Grywalizacja – zrób to sam/a

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lubisz gry? Warto zajrzeć do poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!” wydanego przez Fundację Orange, Fundację Highlight/Inaczej i Laboratorium EE. Książka zawiera praktyczne wskazówki tworzenia grywalizacji, która zaangażuje ludzi w rozwiązanie problemu społecznego i pozwoli im poczuć emocje, jakie towarzyszą graniu w gry. Dostępna jest na stronie Fundacji Orange.fot. Fundacja Orange

Jak zmotywować ludzi do działania? Jak rozwiązać problem społeczny w sposób, który będzie dla nich wciągający jak gra? - poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” zawiera instrukcję tworzenia grywalizacji oraz przykłady jej wdrożeń z całego świata. Publikację przygotowały Fundacja Orange, Fundacja Highlight/Inaczej i firma Laboratorium EE, aby promować zastosowanie nowych metod wpływania na zmianę społeczną. 

Grywalizacja wykorzystuje mechanikę gier, aby zaangażować jej użytkowników w realizację konkretnych zadań. Opiera się na systemie pozytywnych wzmocnień – punktów, medali i nagród za podjęcie wyzwania. Zastosowanie znalazła w medycynie, edukacji, biznesie, życiu rodzinnym, a nawet w akcjach charytatywnych. Motywuje ludzi na przykład do regularnych ćwiczeń, do segregacji odpadów, rozsądnych zakupów, do sprzątania odchodów po swoim psie, do nauki języka obcego i czytania książek.

„Grywalizacja pozwala wykonywać różne czynności, szczególnie te nudne i uciążliwe, z pasją i z entuzjazmem. To zaskakujące, jak elementy zabawy potrafią zwiększyć motywację ludzi - pod warunkiem, że są mądrze użyte. Właśnie dlatego projektant grywalizacji będzie jednym z ważniejszych zawodów przyszłości.” – mówi Jacek Siadkowski, autor tekstu poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!”.

W Polsce pierwsze wdrożenie grywalizacji w projekcie społecznym na szeroką skalę odbyło się w programie Pracownie Orange w 50 małych miejscowościach. Fundacji Orange zależało na tym, aby te świetlice, wyposażone w komputery i bezpłatny Internet dla mieszkańców, stały się czymś więcej niż kafejką internetową, aby były miejscem lokalnej aktywności, w którym mieszkańcy wspólnie dbają o swoje sprawy. Poprzez udział w grywalizacji liderzy pracowni urozmaicają ofertę działań, wymieniają się pomysłami i nabywają nowe kompetencje. Już w pierwszym miesiącu jej funkcjonowania ich aktywność wzrosła o 151%.

„Poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” jest podsumowaniem naszych doświadczeń w pracowniach Orange. Chcemy dzielić się nimi z innymi organizacjami i środowiskami, w których mechanizm ten może pomóc przeprowadzić zmianę na lepsze” – komentuje Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange.

Publikacja składa się z trzech części: poradnika – czyli części teoretycznej wzbogaconej ćwiczeniami, planszy aktywności, w oparciu o którą czytelnik może stworzyć swoją koncepcję i książki z przykładami grywalizacji z całego świata. Całość można bezpłatnie pobrać ze strony Fundacji Orange.

„Książka odczarowuje pojęcie grywalizacji. Dzięki niej nie jest to ani wyrafinowana wiedza ekspertów, ani tajna broń marketerów, ale narzędzie dla każdego, kto chce napędzać innowacje społeczne” - podsumowuje Bartosz Stodulski, prezes firmy technologicznej Laboratorium EE.

fot. Fundacja Orange

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie