Piknik rodzinny

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czerwiec to miesiąc, który sprzyja wszelkiego rodzaju festynom, czy też piknikom rodzinnym. Przybierają one formę masową lub też bardziej kameralną. Przyświecają im różne cele. Jednym towarzyszy zbiórka funduszy na zakup nowego sprzętu szkolnego, innym zakup tablicy multimedialnej do jednej z sal lekcyjnych, jeszcze innym zbiórka pieniędzy na operację kogoś ze środowiska lokalnego. Bez względu na rozmach imprezy czy też cel- wszystkie łączy jedno – łączą one środowiska lokalne, budują lub też zacieśniają wzajemne relacje.

A to jest niezwykle ważne, bowiem coraz częściej słyszy się, że relacje, także te rodzinne ulegają rozluźnieniu, coraz więcej osób rzadziej spędza wspólnie czas z rodziną. Częściej natomiast przed ekranem komputera, telefonu, czy też tabletu albo w pracy. Warto jednak pamiętać, że ilość wspólnie spędzonego czasu nie zawsze przekłada się na jego jakość. Można spędzić ze sobą pod jednym dachem nawet 10 godzin dziennie, ale być jednocześnie obok siebie jak zupełnie obce sobie osoby, w swoim zamkniętym dla domowników świecie. A można spędzić razem godzinę, ale intensywnie – jedząc wspólny posiłek i rozmawiając ze sobą, grając w planszówki lub karty, oglądając wspólnie film, pieląc razem ogródek, kosząc trawę, czy też porządkując garaż. Tak spędzony razem czas, mimo, że krótki, będzie bardziej intensywny dla obu stron. Rodzic z pewnością więcej dowie się o swoim dziecku podczas luźnej rozmowy- o jego troskach i radościach, niż zadając codziennie to samo pytanie „Co tam w szkole?” Bo wtedy niejednokrotnie otrzyma odpowiedź „Wszystko dobrze”.

Na tydzień przed piknikiem rodzinnym, jaki ma się odbyć w mojej szkole, pragnę podzielić się z Państwem swoimi (naszymi szkolnymi) pomysłami na organizację tego typu wydarzenia. Celem naszej imprezy nie jest zbiórka jakichkolwiek funduszy, zależy nam na wspólnie spędzonym czasie z naszymi uczennicami i uczniami, ich rodzicami oraz dziadkami. Chcemy by było to piknik rodzinny, łączący pokolenia. Wreszcie, by był to wspólnie spędzony czas bez pośpiechu, czas na rozmowy i lepsze poznanie się.

TEST ZGODNOŚCI

Inspiracją tej aktywności była dla mnie zabawa podpatrzona na TikToku, czy też Instagramie.

Bierze w niej udział rodzic-dziecko lub mama-tata. Polega ona na zadawaniu uczestniczącym w niej pytań i niemalże błyskawicznej na nie odpowiedzi poprzez wskazanie palcem na siebie lub osobę siedzącą obok. Pytania do niej ułożyłam wspólnie z moimi trzecioklasistami w aplikacji Canva. Oto niektóre z nich:

  • Kto jest większym śpiochem?
  • Kto jest większym bałaganiarzem?
  • Kto wstaje wcześniej?
  • Kto jest bardziej odważny?
  • Kto jest bardziej wysportowany?
  • Kto jest większym gadułą?
  • Kto organizuje wakacje?
  • Kto więcej czasu spędza przed komputerem?
  • Kto się częściej przebiera?
  • Kto więcej ogląda TV?
  • Kto podlewa kwiaty?
  • Kto bardziej marudzi?
  • Kto jest głośniejszy?
  • Kto pozwala dzieciom na więcej?
  • Kto je więcej słodyczy?
  • Kto najczęściej opróżnia zmywarkę?
  • Kto jest silniejszy?
  • Kto częściej sprząta auto?
  • Kto ma więcej znajomych?
  • Kto więcej czasu spędza przed lustrem?
  • Kto jest lepszy z matmy?
  • Kto lepiej jeździ autem?
  • Kto ma więcej butów?
  • Kto lepiej gotuje?
  • Kto więcej czasu spędza na telefonie?
  • Kto pierwszy reaguje na wrzaski dzieci?
  • Kto więcej czasu spędza w kuchni?

Oczywiście pytania te należy wcześniej posegregować w zależności od osób biorących w zabawie udział.

PIKNIKI TEMATYCZNE

Świetnie sprawdzą się też pikniki tematyczne, na przykład pod hasłem „Teatr” czy „Indiańska wioska”.

W przypadku TEATRU niektóre aktywności przedstawiały się następująco:

1) Odpowiedz na pytania dotyczące znajomości poszczególnych bajek. Oto przykładowe pytania:

Jakiego koloru ubranie miał Czerwony Kapturek?
a) Czerwonego
b) Białego
c) Zielonego

Jakie mają imiona bohaterowie bajki „Jaś i Małgosia”?
a) Małgosia i Jaś
b) Jaś i Małgosia

Natomiast w przypadku pikniku tematycznego INDIAŃSKA WIOSKA możemy poprosić każdą rodzinę by przyszła na wydarzenie w indiańskim przebraniu. Podczas zabaw możemy zaproponować:

  • indiański taniec – świetnie sprawdzą się tu tańce integracyjne PSPiA KLANZA,
  • robienie łapaczy snów, bądź amuletów,
  • budowanie tipi z użyciem koca lub materiału,
  • zabawy muzyczne wywołujące deszcz w indiańskiej wiosce.

2) Kolejną zabawą może być rozpoznawanie bajek po jego fragmencie „Przez dziurkę od klucza”. Cała ilustracja bajki jest zakryta z wyjątkiem małego jej fragmentu.

3) Przy innym stanowisku możemy zaprosić osoby uczestniczące w pikniku do ułożenia na czas biletu /plakatu teatralnego.

4) Świetnie sprawdzą się cytaty z fragmentów bajek - Zgadnij, z jakiej to książki/ bajki

TAŃCE INTEGRACYJNE

To nieodzowny i bardzo lubiany przez wszystkich element pikników/festynów. I znów z pomocą przyjdzie tu PSPiA KLANZA ze swoimi tańcami integracyjnymi, czy też słynna i bardzo lubiana Belgijka.

CHUSTA ANIMACYJNA PSPiA KLANZA

To świetnie spędzony czas na zabawie. Jedną z zabaw może być mówienie swoich imion. 2 osoby trzymają chustę jak kotarę zasłaniając nią 2 przeciwległe drużyny. Jedna osoba z każdego zespołu podchodzi do chusty i na umówione wcześniej hasło kurtyna opada. Osoby stojące bezpośrednio przy chuście, muszą powiedzieć imię osoby z przeciwnego zespołu. Ta, która zrobi to szybciej- zabiera do swojego zespołu osobę z drużyny przeciwnej. Chustę można w tym przypadku zastąpić chociażby kocem.

ZABAWA FABULARYZOWANA

Sprawdza się na każdej imprezie, również jako przerwa śródlekcyjna zarówno z małymi, jak i dużymi. Szczegóły znajdziecie tutaj.

ZABAWY Z HELEM

Moje koleżanki z pracy, wymyśliły w tym roku zabawę z helem. Osoby otrzymają balon z helem i po jego „połknięciu” mają za zadanie powiedzieć jeden z wylosowanych wierszyków łamiący język.

ZABAWY PODWÓRKOWE

Stare zabawy podwórkowe takie jak:

  • Gra w klasy
  • Skakanie przez skakankę/linę
  • Skakanie w gumę
  • Gra w palanta

To tylko niektóre z zabaw, które mogą zaciekawić uczestniczki i uczestników pikniku. A kto wie, może starsi z sentymentem powspominają przy tym swoje dzieciństwo?

KAWIARENKA

Bez niej piknik straciłby blask. To przecież także miejsce wspólnych spotkań, rozmów, żartów. O pyszności do niej, możecie poprosić rodziców.

Warto w same przygotowania zaprosić rodziców naszych uczennic i uczniów, jak i uczennice i uczniów. Bo oprócz wspólnej zabawy, mogą przejąć inicjatywę. Świetnie, gdyby to oni byli gospodarzami a nie my dorośli.

To tylko niektóre przykłady i propozycje wspólnych zabaw podczas pikniku rodzinnego. Pamiętajmy, że do organizacji pikniku rodzinnego, czy też festynu, wcale nie potrzeba nam dmuchanych zamków, czy też waty cukrowej, bez wielkiego nakładu finansowego. Wystarczy autentyczne chęci i przekonanie, że szklanka, na którą spoglądamy jest do połowy pełna a nie od połowy pusta. Bo jeśli coś chcemy zrobić, to mimo trudności zawsze znajdziemy sposób. I wtedy można wspólnie zdziałać cuda.

 

Notka o autorce: Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, reżyserka spektakli dzieci i młodzieży. Założycielka szkolnego kółka teatralnego, które prowadzi od 2002 r. Pracuje bez podręczników. Realizuje z uczniami projekty edukacyjne, w tym projekty eTwinning. Współtwórczyni autorskiego programu edukacji wczesnoszkolnej RAZEM. Współprowadzi blog edukacyjny https://programrazem.blogspot.com. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie