Trudne pytania do nauczycieli XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat kurczy się – podróż dookoła świata zajmuje już mniej niż 80 dni. Obecnie do najdalszych zakątków globu możemy w miarę sprawnie dotrzeć samolotem i innymi środkami transportu w kilkadziesiąt godzin. Podróż w to samo miejsce na przykład przy użyciu programu Google Earth, zajmie nam kilkanaście sekund. Porównując szkołę XX i XXI wieczną, wymiar edukacji poszerzył się nieprawdopodobnie zarówno w skali makro (np. globalizacja czy wiedza o Wszechświecie), jak i mikro (np. nanotechnologie).photo: sxc.hu

Amerykański edukator, David Penberg, który prowadził szkoły w Barcelonie, Mexico City i Stanach Zjednoczonych opublikował na swoim blogu listę pytań do nauczycieli XXI wieku. Doszedł do wniosku, że skoro granice naszego świata tak szybko się poszerzają i/lub zacierają, zaś poważne zmiany społeczne i technologiczne są widoczne w ciągu kilku lat naszego życia, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Oczywiście nie ma na nie jednoznacznych odpowiedzi - każdy może sam spróbować ich poszukać. Oto 10 wybranych przez nas pytań:

1. Jak otwieramy umysły uczniów na sprawy globalne? Dlaczego może to być (dla nich, dla nas) ważne?

2. Jak wykorzystujemy niesamowitą siłę i potencjał internetu, narzędzi cyfrowych i mediów społecznościowych do łączenia się uczniów i nauczycieli ponad granicami i współpracy na rzecz świata, który jest bardziej bezpieczny, zdrowszy i sprawiedliwy?

3. Jak wspieramy i zachęcamy nauczycieli do umiędzynaradawiania procesu nauczania w ich klasie, rozwoju zawodowego i praktyki nauczycielskiej?

4. Dlaczego edukacja jest podporą dla życia w warunkach demokracji?

5. Kiedy ostatnio zastanawiałeś/aś się nad jakimś swoim uprzedzeniem, stronniczością czy przypuszczeniem co do osoby, które pojawiło się zupełnie bez powodu?

6. W jaki sposób zapewniamy, że szkoły, programy edukacji pozaszkolnej czy społeczności, w których uczestniczymy są wystarczająco dynamiczne, aby zapewnić uczniom możliwości łączenia się z całym światem a nie izolowania ich od niego?

7. Dlaczego ma znaczenie wychowywanie ludzi o otwartych umysłach, ciekawych świata, twórczych i zdolnych do współpracy z innymi?

8. Jak zaszczepiamy wśród uczniów poczucie sprawstwa, idealizm i wyobraźnię społeczną, aby mogli wyobrażać sobie świat, jakim powinien być, jak wyposażamy ich w narzędzia i umiejetności potrzebne do tworzenia tego świata?

9. Jak odchodzimy od praktyki dawania jednoznacznych odpowiedzi w kierunku generowania właściwych, głebokich pytań? Od prostolinijnego przywiązania do planu lekcji w kierunku tworzenia środowiska wspierającego chęć do uczenia się?

10. Jak stajemy się poliglotami nauczania? Nauczycielami z zestawem metod, które rozwijają wielorakie inteligencje naszych uczniów?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(Źródło: SmartBlogs.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie