O rankingach szkół

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wdałem się w dyskusję o rankingach szkół z nauczycielem, który jest ich zwolennikiem. Już zacząłem wytaczać armaty, gdy mój polemista zgasił mnie pytaniem: A co proponujesz? Tylko niech twoja odpowiedź będzie konkretna, dostosowana do naszych realiów, osadzona w „tu i teraz”. Od razu przypomniała mi się rada innego nauczyciela: żyj konstruktywnie. Zatem wycofałem armaty i zacząłem konstruować odpowiedź.fot. sxc.hu

Pierwsza myśl była taka: zakazać publikowania rankingów. Pomysł niemądry. Tam gdzie jest olbrzymi popyt, zakazy nie mają sensu (vide: alkohol i prohibicja). W dodatku rankingi służą nie tylko publice, to również intratny biznes dla ich twórców, a gdy w grę wchodzą pieniądze, zakazy nie są dobrym rozwiązaniem.

Zatem może coś obok rankingów, coś, co da maksymalnie rzetelny obraz działalności edukacyjnej szkół? Spojrzałem w bok – i widzę, że gdy chcę kupić przez Internet czubrycę lub lodówkę, to zaczynam od wyszukiwania opinii o tych towarach oraz o sklepach, które je oferują. Tak robią miliony ludzi – szukają oceny opisowej. Dlaczego taki „system” nie sprawdza się u nas w przypadku szkół gimnazjalnych i licealnych? – to jest osobny temat, do którego może warto wrócić.

Jak zorganizować ocenę opisową szkół?

Można to zrobić na wiele sposobów, co byłoby zgodne z zasadami różnorodności i wyboru.

1. Ocena szkoły przez niezależne instytucje, czyli coś w rodzaju certyfikacji ISO. Audytor zewnętrzny bada szkołę i publikuje wyniki.

2. Samoocena. Rada pedagogiczna ustala sama, lub we współpracy z ekspertami, kryteria oceniania i przedstawia własną ocenę swojej pracy.

3. Ocena na zamówienie. Szkoła umawia się z kompetentną instytucją, która monitoruje jej działalność.

4. Ocena publiczna – być może najważniejsza.

  • Ankieta anonimowa. Każdy uczeń, rodzic, absolwent, nauczyciel ma dostęp do ankiety.
  • Opinie nieanonimowe. Każdy człowiek, ma prawo opublikować na stronie szkoły swoją opinię.

Gdzie szukać ocen opisowych?

1. Gdziekolwiek w Internecie. To chyba najgorsza droga. Tu jest chaos i śmietnik.

2. Każda szkoła powinna być „ustawowo” zobowiązana do umieszczania na swojej stronie:

  • anonimowych i nieanonimowych ocen swojej pracy,
  • informacji o ankietach i audytorach

3. Centralna baza danych, a może dwie, zawierające informacje o badaniu jakości pracy szkół, w której można znaleźć dostęp do stron internetowych publikujących ankiety, opinie i analizy ocen opisowych.

A może zaproponujecie inne, konstruktywne pomysły?

Powinienem i chciałbym napisać więcej o rankingach szkół, ale nie mam czasu, jak każdy rodzic. Rodzice nie mają czasu, dlatego sięgają chętnie do rankingu szkół.

Notka o autorze: Wiesław Mariański jest byłym nauczycielem. Jak mówi, do szkoły uczęszcza od 48 lat – najpierw jako uczeń, potem jako nauczyciel, teraz jako rodzic. Prowadzi blog Głos rodzica w partnerskiej dla portalu Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata (www.osswiata.pl).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie