Rękodzielnia – innowacje, pasja i serce w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rękodzielnia, czyli wyjątkowa pracownia w Szkole Podstawowej nr 53 im. Fryderyka Chopina w Szczecinie, to przykład tego, jak nowoczesne technologie i tradycyjne rękodzieło mogą wspólnie wspierać proces edukacji. Wyposażona w hafciarki komputerowe, maszyny do szycia, drukarki 3D czy długopisy 3D, stała się przestrzenią, w której uczniowie uczą się nie tylko obsługi nowoczesnego sprzętu, ale także rozwijają kreatywność, współpracę i poczucie sprawczości.

To miejsce, z którego uczniowie korzystają zarówno w trakcie przerw, jak i w ramach zajęć dodatkowych. Mogą tworzyć własne projekty – od haftowanych breloków, personalizowanych toreb i ozdabiania ubrań, po realizację autorskich pomysłów. Angażują się także społecznie, biorąc udział w licznych akcjach pomocy: szyją poduszki dla pacjentek onkologicznych i pacjentów pobliskiego szpitala. Dzięki temu mają szansę doświadczyć namacalnych efektów swojej pracy, a czasem nawet zobaczyć uśmiech osób, którym w trudnym okresie sprawili odrobinę radości. To szczególne poczucie sensu i jasnego celu staje się impulsem do nauki – młodzi ludzie widzą, że dzięki zdobytym umiejętnościom mogą realnie pomagać innym. Chętnie wspierają swoim rękodziełem kiermasze charytatywne, a gdy przychodzi pora na „Noc w Rękodzielni” albo wizyta w szkole w wakacje, nikt nie musi ich do tego namawiać.

To szkolna pracownia, która wspiera rozwój kompetencji STEAM – uczniowie łączą wiedzę techniczną z elementami projektowania graficznego i artystycznego. Praca w grupach nad kolejnymi projektami rozwija współpracę, komunikację i planowanie, a także pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy z matematyki, informatyki czy plastyki. Szczególną wartością jest możliwość pracy metodą projektu – od pomysłu, poprzez przygotowanie materiałów, aż po realizację i prezentację efektów. Każdy uczeń ma swoje zadanie i odpowiedzialność, ale tylko współpraca i połączenie sił pomagają realizować nawet najtrudniejsze wyzwania.

Rękodzielnia to także wyjątkowa przestrzeń rozwoju dla nauczycieli. Koordynatorki projektu uczestniczą w szkoleniach krajowych i międzynarodowych, zdobywając nowe kompetencje cyfrowe i metodyczne. Dzięki temu nie tylko wzbogacają własny warsztat pracy, ale również dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami. Organizowane w szkole warsztaty dla różnych placówek pokazują, że „Rękodzielnia” inspiruje i zachwyca kolejne szkoły.

Warto wspomnieć, że w Rękodzielni spotykają się uczniowie różnych klas, a także absolwenci, nauczyciele i czasem rodzice. Wspólne szycie czy tworzenie haftów przełamuje bariery pokoleniowe i jest okazją do wspólnego śmiechu i budowania relacji.

Działalność Rękodzielni udowadnia, że szkoła może być miejscem, gdzie wiedza i umiejętności praktyczne idą w parze z wychowaniem i kształtowaniem wartości. To przestrzeń, w której uczniowie uczą się nie tylko praktycznych umiejętności, ale także tego, jak ważna jest solidarność, empatia i kreatywność. A nauczyciele? Rozwijają się razem z nimi i potwierdzają, że człowiek jest szczęśliwszy, gdy uczy się przez całe życie.

Zachęcam do odwiedzin strony Rękodzielni na FB.

 

Notka o autorce: Alicja Jędrzejak - nauczycielka matematyki w Szkole Postawowej nr 53 im. F. Chopina w Szczecinie, finalistka konkursu „Nauczyciel Jutr@ 2022”, laureatka konkursu „Kierunek innowacja 2022”, Microsoft Innovative Educator Expert 2025–2026. W 2024/25r. współpracowała z European Schoolnet, gdzie z grupą nauczycieli z całej Europy brała udział w opracowywaniu standardów nowoczesnego, interdyscyplinarnego nauczania informatyki. Główna koordynatorka „Rękodzielni” i projektów w niej organizowanych.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie