O rankingach szkół

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wdałem się w dyskusję o rankingach szkół z nauczycielem, który jest ich zwolennikiem. Już zacząłem wytaczać armaty, gdy mój polemista zgasił mnie pytaniem: A co proponujesz? Tylko niech twoja odpowiedź będzie konkretna, dostosowana do naszych realiów, osadzona w „tu i teraz”. Od razu przypomniała mi się rada innego nauczyciela: żyj konstruktywnie. Zatem wycofałem armaty i zacząłem konstruować odpowiedź.fot. sxc.hu

Pierwsza myśl była taka: zakazać publikowania rankingów. Pomysł niemądry. Tam gdzie jest olbrzymi popyt, zakazy nie mają sensu (vide: alkohol i prohibicja). W dodatku rankingi służą nie tylko publice, to również intratny biznes dla ich twórców, a gdy w grę wchodzą pieniądze, zakazy nie są dobrym rozwiązaniem.

Zatem może coś obok rankingów, coś, co da maksymalnie rzetelny obraz działalności edukacyjnej szkół? Spojrzałem w bok – i widzę, że gdy chcę kupić przez Internet czubrycę lub lodówkę, to zaczynam od wyszukiwania opinii o tych towarach oraz o sklepach, które je oferują. Tak robią miliony ludzi – szukają oceny opisowej. Dlaczego taki „system” nie sprawdza się u nas w przypadku szkół gimnazjalnych i licealnych? – to jest osobny temat, do którego może warto wrócić.

Jak zorganizować ocenę opisową szkół?

Można to zrobić na wiele sposobów, co byłoby zgodne z zasadami różnorodności i wyboru.

1. Ocena szkoły przez niezależne instytucje, czyli coś w rodzaju certyfikacji ISO. Audytor zewnętrzny bada szkołę i publikuje wyniki.

2. Samoocena. Rada pedagogiczna ustala sama, lub we współpracy z ekspertami, kryteria oceniania i przedstawia własną ocenę swojej pracy.

3. Ocena na zamówienie. Szkoła umawia się z kompetentną instytucją, która monitoruje jej działalność.

4. Ocena publiczna – być może najważniejsza.

  • Ankieta anonimowa. Każdy uczeń, rodzic, absolwent, nauczyciel ma dostęp do ankiety.
  • Opinie nieanonimowe. Każdy człowiek, ma prawo opublikować na stronie szkoły swoją opinię.

Gdzie szukać ocen opisowych?

1. Gdziekolwiek w Internecie. To chyba najgorsza droga. Tu jest chaos i śmietnik.

2. Każda szkoła powinna być „ustawowo” zobowiązana do umieszczania na swojej stronie:

  • anonimowych i nieanonimowych ocen swojej pracy,
  • informacji o ankietach i audytorach

3. Centralna baza danych, a może dwie, zawierające informacje o badaniu jakości pracy szkół, w której można znaleźć dostęp do stron internetowych publikujących ankiety, opinie i analizy ocen opisowych.

A może zaproponujecie inne, konstruktywne pomysły?

Powinienem i chciałbym napisać więcej o rankingach szkół, ale nie mam czasu, jak każdy rodzic. Rodzice nie mają czasu, dlatego sięgają chętnie do rankingu szkół.

Notka o autorze: Wiesław Mariański jest byłym nauczycielem. Jak mówi, do szkoły uczęszcza od 48 lat – najpierw jako uczeń, potem jako nauczyciel, teraz jako rodzic. Prowadzi blog Głos rodzica w partnerskiej dla portalu Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata (www.osswiata.pl).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie