Przedmiotowy System Oceniania – podejście zindywidualizowane

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego przygotowuję w roku szkolnym 2013/2014 po raz pierwszy w mojej pracy zawodowej nie jeden dla całej szkoły, nawet nie jeden dla wszystkich „moich” uczniów, ale w sposób zindywidualizowany dla każdej grupy. Być może w przyszłym roku, a może już semestrze każdy uczeń otrzyma indywidualny PSO, co wydaje się być możliwe przy prowadzonych przeze mnie około 110 uczniów i uczennic. Pożyjemy, zobaczymy.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Pierwszym pytaniem, jakie sobie zadaję przy analizie pedagogicznej jest kwestia łączenia celów formalnych (wyniki egzaminów zewnętrznych, konkursu przedmiotowego, egzaminów międzynarodowych) i celów nieformalnych (opisanych przez Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie oraz Common European Framework of Reference for Language Learning, Teaching, Assessment uzupełniony o The Framework of Reference for Pluralistic Apprroches to Language and Cultures.). PSO spełniający te warunki może sprawiać wrażenie zbyt opisowego i zbytnio zbliżającego się do oceniania zachowania. Język, komunikacja są zachowaniem i to zachowaniem umożliwiającym odróżnianie zachowania kulturalnego od mniej kulturalnego, społecznego od niespołecznego, estetycznego od, dajmy na to, kiczowatego.

Oczywiście ocenie poddani zostają uczniowie i uczennice czternasto-, piętnastoletni. Osoby w dużej mierze już ukształtowane, ale za późno nie jest. W innym przypadku szkoła traci funkcję instytucji społecznego zaufania i państwowych rygorów. Można bronić tezy przeciwnej, że to jeszcze dzieci. Z tym się nie zgadzam w świecie globalnym – nasi uczniowie wymagają więcej samodzielności, więcej odpowiedzialności, więcej pragmatyki niż to się powszechnie dzieje.

Oceny roczne i półroczne muszą wskazywać drogę, być podstawą do rozmów, a oceny wysokie muszą być osiągalne na wiele sposobów.

Nie jestem zwolennikiem przydzielania oceny celującej już tylko za to, ze uczennica lub uczeń są laureatami jakiegoś konkursu – to moim zdaniem nieuzasadnione wspieranie złych tendencji w oświacie. Zakładam jako cel zdrowsze funkcjonowanie moich uczniów i uczennic w przestrzeni uczenia się.

Ocenę celującą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
spełnia bezwzględną większość warunków na ocenę bardzo dobrą i spełnia bezwzględną większość warunków poniższych:
- dzięki nauce języka niemieckiego uzyskuje bardzo dobre wyniki w działalności szkolnej
i pozaszkolnej:
a) przygotowuje, przeprowadza i dokumentuje wyjścia i wycieczki do instytucji kultury, nauki i polityki (w języku niemieckim),
b) przeprowadził(a) lekcję LdL w systemie CLIL w równoległych i niższych klasach Gimnazjum nr 3 w Gliwicach,
c) czyta w języku niemieckim teksty kultury, polityki, nauki i techniki, ogląda filmy w języku niemieckim (przedkłada streszczenia),
- jest laureatem lub finalistą wojewódzkiego, krajowego, międzynarodowego konkursu przedmiotowego,
- uczestniczy w międzynarodowych;
a) wymianach,
b) wyjazdach,
c) projektach,
- w terminie (do 15 maja danego roku) oddal(a) swoją część publikacji na temat uczenia się niemieckiego w danej klasie.

Istotne są dla mnie, widziane z perspektywy pozaszkolnej umiejętności wymagane przy assessment center oraz związana z tym nierozłącznie merytoryczna samoocena i umiejętność jej uzasadniania. Technicznie ważną umiejętnością, warunkującą skorelowane uczenie się jest posługiwanie się osią czasu, tablicami chronologicznymi, mapą konturową oraz tworzenie galerii postaci i zdarzeń wyjątkowych. Ważne jest natychmiastowe stosowanie języka.

Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
spełnia bezwzględną większość warunków na ocenę dobrą i spełnia bezwzględną większość warunków poniższych:
- bardzo dobrze przeprowadził(a) prezentację roczną,
- przygotował omówienie prezentacji na dowolny temat jako assessment center,
- bardzo dobrze dokumentuje swój wszechstronny rozwój osobisty w karcie samooceny (wykorzystuje języki obce do interdyscyplinarnego uczenia się),
- systematycznie uzupełnia oś czasu (tablice chronologiczne), mapę konturową oraz galerię znaczących postaci z zdarzeń (uczeń i uczennica potrafią uzasadnić wybór),
- swoje prace regularnie umieszcza na stronie szkoły (minimum 24),
- uczestniczy w przedmiotowych i między przedmiotowych konkursach oraz projektach krajowych i międzynarodowych,
- przeprowadził(a) lekcję LdL w swojej grupie.

Dobry uczeń, pracują w szkole o podobnych ambicjach, jest uczniem przygotowanym do lekcji – rozwiązania zaproponowane przez odwróconą szkołę/klasę wiele ułatwiają, wykorzystanie Akademii Khana, portali językowych (np. DeutschPortal) też jest cechą dobrego uczenia się języka obcego.

Ocenę dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
- dobrze posługiwał się językiem obcym podczas wykonywania pracy lekcyjnej – w oparciu o materiały (audio, wideo, lingua) wskazane do przygotowania przed lekcją,
- dobrze posługuje się TIK i źródłami elektronicznymi podczas uczenia się języka niemieckiego,
- dobrze wykonuje prace projektowe oraz konkursowe,
- dobrze współpracuje w grupie podczas prac lekcyjnych i domowych,
- dobrze napisał (a) sprawdziany i kartkówki (wg punktacji ze /statutu Szkoły),
- swoje prace umieszcza na stronie WWW (minimum 12),
- dobrze napisał zapowiedziane sprawdziany,
- dobrze jest oceniany(a) przez siebie oraz kolegów i koleżanki.

Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
- pracuje na poziomie swych możliwości,
- uczestniczy w pracach grupowych,
- odrabia większość zadań domowych (minimum 75%),
- pisze większość sprawdzianów (minimum 75%),
- dostatecznie napisał (a) sprawdziany i kartkówki (wg punktacji ze Statutu Szkoły),
- opanował(a) język niemiecki na poziomie A1(minimum 75%).

Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
- nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną,
- nie narusza postanowień wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego i wywiązuje się
z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
- nie narusza zasad komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje
świadectwo opanowania podstawowych umiejętności językowych.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń/uczennica, który/która:
- narusza postanowienia wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego, a przede wszystkim
nie wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
- narusza zasady komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje
świadectwo brakowi praktycznego opanowania podstawowych umiejętności językowych.

Po uwzględnieniu powyższych warunków ocenę roczną oraz półroczną ustala nauczyciel w rozmowie z uczennicą i uczniem najpóźniej na siedem dni przed konferencją klasyfikacyjną – jeżeli taka rozmowa się nie odbędzie, to ocenę ustala nauczyciel sam, zgodnie ze swoimi kompetencjami. Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel.

Punktacja wg Statutu Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach:

90%-100% - bdb

75% - 89% - db

55% - 74% - dst

36% - 54% - dop

0% - 35% - ndst

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie