Uczeń bezpieczny i radosny

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mimo, że przeżywamy niepewność teraźniejszości i obawy o przyszłość możemy tworzyć dla naszych uczniów klasie bezpieczną przystań i zapewnić im poczucie normalności w chaotycznym świecie. Tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym uczniowie mogą czerpać radość z nauki nawet w trudnych czasach, to zadanie dla nauczyciela.

Cztery wskazówki dla nauczycielki i nauczyciela: zbuduj silna społeczność w klasie, organizuj lekcje poza szkołą, świętuj/doceniaj, pytaj uczniów.

Zbuduj silną społeczność w klasie

Poczucie przynależności do silnej społeczności pozwala uczniom postrzegać szkołę jako bezpieczne, opiekuńcze środowisko, zapewniające wsparcie.

  • Warto umożliwić uczniom wzajemne poznanie się, wspólną pracę i swobodną rozmowę.
  • Można zaczynać dzień od rundy: „Jak się dziś czujesz?”, w której każdy z uczniów ma okazję podzielić się swoim nastrojem.
  • Dobre wyniki daje pozwolenie uczniom na wybór i podejmowanie decyzji.
  • Podobnie robienie krótkich przerw na odpoczynek.
  • Warto pokazywać uczniom, że nauczycielowi na wszystkich uczniach zależy.
  • Można wprowadzać rytuały i zwyczaje przynależne tylko do danej klasy.
  • Zadbajmy o wspólne podsumowywanie dnia.
  • Organizujmy wzajemną pomoc.

Organizuj lekcje poza szkołą

Jak najwięcej wycieczek, w których uczestniczy cała klasa.

Nauka podczas wycieczki często jest bardzo efektywna, w czasie wycieczki uczniowie lepiej się poznają.

Najlepiej, gdy wyjście poza szkołą jest związane z nauką i powiązane ze społecznością, w której uczniowi żyją. Wyjścia mogą być połączone z realizacją przez uczniów projektów.

Świętuj/doceniaj

Świętowanie bardzo jednoczy zespół klasowy. Świętować można zarówno sukcesy, jak i podejmowany przez uczniów wysiłek. Świętowanie można połączyć z prezentacją wyników (uczenia się, projektu itp.) rodzicom. Takie docenienie wzmaga poczucie wspólnoty.

Uczniowie mogą dzielić się swoimi hobby i zainteresowanie i to też może być okazja do docenienia.

Pytaj uczniów

Na wspólnotę i budowanie relacji pomiędzy uczniami i nauczycielem wpływa pytanie uczniów o zdanie i opinie. W czasach niepewności wszyscy potrzebujemy miejsca, w którym możemy być widziani i słyszani.

Można inicjować rozmowy uczniów w parach, aby każdy uczeń mógł się wypowiedzieć. Poczuciu ważności sprzyja możliwość dokonywania wyboru.

W ważnych sprawach nauczyciel może wysłuchać opinii uczniów i podjąć na jej postawie decyzję, która nie musi być zgodna ze zdaniem uczniów, ważne jest, aby mogli swoja opinię wyrazić i poznać również podstawy podjęcia decyzji przez nauczyciela. Dobrą zasadą jest – Nic o nas bez nas.

Czym więcej radości i bezpieczeństwa w klasie, tym lepsze relacje i proces uczenia się uczniów.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Alissy Alteri Shea z Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie