Siła ducha

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoła też ma duszę. Nie każdy w nią wierzy, nie każdy chce ją poczuć i nie każdy wie, że aby ją usłyszeć, trzeba się zatrzymać. Potrzebna jest cisza. A nasze szkoły często jak maszyny, chcą być coraz bardziej wydajne. Ma być więcej i szybciej. Bez względu na koszty emocjonalne, psychiczne, czy fizyczne. Uczniowie i nauczyciele to nie maszyny, które można bezkarnie eksploatować i tylko co jakiś czas robić ich przegląd.

Jeżeli chcemy wydajności, to może wystarczy zrobić tak, jak to stało się w chińskiej fabryce w Dongguan - 90 procent pracowników zastąpiono robotami. Produktywność wzrosła o 250 procent! Znacznie spadł też odsetek błędów popełnianych podczas produkcji. Jeżeli szkoła koncentruje się na wyłapywaniu braków i błędów, a nie odwołuje do siły i potencjału pojedynczych uczniów, to w prosty sposób traktuje ich jak maszyny, które mają być coraz bardziej wydajne. A przecież ludzie - twierdzi Stephen Covey - mają być w osiąganiu swoich celów, marzeń i w realizacji codziennych planów przede wszystkim skuteczni. Psychologowie przypominają, że człowiek funkcjonuje w czterech wymiarach: intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Chcąc być skutecznym należy zadbać o równowagę między wszystkimi obszarami ludzkiej aktywności. W szkole nie jest to ani tak oczywiste, ani proste. Bez osobistej siły ducha trudno jest osiągnąć spokój sumienia, mieć udane życie emocjonalne, realizować własne, w pełni uświadomione marzenia. To jego siła pozwala nam skutecznie działać i osiągać cele zgodne z naszymi pragnieniami.

Jeżeli dusza to esencja tego, kim jest człowiek i odnosi się do tego, kim my jesteśmy, to dusza szkoły jest esencją tego, czym naprawdę jest i może być szkoła. To świadomość szeroko rozumianego sensu. Pragnienie harmonii, ładu i wspólnych wartości. Ale również poczucie wspólnoty z innymi, to odpowiedzialność, miłość, otwartość, spontaniczność i akceptacja tego, co przynosi życie. Dusza szkoły to rozwój, twórcze samodoskonalenie, wolność wewnętrzna, działanie wynikające w automotywacji. To sprzeciw wobec złu, niesprawiedliwości i przemocy. Oznacza szacunek dla innych, życzliwość, tolerancję i zrozumienie. O istnieniu duszy szkoły i ogromnym znaczeniu dla samorozwoju świadczą ci, którzy w swojej pracy nie kierują się tylko wskaźnikami wydajności, ale miłością, refleksją, troską, skupieniem, ciszą i radością z tego co robią.

"Wierzę, że każdy z nas rodzi się z poczuciem jakiegoś celu. Jesteśmy tu po to, aby zostawić po sobie świat w stanie lepszym niż ten, w którym go zastaliśmy" - mówi Showkat Badat, dyrektor ESSA Academy w Bolton pod Manchesterem. To szkoła, w której rozumie się, czym jest duchowość i prawdziwy sukces, a nie ślepe realizowanie społecznych oczekiwań, czy sztucznie wykreowanych potrzeb. Szkoła w Bolton, Piątkowska w Poznaniu, Zespół Szkół w Radowie Małym, czy Szkola Podstawowa nr 130 w Łodzi mają duszę i się o nią troszczą! Pomagają odkryć każdemu uczniowi jego marzenia i tworzą warunki do rozwijanie osobistych talentów. Szkoła z duszą ma misję i zadanie dla całej szkolnej społeczności. I nie jest to jedynie obietnica, ale codzienność, w której każdy rozwija to, co stanowi o jego sile. Coś, co sprawia, że nawet najcięższa praca, mozolne treningi, ćwiczenia traktowane są nie jak ciężar, ale radość, satysfakcja i spełnienie. Każdy z nas na pewno doświadczył uczucia, gdy pochłonięty czymś naprawdę ważnym, nie czuje ani upływu czas, głodu, ani zmęczenia, ale ekscytację i ogromną energię.

Dusza szkoły nie wyraża się jedynie w kulturze organizacji, w codziennych rytuałach i uroczystościach, ale w głębokim zrozumieniu, że duchowość jest tak samo ważna jak intelekt. Nie wystarczy koncentrować się na wynikach i rankingach, testach, czy egzaminach. Nie wystarczy dbać o ciało, aby było sprawne. Bo paradoksalnie będzie ono zdrowe, gdy zadbamy naprawdę o duszę. Należy troszczyć się o środowisko, w którym emocje i duchowość są równie ważne jak pozostałe obszary funkcjonowania człowieka. Tylko wtedy czujemy się naprawdę bezpieczni, kochani, szanowani i spełnieni.

W pełnej harmonii rozwijamy się w kontakcie ze sztuką, kontemplując piękno stworzone przez człowieka i naturę. Tak mało miejsca poświęcamy w naszych szkołach muzyce, plastyce, zajęciom tańca i śpiewu. A przecież w holistycznym podejściu wyraża się dusza szkoły - w wierze w sens tego co robimy, myślimy i mówimy - w ludzką potrzebę ciągłego rozwoju. Duchową przestrzeń szkoły buduje obecność prawdziwej sztuki. Muzyka, malarstwo, architektura to czysta forma ludzkiego ducha. W tym tkwi nie tylko jej moc, ale przede wszystkim to środek do rozwoju ludzkiej świadomości. Dlatego tak niewielu szkołom udaje się osiągnąć harmonię między tym co deklarują, a tym co dzieje się w nich naprawdę. Dusza szkoły to wewnętrzna energia uczniów, nauczycieli rodziców, to siła i moc każdego z nich, która pozwala podejmować odważne wyzwania i realizować coraz większe cele. Tom Chappell w swojej książce "Dusza biznesu" nie wierzy ani w systemy, ani w bezduszne procedury postępowania. Pokłada nadzieję w ludziach, w ich kreatywności i potencjale osobistych nawyków i cech charakteru. Podobnie Dawid Tuochy w "Duszy szkoły" skupia się na potencjalnych możliwościach drzemiących w nauczycielach i uczniach. Co buduje ich siłę? W czym się przejawia troska duszę szkoły? To wiara w drugiego człowieka i w jego niemal nieograniczony potencjał. Wiara, która musi być codziennie karmiona dobrym słowem, radością, akceptacją i szacunkiem - dobrym przykładem.

To co osłabia dziś siłę ducha szkoły, ale też ducha każdego z nas, to brak wewnętrznej dyscypliny, konsekwencji, świadomości celu i marzeń. Autentycznej odpowiedzi na pytanie - kim jesteśmy, co robimy i zrozumienie sensu naszej codziennej aktywności. Osłabia siłę ducha brak dotrzymywania obietnic danych innym, ale przede wszystkim samym sobie. Zabija naszą duszę brak w szkole obecności przestrzeni do zanurzenia się w ciszy, autentycznej refleksji, przestrzeni do kontemplacji, zachwytu nad światem i wyjątkowością każdego z nas. Dusza potrzebuje miejsca i czasu, aby móc wsłuchać się w nasze pragnienia i usłyszeć odpowiedzi na pytanie o rzeczy najważniejsze. Świadomości potrzeby w każdym z nas świata bardziej przyjaznego i inspirującego do podejmowania naprawdę wielkich wyzwań. To wszystko buduje naszą osobistą siłę, siłę ducha. Wtedy następuje indywidualny rozwój, przejęcie odpowiedzialności za własne uczenie się i dążenie do pracy na najwyższym poziomie naszych możliwości. Wtedy tworzą się właściwe relacje i rozwija skuteczna komunikacja.

 

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, ekspertem w Ośrodku Analitycznym Think Tank, twórcą innowacyjnej szkoły - Collegium Futurum w Słupsku; prowadzi autorski blog Edukacja przyszłości).

 

Literatura:

  • Dawid Tuochy, Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi - to niekonwencjonalne ujęcie problematyki szkoły, skupiające się na potencjalnych, drzemiących w nauczycielach i uczniach, czynnikach jej rozwoju. [Wydawnictwo Naukowe PWN 2002]
  • Tom Chappell, Dusza biznesu - autor zamiast ujmować swą wiarę i nadzieje w systemy i procedury postępowania, wskazuje, jak pokładanie wiary i nadziei w ludziach owocuje zwiększeniem ich skuteczności… [Studio Emka 1998]
  • Franciszek Potulski, Szkoła musi mieć duszę - potrzebni są też nauczyciele świadomi swojej misji, a także dyrektorzy, których autorytet wynika z wiedzy i oddania szkole a nie wyłącznie z dyscypliny i władzy formalnej. [Gazeta Bałtycka, 14.01.2017]

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie