Co sprawia, że aż chce się nam właśnie tu uczyć?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie w każdym miejscu możemy tak samo dobrze uczyć się. W jednych czujemy się lepiej, w innych gorzej. Jedne zapewniają nam dobre warunki, np. światło, powietrze i akustykę, inne nas przytłaczają, rozpraszają, demotywują. Od pewnego czasu w literaturze używa się określenia „środowiska uczenia się“ dla opisania warunków, w jakich następuje nauka, w szkole i poza szkołą. Ale co to oznacza: dobre środowisko uczenia się?fot. sxc.hu

Nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Można znaleźć wiele podejść i prób odpowiedzi. Poniżej przedstawiam kilka propozycji. Każda z nich ma swoją wartość i zwraca uwagę na inne czynniki. Czy to zbyt idealne podejście? Nie ma takich szkół w Polsce, w których uczniom aż chce się uczyć? A może przeciwnie – jest ich dużo?

Oto charakterystyka dobrego środowiska uczenia się według Terrego Heick’a z Te@chThought [1]:

  1. Uczniowie zadają pytania – zadają dobre pytania.
  2. Pytania zadawane przez uczniów są ważniejsze od odpowiedzi.
  3. Pomysły pochodzą z różnych źródeł.
  4. Istnieją zróżnicowane modele uczenia się, w zależności od potrzeb (wykład, praca w grupie, e-learning, odwrócona klasa, itp.).
  5. Uczenie się możliwe jest także poza klasą, w sieci (uczenie się podąża zatem za uczniem zmieniającym przestrzeń edukacji).
  6. Uczenie się jest indywidualizowane w oparciu o różnorodne kryteria.
  7. Ocenianie jest ciągłe, autentyczne, transparentne i nigdy nie karzące.
  8. Kryteria osiągnięcia sukcesu są jasno określone i transparentne.
  9. Metody i praktyki uczenia się podlegają ciągłemu modelowaniu (w wyniku obserwacji osoby uczące same podejmują próby zmiany).
  10. Jest wiele okazji do podejmowania praktycznych działań.

Z kolei Phyllis Grummon z Educause o efektywnym, dobrym środowisku uczenia się mówi, że powinno być[2]:

  1. Adaptacyjne: przestrzeń, która wspiera osoby, ich aktywności i zmiany różnych stylów uczenia (się);
  2. Prospołeczne: wspierające współpracę, interakcję i zaangażowanie;
  3. Zdrowe: promujące bezpieczeństwo i dobre samopoczucie uczniów i nauczycieli;
  4. Samowystarczalne: bezpieczne dla środowiska;
  5. Bogate w zasoby: sprzyjające długoterminowej efektywności i użyciu zasobów;
  6. Stymulujące: angażujące ludzi i sprzyjające kreatywnemu myśleniu

JISC, znana brytyjska organizacja zajmująca się nowoczesną edukacją definiuje dobre środowisko uczenia się jako przestrzeń, która powinna motywować uczących się i promować uczenie się jako aktywność, wspierać współpracę formalną i nieformalną, zapewniać spersonalizowane i inkluzywne środowisko. Cechy tego środowiska są następujące[3]:

  1. Elastyczne – w którym możliwe jest stosowanie pedagogiki tradycyjnej i innowacyjnej;
  2. Ponadczasowe – umożliwiające realokację i rekonfigurację elementów przestrzeni;
  3. Odważne – sięgające dalej niż sprawdzone i przetestowane technologie i pedagogiki;
  4. Kreatywne – energetyczne i inspirujące uczących się i nauczycieli;
  5. Wspierające – pozwalające rozwinąć potencjał wszystkim uczącym się;
  6. Przedsiębiorcze – pozwalające wykorzystać przestrzeń do różnych celów w zależności od potrzeb.

Z kolei według National Learning Infrastructure Initatives, porozumienia organizacji amerykańskich zainteresowanych tworzeniem odpowiednich warunków nauki dla studentów – jest to przestrzeń zaprojektowana wokół i pod kątem potrzeb ludzi, w której proces uczenia się jest pojmowany jako aktywny, kolaboratywny i społeczny. Jest to zatem środowisko:

  1. Wspierające wiele różnych form uczenia się;
  2. Dające możliwość łączenia się wewnątrz i na zewnątrz (sieć);
  3. Elastyczne;
  4. Wykorzystujące technologię informacyjną;
  5. Zaprojektowane dla komfortu, bezpieczeństwa i funkcjonalności;
  6. Odzwierciedlające wartości instytucjonalne (szkoły).

Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, co czyni dane środowisko uczenia się efektywnym jest bardzo ważne. Ostatecznie zależy nam na tym, aby uczniowie jak najlepiej wykorzystali czas nauki w szkole i nabywali tu wiedzę i umiejętności, które będą ich wzbogacać i rozwijać. Chcemy, aby uczniowie byli zmotywowani do uczenia się, adaptowali się łatwo do różnych warunków, mieli zaufanie do siebie i byli osobami samodzielnymi i niezależnymi. W dużej mierze może do tego przyczynić się środowisko, w którym się uczą. Musimy o tym pamiętać organizując (stwarzając warunki) naukę w szkołach.

Źródła:

[1] 10 Characteristics Of A Highly Effective Learning Environment, Terry Heick, Te@chThought, 2014.
[2] Best Practice in Learning Space Design: Engaging Learners, Phyllis Grummon, Educause, 2009
[3] Designing Spaces for Effective Learning A guide to 21st century learning space design, Higher Education Funding Council for England (HEFCE) on behalf of JISC, 2006.
[4] Leading the Transition from Classroom to Learning Space, The National Learning Infrastructure Institute White Paper, 2004.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie