W poszukiwaniu inspiracji do zmian

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Powodów do zmiany polskiej szkoły można znaleźć wiele. Zmieniający się dynamicznie świat nie pozostaje bez wpływu na system edukacji, wymuszając zdefiniowanie na nowo roli szkoły, zadań jej dyrektora i nauczycieli. Przed edukacją stanęły wyzwania, które wiążą się z potrzebą kształtowania kompetencji niezbędnych do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, koniecznością stosowania nowych technologii czy występowaniem problemów społecznych i ekologicznych wymagających nowatorskich rozwiązań. Skąd czerpać siły i inspiracje do zmieniania szkolnej rzeczywistości?

W bibliotece ORE znajdziemy ciekawą publikację autorstwa Oktawii Gorzeńskiej i Ewy Radanowicz pt. "Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji". Publikacja skierowana do dyrektorów szkół i nauczycieli poszukujących inspiracji do wdrażania zmian, innowacji i eksperymentów pedagogicznych. Autorki, doświadczone dyrektorki publicznych szkół i innowatorki, stoją na stanowisku, że w ramach obowiązującego prawa można i trzeba zmieniać i rozwijać szkołę, poszukiwać nowych metod i form pracy, po to aby szkoła sprostała wyzwaniom współczesnego świata. Aby zmiany te były możliwe, potrzebni są ich świadomi liderzy, na czele z dyrektorami szkół, którzy wraz z zespołem nauczycieli, uczniami i rodzicami stworzą społeczność śmiało patrzącą w przyszłość.

Jak piszą autorki we wprowadzeniu, "chcąc sprostać wyzwaniom współczesności, zmiany w edukacji powinniśmy rozpocząć od wykreowania wizji szkoły nowoczesnej – nastawionej na rozwój kompetencji miękkich, krytycznego myślenia, kreatywności, empatii; szkoły podejmującej działania na rzecz wspólnego dobra, uczącej interdyscyplinarnie, która stawia na pracę zespołową i motywuje do aktywności. Musimy zdefiniować rolę nauczyciela – facylitatora procesów edukacyjnych, który zaciekawia, inspiruje, daje konstruktywną informację zwrotną i nie skupia się tylko na przekazywaniu wiedzy i ocenianiu stopnia jej opanowania. Im szybciej zgodzimy się z tym stanowiskiem i zaczniemy działać w przemyślany i mądry sposób, tym lepiej dla naszych uczniów, szkoły jako instytucji przygotowującej młodzież do życia, a tym samym dla całego społeczeństwa."

Zachęcamy do lektury tej publikacji - może będzie inspiracją do zmian także na czas ewentualnej i prawdopodobnej w nowym semestrze szkolnym edukacji zdalnej.

Publikacja jest do pobrania w bibliotece ORE.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie