Szkoła pierwsza klasa? Jaka szkoła dla sześciolatka?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jesteś rodzicem sześciolatka i stoisz przed wyborem szkoły? Zastanawiasz się, co wziąć pod uwagę, by twoje dziecko znalazło się w dobrze przygotowanej placówce? Poradnik „Szkoła pierwsza klasa?” przybliży ci realia szkoły i obszary, którym warto się w niej przyjrzeć, jeśli zależy ci na dobrej edukacji dla twojego dziecka.fot. Fotolia.com

Rodzice sześciolatków mają prawo czuć się nieco zagubieni wobec toczącej się od kilku lat debaty publicznej na temat posłania sześciolatków do szkół, w której to ścierały się skrajne poglądy i grały wielkie emocje. Spory te wcale nie ułatwiają wyboru szkoły. Jedyne co, można zrobić, to na własną rękę zdobyć informacje o konkretnych placówkach w okolicy i przekonać się, na ile odpowiadają naszym oczekiwaniom. 

Ale co wziąć pod uwagę? Jakimi kryteriami się kierować? Autorka niniejszego poradnika sama jest mamą sześciolatki i postanowiła pomóc sobie i innym rodzicom uporządkować pojawiające się w głowie pytania. Na podstawie rozmów z nauczycielami klas I-III, psychologami, ekspertami edukacyjnymi i rodzicami przygotowała zestaw dwudziestu zagadnień, z którymi powinni zapoznać się rodzice dbający o to, aby szkoła, do której będzie uczęszczać ich dziecko, była dobrze przygotowana na jego przyjęcie. Do każdego zagadnienia dobrano pytania, które mogą być pomocne rodzicom w rozmowach z dyrekcją i nauczycielami. Swoimi przemyśleniami związanymi z sześciolatkami w szkole podzielili się z nią eksperci zajmujący się edukacją i wychowaniem w różnych aspektach. Poradnik "Szkoła pierwsza klasa?" opisuje realia szkolne, pomaga zadawać pytania, ale także podpowiada, jak mogłoby być sześciolatkom (i nie tylko im) lepiej w polskiej szkole.

Pamiętajmy, że to nie tylko dziecko powinno wykazać się gotowością szkolną, lecz także instytucja je przyjmująca i dorośli biorący w tej instytucji za nie odpowiedzialność – pisze autorka. Sześciolatki naprawdę różnią się od siedmiolatków i uwzględnienie tej wiedzy jest koniecznym warunkiem, by szkoła stała się miejscem naprawdę przyjaznym dzieciom.

Warto przyjrzeć się, jak przygotowano pod kątem młodszych dzieci całe materialne otoczenie szkoły: począwszy od klasy, świetlicy, stołówki, boiska po szatnie. Infrastruktura szkolna to jedno, najważniejszy jest przecież dobrze przygotowany nauczyciel, świadomy, jakimi metodami pracować z ruchliwymi, gadatliwymi i emocjonalnymi sześciolatkami. Poznanie nauczyciela i nawiązanie z nim relacji wydaje się kluczową kwestią przy wyborze szkoły. Warto zdobyć od niego jak najwięcej informacji o tym, co dzieci będą w szkole robić, w jaki sposób zdobywać nowe umiejętności i wiedzę, czy wykorzystają do tego różnorodne narzędzia (także nowe technologie) i formy aktywności.

Szkoła pierwsza klasa? Poradnik dla rodziców sześciolatków - Edustore.eu"Siedzenie w ławce i słuchanie nauczyciela wywołuje jedynie bardzo ograniczoną aktywność mózgu. Inaczej, gdy dzieci tańczą, śpiewają, budują z klocków, grają, wycinają, lepią, rysują, malują czy przygotowują przedstawienie." - przekonuje Marzena Żylińska, ekspert od neurodydaktyki. "Efektywna nauka możliwa jest tylko wtedy, gdy dzieci uczą się ręką, głową i sercem".

Szkoła ma być miejscem, gdzie nasze pociechy w poczuciu bezpieczeństwa, otoczone życzliwą opieką będą przez najbliższe lata rozwijać się intelektualnie, społecznie i emocjonalnie. Czy tak będzie w istocie, zależy także od rodziców, którzy mogą stać się partnerami dla nauczycieli i dyrekcji, aktywnie włączając się w realizację jej misji edukacyjnej. Do czego także gorąco zachęca poradnik Szkoła pierwsza klasa?

Zapraszamy do lektury!

Szkoła pierwsza klasa? Poradnik dla rodziców sześciolatków. Małgorzata Kowalczuk. Warszawa, luty 2014; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-13-2; format: ePUB lub PDF. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Publikacja dostępna jest wyłącznie w sklepie Edustore.eu: https://edustore.eu/3-publikacje-edukacyjne

Link bezpośredni do publikacji: (EPUB) (PDF).

Powyższa informacja może być wykorzystywana nieodpłatnie przez inne serwisy internetowe - licencja CC-BY EDUNEWS.PL

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie