Praca i pasja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co odróżnia tych, którzy osiągnęli wielkie zawodowe spełnienie od tych, którzy nie zrobili kariery? Czy istota tkwi w wykształceniu, koneksjach, geniuszu…? Gdyby prześledzić biografie ludzi sukcesu, moglibyśmy wyróżnić zestaw cech, które pomogły im zrealizować się w swojej pracy ze wspaniałym efektem, jak kreatywność czy wytrwałość. Czy istnieje jednak przepis na świetną karierę zawodową, który każdy mógłby zastosować w swoim przypadku?photo: sxc.hu

Larry Smith, profesor ekonomii na Uniwersytecie Waterloo w Kanadzie, podczas swego wystąpienia na TED Talk daje na to pytanie prostą, aczkolwiek przewrotnie ujętą odpowiedź. W swoim dowcipnym i ironicznym wystąpieniu, pod prowokującym tytułem "Dlaczego nie uda wam się zrobić zawrotnej kariery?", stawia tezę, że prawdziwą karierę można osiągnąć jedynie kierując się odkrytą pasją, podążając za marzeniami i głębokimi fascynacjami. A co więcej - pasja ta musi następnie popychać nas do działań. Problem większości z nas polega jednak na tym, że zasłaniamy się tysiącem wymówek, które Larry Smith bierze „na warsztat” i z humorem obnaża. Zapewne każdy znajdzie w tym wystąpieniu lustro dla swoich obaw oraz listę wykrętów, które sam stosuje w codzienności. One jednak oddzielają nas od podążania za tym, co naprawdę kochamy i z czym związać moglibyśmy swoją pracę, a dzięki temu osiągnąć spełnienie.

W krótkim opisie wystąpienia Larrego Smitha czytamy, że zajmuje się on pomaganiem studentom w odkrywaniu zawodu, którą mogliby wykonywać z oddaniem i sercem, jest ich coachem i mentorem przy zakładaniu innowacyjnych pomysłów biznesowych. Profesor miał powiedzieć: zmarnowane talenty to strata, jakiej nie mogę znieść.

Jego wystąpienie silnie oddziaływuje na wyobraźnię i motywację (i rozśmiesza!), dlatego warto użyć go do pobudzenia w uczniach refleksji nad ich życiem, jako zachętę do rozmowy na temat ich pasji lub obaw związanych z wyborem przyszłości zawodowej.

Źródło: TEDTalks

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie