Rękodzielnia, czyli wyjątkowa pracownia w Szkole Podstawowej nr 53 im. Fryderyka Chopina w Szczecinie, to przykład tego, jak nowoczesne technologie i tradycyjne rękodzieło mogą wspólnie wspierać proces edukacji. Wyposażona w hafciarki komputerowe, maszyny do szycia, drukarki 3D czy długopisy 3D, stała się przestrzenią, w której uczniowie uczą się nie tylko obsługi nowoczesnego sprzętu, ale także rozwijają kreatywność, współpracę i poczucie sprawczości.
To miejsce, z którego uczniowie korzystają zarówno w trakcie przerw, jak i w ramach zajęć dodatkowych. Mogą tworzyć własne projekty – od haftowanych breloków, personalizowanych toreb i ozdabiania ubrań, po realizację autorskich pomysłów. Angażują się także społecznie, biorąc udział w licznych akcjach pomocy: szyją poduszki dla pacjentek onkologicznych i pacjentów pobliskiego szpitala. Dzięki temu mają szansę doświadczyć namacalnych efektów swojej pracy, a czasem nawet zobaczyć uśmiech osób, którym w trudnym okresie sprawili odrobinę radości. To szczególne poczucie sensu i jasnego celu staje się impulsem do nauki – młodzi ludzie widzą, że dzięki zdobytym umiejętnościom mogą realnie pomagać innym. Chętnie wspierają swoim rękodziełem kiermasze charytatywne, a gdy przychodzi pora na „Noc w Rękodzielni” albo wizyta w szkole w wakacje, nikt nie musi ich do tego namawiać.
To szkolna pracownia, która wspiera rozwój kompetencji STEAM – uczniowie łączą wiedzę techniczną z elementami projektowania graficznego i artystycznego. Praca w grupach nad kolejnymi projektami rozwija współpracę, komunikację i planowanie, a także pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy z matematyki, informatyki czy plastyki. Szczególną wartością jest możliwość pracy metodą projektu – od pomysłu, poprzez przygotowanie materiałów, aż po realizację i prezentację efektów. Każdy uczeń ma swoje zadanie i odpowiedzialność, ale tylko współpraca i połączenie sił pomagają realizować nawet najtrudniejsze wyzwania.
Rękodzielnia to także wyjątkowa przestrzeń rozwoju dla nauczycieli. Koordynatorki projektu uczestniczą w szkoleniach krajowych i międzynarodowych, zdobywając nowe kompetencje cyfrowe i metodyczne. Dzięki temu nie tylko wzbogacają własny warsztat pracy, ale również dzielą się doświadczeniem z innymi nauczycielami. Organizowane w szkole warsztaty dla różnych placówek pokazują, że „Rękodzielnia” inspiruje i zachwyca kolejne szkoły.
Warto wspomnieć, że w Rękodzielni spotykają się uczniowie różnych klas, a także absolwenci, nauczyciele i czasem rodzice. Wspólne szycie czy tworzenie haftów przełamuje bariery pokoleniowe i jest okazją do wspólnego śmiechu i budowania relacji.
Działalność Rękodzielni udowadnia, że szkoła może być miejscem, gdzie wiedza i umiejętności praktyczne idą w parze z wychowaniem i kształtowaniem wartości. To przestrzeń, w której uczniowie uczą się nie tylko praktycznych umiejętności, ale także tego, jak ważna jest solidarność, empatia i kreatywność. A nauczyciele? Rozwijają się razem z nimi i potwierdzają, że człowiek jest szczęśliwszy, gdy uczy się przez całe życie.
Zachęcam do odwiedzin strony Rękodzielni na FB.
Notka o autorce: Alicja Jędrzejak - nauczycielka matematyki w Szkole Postawowej nr 53 im. F. Chopina w Szczecinie, finalistka konkursu „Nauczyciel Jutr@ 2022”, laureatka konkursu „Kierunek innowacja 2022”, Microsoft Innovative Educator Expert 2025–2026. W 2024/25r. współpracowała z European Schoolnet, gdzie z grupą nauczycieli z całej Europy brała udział w opracowywaniu standardów nowoczesnego, interdyscyplinarnego nauczania informatyki. Główna koordynatorka „Rękodzielni” i projektów w niej organizowanych.