W polskiej szkole… bez zmian

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W najbliższym czasie sytuacja polskiej szkoły nie zmieni się – tak uważa większość dyrektorów szkół niepublicznych. Jak co kwartał, ich nastroje sprawdziło Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO). W ramach najnowszej edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej”, 65% respondentów uznało, sytuacja oświaty jest „zdecydowanie zła” lub „raczej zła”. Odmiennego zdania było 10,3% ankietowanych dyrektorów szkół niepublicznych.

Krytycznie odnoszący się do oświatowych realiów dyrektorzy uzasadniali swoją ocenę, wskazując m.in. na deficyty kadrowe, niewystarczające finansowanie i postępującą biurokratyzację. Negatywnie oceniana jest także zbyt obszerna podstawa programowa, z powodu której uczniowie są przemęczeni i nie mają czasu na rozwój zainteresowań.

Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem 3.1, co oznacza, że tylko taki odsetek respondentów spodziewa się poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach. Od września 2021 roku, gdy STO zrealizowało badanie po raz pierwszy, Indeks niezmiennie przyjmuje wartość poniżej 10.

W porównaniu z ostatnimi edycjami badania, mniej jest dyrektorów, którzy spodziewają się dalszego pogorszenia sytuacji w oświacie. 3 miesiące temu takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych (54,7%), a w najnowszej odsłonie „Barometru” – jedynie co trzeci ankietowany (34,1%). Wśród respondentów dominuje przekonanie, że sytuacja w oświacie nie zmieni się (57,7%).

Dyrektorzy szkół niepublicznych nie mają nadziei na poprawę sytuacji w oświacie. Podkreślają, że resort edukacji nie uwzględnia opinii ekspertów, przez co trudno spodziewać się zmian na lepsze w polskich szkołach. Inaczej jednak niż w poprzednich edycjach badania, ankietowani nie oczekują pogorszenia sytuacji. Może to wynikać m.in. z faktu zawetowania ustawy „Lex Czarnek 2.0”, która rodziła wiele poważnych obaw o przyszłość polskiej szkoły – mówi Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

Dyrektorzy o swoich szkołach

Zdaniem większości dyrektorów (60,8%) ogólna kondycja ich szkół jest raczej dobra lub zdecydowanie dobra, a 30,9% ankietowanych twierdzi, że nie jest ona ani dobra, ani zła. Prawie połowa badanych dyrektorów (46,4%) uważa, że położenie ich szkół nie uległo zmianie w ciągu ostatniego roku.

Najważniejsze wyzwania, z jakimi aktualnie dyrektorzy mierzą się w pracy zawodowej to, podobnie jak w poprzednich edycjach badania, zadbanie o stabilną sytuację kadrową szkoły (73,2%) oraz zadbanie o stabilną sytuację budżetową placówki (65%). Znaczący odsetek ankietowanych koncentruje się ponadto na odpowiednim wsparciu psychologiczno-pedagogicznym uczniów (45,5%) i zadbaniu o dobrostan psychofizyczny nauczycieli (23,7%). Zdaniem co piątego ankietowanego, kluczowe jest z kolei reagowanie na zmiany w prawie, mające wpływ na pracę szkoły (20,6%) i skuteczna komunikacja z rodzicami uczniów (19,6%).

***

W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 97 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i artystyczne. Społeczne Towarzystwo Oświatowe bada nastroje dyrektorów szkół niepublicznych od września 2021 r.

 

(Źródło: Społeczne Towarzystwo Oświatowe)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie