O wykorzystaniu mocnych stron uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie wszyscy uczniowie ujawniają swój potencjał, który w nich tkwi. Niektórzy potrzebują pomocy nauczyciela. O wykorzystaniu mocnych stron uczniów opowiem na przykładzie modelu pozytywnej edukacji Niepublicznego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Cogito w Poznaniu.

Podstawą działania szkoły jest ujęcie holistyczne w duchu psychologii pozytywnej: dobrostan ucznia oraz jego osiągnięcia akademickie są postrzegane jako jednakowo ważne czynniki umożliwiające pełny rozwój ucznia oraz osiągnięcie sukcesu i satysfakcji na dalszej drodze życiowej. Budowanie siły wewnętrznej młodzieży jest jednym z filarów szkoły. Wizja szkoły opiera się na założeniach psychologii pozytywnej, w centrum, której stoi człowiek ze swoimi mocnymi stronami.

Uczniowie poznają i wykorzystują swoje mocne strony na przedmiocie Sukces Ucznia i Uczennicy, a później na zajęciach przedmiotowych i… w życiu. To obowiązkowy przedmiot (dwie godziny tygodniowo), podczas którego młodzi ludzie wraz ze specjalistami (głównie psychologami) poznają swoje potrzeby, możliwości, talenty. Uczą się uważności, współpracy w grupie, mediacji i rozwiązywania konfliktów. Ćwiczą, jak radzić sobie ze stresem i z wyzwaniami, jak być kreatywnym, empatycznym i proaktywnym.

Przedmiot podzielony jest na 9 modułów, po 3 moduły na każdy rok szkolny, od klasy I do III. W klasie pierwszej jako moduł trzeci pojawia się blok zajęć: Mocne strony.

Mocne strony

Jednym z ważniejszych obszarów zainteresowań naukowych psychologii pozytywnej jest problematyka rozpoznawania i rozwijania indywidualnego potencjału człowieka, opartego na mocnych stronach, biorąc również pod uwagę jego ograniczenia. Z przeglądu literatury przedmiotu wynika, że rozwijanie umiejętności wykorzystywania tej wiedzy w codziennych działaniach istotnie wpływa na efektywność radzenia sobie z wyzwaniami czy budowanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi.

Przygotowany blok warsztatów oparty jest na koncepcji pozytywnego wzrostu i odnosi się do doskonalenia psychospołecznych zasobów człowieka oraz uczy jak skutecznie wykorzystywać tę wiedzę w praktyce.

Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania i doskonalenia indywidualnego potencjału uczniów oraz wykorzystywania tej wiedzy w codziennych aktywnościach ze szczególnym uwzględnieniem relacji społecznych, samorozwoju i poczucia sprawstwa.

Do najważniejszych metod pracy należą ćwiczenia grupowe, zespołowe i indywidualne, dyskusje i mini wykłady interaktywne.

Tak wyglądają działania programowe:

  1. Psychologia pozytywna, nauka o szczęściu i rozwoju człowieka.
  2. Metoda samoopisu, czyli co już o sobie wiem.
  3. Rozpoznanie i zrozumienie osobistych zasobów.
  4. Siła mojej osobowości - test NEO-FFI.
  5. Integrowanie wiedzy o sobie.
  6. Siły Charakteru VIA.
  7. Rozwijanie umiejętności wykorzystywania osobistych zasobów w praktyce.
  8. Skuteczne radzenie sobie z wyzwaniami, czyli budowanie poczucia własnej
    skuteczności.
  9. Kompetencje osobiste oraz poczucie własnej skuteczności w rolach społecznych.
  10. Ja jako lider.
  11. Doskonalenie umiejętności zarządzania osobistym potencjałem w projektach
    zespołowych.
  12. Umiejętność prezentowania siebie jako strategia komunikowania się z innymi
    ludźmi.
  13. Zarządzanie osobistym kapitałem w procesie osiągania celów i wzmacniania poczucia
    dobrostanu.

Jakie zauważamy efekty i korzyści?

Z programu skorzystali wszyscy uczniowie szkoły, czyli obecne pierwsze i druga klasa. Dzięki zajęciom podczas modułu Mocne strony uczniowie poznają w bardzo szczegółowy sposób swój potencjał, możliwości i uczą się własnej skuteczności. Każdy posiada swoje osobiste mocne strony, które rozwijane pozwalają na rozwój i wzrost poczucia sprawstwa.

Bardzo często uczniowie dokonują odkryć swoich silnych stron, o których nie mieli pojęcia i to daje im poczucie siły, dobrostanu i szczęścia.

Praktyczne wykorzystanie mocnych stron ma miejsce już podczas zajęć. W dalszej edukacji uczniowie wykorzystują je w pracy indywidualnej i grupowej.

Zajęcia przyczyniają się również do integracji uczniów i uczennic, budowania wzajemnego szacunku i zaufania.

Dla mnie, jako twórczyni tego programu, najważniejszym efektem jest samopoznanie, którego dokonują uczennice i uczniowie. Uczą się siebie, odkrywają swoją moc i to daje im poczucie szczęścia, bo wykorzystując silne strony realizują siebie i osiągają sukces, każdy na miarę swoich możliwości. Bardzo często słyszę: „O, ja mam taką mocną stronę? Super!”. Ta wiedza pomaga im także łatwiej się uczyć, dokonywać właściwych wyborów, choćby przedmiotów w zakresie rozszerzonym, które w naszym liceum zaczynają się od klasy drugiej.

Rozmawiając z uczniami, często cytuję słowa Donalda Cliftona - wieloletniego prezesa Instytutu Gallupa, który powtarzał, że inwestując w swój talent osiąga się 7 razy więcej, niż naprawiając słabe strony.

Uczniowie odpowiadając inicjują liczne wydarzenia, kampanie, spotkania, np. „Stop mowie nienawiści”, Szkolny turniej szachowy z udziałem uczniów i nauczycieli, „Porozmawiajmy o antydyskryminacji”. Podczas tych przedsięwzięć korzystają ze swoich mocnych stron, z jednej strony je rozwijając, z drugiej z radością wykonując to co lubią. A ja tylko się uśmiecham patrząc z radością, że wspólnie tworzymy szkołę, w której nie ma „wyścigu szczurów”, dominuje wzajemny szacunek, dobre relacje i dbanie o siebie, aby być szczęśliwym.

***

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w IV Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole. Odbywa się on w dniach 18-24 września 2023. Celem Tygodnia Szczęścia w szkole jest zwrócenie uwagi na narzędzia psychologii pozytywnej, które można wykorzystywać w edukacji przedszkolnej, szkolnej, akademickiej, a które przekładają się na dobre zdrowie, efekty kształcenia i lepsze życie. To wydarzenie dla dzieci, młodzieży i dorosłych, wszystkich, dla których edukacja jest bliska i ma znaczenie w kształtowaniu dobrostanu jednostkowego i zbiorowego. Tegoroczne hasło brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ! Szczegóły i zapisy na www.happinessatschool.pl.

 

Notka o autorce: Dorota Pilna jest dyrektorką Niepublicznego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Cogito w Poznaniu. Absolwentka kilku kierunków studiów podyplomowych z psychologii pozytywnej. Tutorka, trenerka umiejętności psychospołecznych. Laureatka I edycji konkursu "Tworzymy nową wizję polskiej szkoły" organizowanego przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w ramach Programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie