Geniallne projekty zespołowe – o konkursach i wyzwaniach

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Do szkół na początku rokuj szkolnego napływają dziesiątki maili z propozycjami udziału w konkursach. Organizują je kuratoria, uczelnie, szkoły, instytucje kultury, stowarzyszenia, firmy. W kolejnych miesiącach na skrzynki nauczycielskie wpływają kolejne konkursowe zaproszenia. Wywołuje to bardzo niezdrową sytuację w szkołach.

Można zaobserwować, że w konkursach wielokrotnie uczestniczą ci sami uczniowie, nauczyciele poza przygotowaniem formalności związanych z udziałem w konkursie muszą wciąż mobilizować uczniów, a ich praca bywa nieprzychylnie odbierana przez dyrektorów oraz pomijana przez organizatorów wielu konkursów (nagrody jedynie dla uczestników, zwrot kosztów dla uczestników itd.). Poziom wielu konkursów jest tak wysoki, że można odnieść wrażenie, iż ich głównym założeniem jest udowodnienie uczestnikom, że jednak czegoś nie umieją. I wreszcie zauważyć można jeszcze jeden problem. W naszych społecznościach pojawiają się „konkursowo wykluczeni”, czyli uczniowie słabi lub przeciętni, którzy nie tylko nie zwyciężą w konkursie, ale nawet nigdy nie wezmą w nim udziału – żaden z nauczycieli nie zaproponuje im tego.

Nie trzeba dodawać, że mielibyśmy zupełnie inne oczekiwania czy marzenia wobec udziału uczniów w konkursach. Byłoby wspaniale, gdyby konkursy odpowiadały zainteresowaniom uczniów i nauczycieli, przyczyniały się do rozwoju kompetencji kluczowych, bazowały na mocnych stronach ucznia, gdyby przygotowanie do konkursu mogło zostać włączone w tok lekcji, a zaangażować można było wielu uczniów…

Warto zatem przed wysłaniem kolejnego zgłoszenia na konkurs zatrzymać się na chwilę i zadać fundamentalne pytanie: „po co?”. W jakim celu proponuję uczniom udział w danym konkursie. Odpowiedzi mogą tutaj być różne (nie wartościujemy, które są lepsze, które gorsze). Uświadomienie sobie celu jest pierwszym krokiem ku temu, by wybierać wartościowe dla nas (i uczniów) konkursy. To właśnie WYBÓR chociaż konieczny staje się dla nas kluczem do zmiany sytuacji w szkołach. Świadomi celu możemy wybierać takie konkursy, które sprzyjają rozwojowi naszych uczniów, w których już sam udział jest atrakcyjny, jest przygodą, a zwycięstwo „jedynie” dodatkowym mobilizatorem. Dokonując owego wyboru, polegać możemy na rekomendacjach innych nauczycieli – wielokrotnie bowiem okazuje się, że wyobrażanie organizatora jest nieco inne niż uczestników konkursu.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z webinaru Akademii Młodego Superbelfra:

 

Notka o autorce: Beata Chodacka jest nauczycielką informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Współtwórczyni zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Współtwórczyni i współorganizatorka projektu „Klasa z ECDL”. Koordynatorka Merytoryczna w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH. Ambasadorka Genially i Wakelet. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie