O celach uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Po co ja mam się tego uczyć?“ – z takim pytaniem ucznia spotkał się pewnie każdy nauczyciel. Odpowiedzi na nie też pewnie padło wiele. Teraz w odpowiedzi może pomóc nauczycielom nowy poradnik. „Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję“ to polskie tłumaczenie książki Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, które pod koniec 2014 r. ukazało się w polskim tłumaczeniu dzięki Centrum Edukacji Obywatelskiej i Ośrodkowi Rozwoju Edukacji.fot. Fotolia.com

Książka ta, dostępna w wersji bezpłatnej w różnych formatach elektronicznych, z pewnością pomoże nauczycielom radzić sobie z pytaniami uczniów. Jej celem jest zaprezentowanie teorii działania opartej na celach uczenia się, którą amerykańskie autorki wypracowały w swoich szkołach na podstawie wyników badań oraz wniosków z pracy w grupach roboczych w klasach, szkołach i okręgach szkolnych. 

Jak wyjaśniają we wprowadzeniu, mając zebrane różne doświadczenia postanowiły napisać książkę wyjaśniającą jak istotną rolę odgrywają cele w procesach uczenia się i zdobywania wiedzy przez uczniów, w rozwijaniu kompetencji nauczycieli i kierowaniu placówkami oświatowymi.

fot. CEO - Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję„Zapytajcie nauczyciela, dyrektora szkoły i ucznia: Jak można polepszyć wyniki uczniów?, a prawdopodobnie uzyskacie bardzo różne odpowiedzi. (...) Wierzymy, że rozwój procesu uczenia się i poprawa wyników uczniów następują w trakcie bieżącej lekcji albo nie następują wcale. Cel uczenia się w trakcie bieżącej lekcji jest właściwie określony przez nauczyciela wtedy, kiedy umieści on go na ścieżce uczenia się i określi kroki, jakie uczniowie muszą zrobić, aby opanować materiał określony w podstawie programowej oraz celach nauczania w jednostce metodycznej.“ – piszą autorki we wstępie do publikacji. „Wszystkie przeprowadzane lekcje powinny stanowić spójną całość, dlatego właściwie określony cel uczenia się w trakcie bieżącej lekcji zbudowany jest na podstawie celów poprzednich lekcji z danego działu i łączy się z celami uczenia się lekcji przyszłych, umożliwiając uczniom poszerzanie znajomości ważnych pojęć i rozwijanie umiejętności. Właśnie dlatego, określając cel uczenia się w trakcie bieżącej lekcji, bierzemy pod uwagę standardy kształcenia oraz potencjalną ścieżkę uczenia się. Naszym celem jest pomóc uczniom sprostać spójnej serii wyzwań, która w efekcie końcowym pozwoli na wypełnienie wymagań podstawy programowej.“

Publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”, Priorytet III, Wysoka jakość systemu oświaty. Projekt jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Ośrodek Rozwoju Edukacji jest liderem partnerstwa.

Zapraszamy do bezpłatnego pobierania tej i wielu innych przydatnych nauczycielom e-booków z serwisu Edupublikacje.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie