-edukację. Ostatnie zasięgi wskazywały na 40 tys.(!!!) osób, które „otarły” się o informacje o konferencji. Wszystkie filmy z poprzednich edycji konferencji można znaleźć na naszym kanale YT, a filmy z ostatniej edycji publikujemy właśnie każdego tygodnia na naszym fanpejdżu – pojawiać się będą również na kanale w YouTube. Wszystkie aktywności związane z EduMocą Online zostały wykonane z pasji do dzielenia się edukacyjną wiedzą – bez wynagrodzeń, we współpracy i wzajemnym wsparciu, podziale zadań i funkcji z różnych zakątków kraju.

Jeśli uważacie Państwo Nauczycielki/ele, że warto zapłacić kilka stówek za dostęp do konferencji organizowanych przez naprędce powstałe podmioty w czasie powszechnej koronapaniki i pospolitego edu-e-ruszenia pragnę przypomnieć, że to już było: ZROBILIŚMY TO! I znów zrobimy za free w 2020! Jeśli przeglądniecie te terabajty materiałów – na pewno znajdziecie to, co Was interesuje!

Nagle wszyscy zrozumieli, że warto uczyć ze wspomaganiem e-narzędziami XXI wieku – a nie mówiliśmy?!

Tymczasem wspólnymi siłami podmiotów, którym naprawdę zależy, jako SBRP dorzuciliśmy cegiełkę naszych doświadczeń o nauczaniu zdalnym autorstwa samych praktyków w zawodzie do rzetelnej naukowo publikacji Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 pod redakcją Superbelfra prof. Jacka Pyżalskiego – tradycyjnie za darmo. Polecamy!

 

Notka o autorze: Jacek Ścibor jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia. Jest popularyzatorem zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założycielem i administratorem społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku przez redakcję Głosu Nauczycielskiego, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie