Lepsza pomoc na starcie kariery

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Biura Karier działają już w trzech czwartych uczelni – wynika z najnowszego raportu opracowanego przez Rzecznika Praw Absolwenta. Rośnie też ich znaczenie. W najbliższym czasie do Akademickich Biur Karier trafi 50 milionów złotych z pierwszego dedykowanego im konkursu ogłoszonego w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.

"Akademickie Biura Karier mają ważną rolę do spełnienia w tworzeniu i wzmacnianiu więzi między uczelniami, studentami i rynkiem pracy. Nowy konkurs, ogłoszony specjalnie dla nich, pozwoli im na szybszy, aktywny rozwój." – podkreśla prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Zastrzyk z funduszy unijnych to szansa m.in. na rozwój kadr zatrudnionych w Biurach Karier, które będą miały możliwość podnoszenia kwalifikacji w zakresie poradnictwa zawodowego oraz zdobywania umiejętności posługiwania się nowoczesnymi metodami diagnozowania kompetencji. Pieniądze pozwolą także zwiększyć wymianę informacji i dobrych praktyk między poszczególnymi biurami na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym, jak również innymi instytucjami organizującymi praktyki i staże dla studentów.

Jak wynika z najnowszego raportu Rzecznika Praw Absolwenta, Akademickie Biura Karier, działając na styku szkolnictwa wyższego z rynkiem, zajmują się nie tylko informowaniem studentów o ofertach pracy, staży i praktyk. Prawie 87% z nich aktywnie zajmuje się poradnictwem zawodowym, 79% organizuje szkolenia na temat poruszania się po rynku pracy, niewiele mniej (73%) szkoli studentów z miękkich umiejętności i kompetencji.

Akademickie Biura Karier od niedawna badają też losy absolwentów, w ramach wprowadzonego w 2011 r. obowiązku prowadzenia przez uczelnie monitoringu karier zawodowych absolwentów. Obecnie około 88% Akademickich Biur Karier prowadzi takie badania – mają one służyć podnoszeniu jakości kształcenia na uczelniach. "Stosowanie różnych metodologii powoduje, że uzyskanie obiektywnych i porównywalnych informacji o sytuacji absolwentów na rynku pracy, które byłyby przydatne np. dla kandydata na studia, jest trudne. Na dodatek, absolwenci rzadko wypełniają wysłane im przez uczelnie ankiety" – mówi Rzecznik Praw Absolwenta Bartłomiej Banaszak.

Dlatego nowelizowana ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym zakłada wprowadzenie centralnego, jednolitego monitoringu zawodowych losów absolwentów. Będzie on oparty na zanonimizowanych danych z ZUS na temat sytuacji absolwentów poszczególnych uczelni i kierunków studiów. Uzyskane dane wspomogą dotychczasowe działania biur karier w badaniu losów absolwentów.

"Bardzo ważną jest kwestia poradnictwa zawodowego czy edukacyjnego" – podkreśla Rzecznik Praw Absolwenta Bartłomiej Banaszak. "Tak jest w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, gdzie biura karier zakorzeniły się najlepiej. Badają, jakie kompetencje ma student, pomagają mu w nakreśleniu kariery zawodowej oraz poruszaniu się po rynku pracy. To jest spektrum działań, które biuro karier powinno realizować przede wszystkim" – dodaje.

Biura Karier pośredniczą też w kontaktach między pracodawcami i studentami. Dzięki temu pracodawcy mają szansę na złożenie ofert zatrudnienia wybranym kandydatom, jeszcze zanim ukończą oni studia.

Pobierz raport Akademickie Biura Karier w Polsce - bieżąca działalność i możliwości rozwoju (PDF).

(Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie