"Uczę w klasach młodszych" to poradnik dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego odpowiadający w praktyczny sposób pytanie, jak oceniać najmłodszych i wspomagać ich rozwój, nie używając nieadekwatnego na tym etapie edukacji oceniania za pomocą stopni.
Poradnik został przygotowany pod redakcją wieloletniej ekspertki Centrum Edukacji Obywatelskiej Danuty Sterny, jako zbiorowe dzieło nauczycielek, które problemy i dylematy związane z oceną opisową i wprowadzaniem w życie szkolne oceniania rozwojowego rozwiązywały samodzielnie w swojej pracy w klasach I-III. Z ich doświadczeń oraz doświadczeń nauczycieli uczestniczących w programach „Szkoła Ucząca Się” i „Aktywna Edukacja” powstał przewodnik po sposobach oceniania bez ocen, ilustrowany przykładami autentycznych prac uczniowskich, z autentycznymi informacjami zwrotnymi udzielonymi przez nauczycieli.
Poradnik zaczyna się od wskazówek dotyczących ustalenia celów lekcji oraz kryteriów sukcesu do lekcji i do zadania – rozdział pierwszy – Kryteria oceniania. Rozdział drugi – Planowanie oceniania przy pomocy tabel – poświęcony jest planowaniu pracy z uczniami za pomocą tabel – tak zwanych „rubriksów”. W kolejnym rozdziale – Wykorzystanie procedur – podano przykłady nauczania za pomocą procedur. W następnym – Pisemna informacja zwrotna – zamieszczono wiele przykładów z praktyki szkolnej opatrzonych komentarzami nauczycielek. Mają to być jednak tylko przykłady, nie zaś wzorce i jako przykłady mają zachęcać do poszukiwań własnych rozwiązań i doskonalenia tych dotychczas stosowanych. Rozdział piąty – Szybka, bieżąca informacja zwrotna – poświęcono ocenie, której dokonuje nauczyciel podczas każdej lekcji. Kolejne rozdziały – Monitorowanie pracy ucznia i Nauczanie kształtujące dotyczą monitorowania przez nauczyciela procesu uczenia się uczniów i dostosowywania metod nauczania do wniosków wyciągniętych z tej obserwacji. Nie zabrakło także – w rozdziale ósmym – wskazówek dotyczących używania TIJ podczas przygotowania i przekazywania uczniowi informacji zwrotnej. Przedostatni rozdział dotyczy dokumentowania oceny rozwojowej w uczniowskim portfolio. W ostatniej części zamieszczono zbiór przykładowych informacji zwrotnych do prac uczniów.
Wartością tego poradnika jest to, że zawarte w nim propozycje edukacyjnych narzędzi są wypróbowanymi w codziennej praktyce nauczycielskiej rozwiązaniami, a nie teoretycznymi pomysłami. Są to rozwiązania, które ułatwiły wielu uczniom klas I-III przyswajanie informacji i opanowanie kluczowych umiejętności bez konieczności wprowadzenia upraszczającej i często demotywującej na tym etapie oceny stopniami.
Notka o publikacji:
(red.) Danuta Sterna, Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się; Biblioteka Szkoły Uczącej Się, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015, wydanie I, ISBN 978-83-64602-44-3, www.civitas.com.pl.