Nie każda kózka musi pływać

fot. dobraliteratura.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy można sobie wyobrazić dobrą bajkę dla nauczycieli i dyrektorów szkół? Zwykle to dzieciom tworzymy i opowiadamy bajkowe historie. Ale dla dorosłych? I to w dodatku dla najlepszych znawców i praktyków edukacji? A jednak. Można i co więcej warto polecić taką lekturę.

Prawdopodobnie pozycja ta jest już znana wielu nauczycielom. Napisała ją Nele Moost, a na polski przełożył Andrzej Lipiński - "Jak kózka uczyła się pływać". Można ją spokojnie prezentować osobom dorosłych, zaś konwencja bajki nie powinna wprowadzić nas w błąd. To jest bowiem literatura dla tych, którzy chcą uczyć innych.

"Dawno, dawno temu zdarzyła się rzecz niezwykła – zwierzęta postanowiły pójść do szkoły. Nauczyciele uznali, że każde przyzwoite zwierzątko musi umieć pływać, latać, biegać i wspinać się na drzewa. Okazało się jednak, że nie wszyscy radzili sobie z tymi przedmiotami równie dobrze. Mimo to niektórzy starali się, jak mogli. Ci zaś, którzy osiągali gorsze wyniki, z czasem rezygnowali i przestawali wierzyć w siebie – albo stawali się krnąbrni." - czytamy w opisie książeczki.

Bajeczka o kózce oraz jej koleżankach i kolegach ze szkoły broni prawa do zachowania indywidualności i wskazuje na konieczność rozwijania wyjątkowych talentów każdego dziecka. Nie musimy być idealni; każdy ma niezbywalne prawo do odkrywania świata na swój sposób, przy wykorzystaniu własnych niepowtarzalnych uzdolnień. O tej zasadzie powinniśmy pamiętać w każdej szkole.

PS.
Dzięki uprzejmości Wydawnictwa Dobra Literatura 10 książek o przygodach kózki (oraz 10 egz. Budzącej się szkoły) trafiło w postaci upominków do uczestników zakończonej właśnie w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2015. Dziękujemy!

Notka o publikacji

Jak kózka uczyła się pływać.
Autor: Nele Moost.
Ilustracje: Pieter Kunstreich.
Wydawca: Dobra Literatura
ISBN: 978-83-64184-21-5

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie