Mentoring w szkole - pomoc nauczycielowi w pierwszym okresie pracy z dziećmi

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W placówkach oświatowych zazwyczaj jesteśmy wrzucani na tak zwaną „głęboką wodę” bez okresu próbnego. Pierwszego dnia pracy otrzymujemy pod opiekę ponad dwadzieścioro dzieci i samodzielnie musimy ogarniać proces edukacyjny, reagować na różne sytuacje, rozwiązywać różne konflikty. Jak sobie z tym poradzić?

Nauczyciel, nie tylko młody, który rozpoczyna swoją pracę, odczuwa różne emocje, które podobne do tych, jakie odczuwają uczniowie dopisani do zintegrowanego już zespołu klasowego. Taki nauczyciel szuka swojego miejsca, chciałby mieć wsparcie w innym nauczycielu, chciałby poczuć się bezpiecznie w miejscu pracy. W takim momencie dyrektor placówki powinien zaproponować mentoring. 

Mentorem nie powinien zostawać dowolnie wybrany nauczyciel, ponieważ jest to bardzo odpowiedzialna funkcja. Mentor musi wykazać się konkretnymi cechami osobowości. O mentoringu, który ma pomagać, wspierać młodego nauczyciela opowiadałam podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie, próbując udzielić odpowiedzi na najważniejsze pytania z praktycznego punktu widzenia:

  • Czym jest mentoring z definicji?
  • Jak mentoring został opisany w ustawie Karta Nauczyciela?
  • Jakie zadania w zakresie mentoringu stawiane są przed dyrektorem oraz mentorem?
  • W jakim zakresie mentor może wspierać młodego nauczyciela?
  • Co można doradzić mentee (podopiecznemu)?
  • Do czego mentoring może zainspirować każdego nauczyciela?
  • Co zrobić, jeżeli w miejscu pracy nauczyciel nie znajdzie potrzebnego wsparcia?

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Edyta Jurys jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej nr 9 im. M. Kopernika w Koszalinie, terapeutką mowy i dysleksji. Opracowała program nauczania muzyki dla klas 1-3, scenariusze oraz muzyczne karty pracy do podręcznika Ale to ciekawe. Do pracy dydaktycznej wprowadza metodę projektów edukacyjnych. Autorka innowacji pedagogicznej Nauczanie podstaw ortografii w edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o metodę glottodydaktyki. Prowadzi blog https://mojatikowaklasa.blogspot.com/. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie