Zalety nauczania dwujęzycznego w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

jakość edukacjiRozwój współpracy europejskiej i związane z nim częste wizyty w innych krajach sprawiają, że umiejętność biegłego posługiwania się kilkoma językami obcymi staje się we współczesnej Europie niezbędna. Trudno też znaleźć dziś pracodawcę, który nie wymagałby od pracownika posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym w sposób biegły.

W Polsce około 100 szkół oferuje nauczanie dwujęzyczne, poprzez które rozwijana jest umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym w stopniu biegłym. Najbardziej popularne języki obce w nauczaniu dwujęzycznym to angielski, francuski i niemiecki. Warto wspomnieć, że w siedmiu krajach UE występuje nawet nauczanie trójjęzyczne, obejmujące różne kombinacje języka narodowego i języków obcych, w tym również języka mniejszości narodowej.

Zalety nauczania dwujęzycznego przedstawia film przygotowany przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Szkoły w krajach członkowskich UE przeważnie same decydują, które przedmioty będą nauczane w języku obcym. W szkołach średnich kilkunastu krajów nauczanie w języku obcym dotyczy przede wszystkim przedmiotów ścisłych oraz nauk społecznych. W niektórych przypadkach język obcy pojawia się również na lekcjach przedmiotów artystycznych oraz podczas zajęć sportowych. Ocena uczniów podlegających nauczaniu dwujęzycznemu odbywa się w języku obcym i często prowadzi do uzyskania specjalnego świadectwa. W niektórych krajach umowy dwustronne pozwalają uczniom szkół średnich na uzyskanie świadectw, które umożliwiają im wstęp na uczelnie w innych krajach bez zdawania egzaminu z języka obcego.

W Polsce nauczanie dwujęzyczne można realizować w zakresie wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oprócz języka polskiego, historii i geografii Polski oraz drugiego języka obcego.

Realizowane programy nauczania w klasach dwujęzycznych obok wysokich kompetencji opanowania języka ojczystego i docelowego powinny prowadzić do poszerzenia wiedzy o realiach życia współczesnego krajów danego obszaru językowego, wzbogacenia wiedzy o kulturze i historii tych krajów, a także szeroko rozumianych postaw uniwersalnych.

(Źródło – film CODN, materiały prasowe EURYDICE)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie