Słoń w składzie porcelany

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Minione miesiące były dla mnie zupełnie wyjątkowe. Choć mogło się wydawać, że staliśmy w miejscu, wydarzyło się wiele ważnych rzeczy. Przyszła też refleksja: dokąd iść dalej?

Słoń, skąd ten słoń? "Kiedy w 2014 roku powołałam do życia stronę „Zakręcony belfer”, nawet nie mogłam przypuszczać, jak potoczy się jej historia. Długo publikowałam głównie pomysły na kolejne lekcje (czasami były to inspiracje dotyczące godziny wychowawczej, częściej języka polskiego). Ale nadszedł czas na zmianę…” - tak zaczyna się zbiór. Zbiór, w którym zebrałam refleksje dotykające polskiej edukacji. Nie wszystkie są optymistyczne, nie mogę jednak powiedzieć, że panuje w nich zupełny pesymizm (choć trudno powiedzieć, jak Wy odbierzecie towarzyszący im nastrój).

Mam świadomość, że znaleźliśmy się, po raz kolejny, na zakręcie. Że potrzeba nowych, dopasowanych do czasów i możliwości form pracy. Że sytuacja na świecie zmusza na do podejmowania kroków ku zmianie. Nie wszyscy jesteśmy na tę zmianę gotowi. Niektórzy być może nigdy nie będą. Takie ich prawo (w myśl zasady: możesz przyprowadzić konia do wodopoju, ale nie zmusisz go, by się napił). Nie o tym jednak ten wpis.

Zmiana jest ewolucją…

Dziś oddaję w Wasze ręce „Słonia w składzie porcelany". Gdybym powiedziała, że to zbiór felietonów, prawdopodobnie dopuściłabym się nadużycia (toż to raczej felietoniki). Mam nadzieję, że lektura okaże się być przyjemną (a może nawet inspirującą). Tak widzę świat, tak patrzę na szkołę. Ale też taki mam pomysł na pierwsze, powolne ruchy w kierunku ewolucji (czy raczej otrząśnięcia się z ograniczających nas więzów). Wierzę, że to dzięki niej mamy szansę na lepszą edukację.

Liczę na Was, kochani. Dajcie znać, czy zgadzacie się z taką wizją. A może macie własną, inną, sprawdzoną. Chętnie ją poznam. Bo przecież każdemu z nas zależy na tym, by w końcu słonia zastąpiła baletnica. A najlepiej by było, gdyby to słoń nauczył się (motywowany pobudkami wewnętrznymi, nie zaś tresurą) tańczyć i z gracją poruszał się, przestając czynić szkody w składzie porcelany.

 

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie