Pouczająca opowieść o tym, jak wyszliśmy na ludzi

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ewolucja człowieka od lat pobudza naszą ciekawość i coraz to nowe badania. Analizujemy skamieniałości i poszukujemy wyjaśnień jak i dlaczego pojawiły się różne cechy Homo sapiens. W ostatnich latach sporo uwagi poświęcanej jest mózgowi społecznemu, czyli życiu społecznemu. Nasi przodkowie stawali się coraz inteligentniejsi, bo mogli wykorzystywać odkryte zdolności kooperacyjne do zdobywania pożywienia i polepszania warunków życia.

"Samo nabranie inteligencji nie sprawia jednak, że stajemy się mądrzejsi. Wiele pradawnych instynktów cały czas w nas tkwi. (...) naszą psychiką wciąż w znacznym stopniu steruje lęk przed wykluczeniem z gry godowej, sprawiając, że dużo uwagi poświęcanemu temu, jak wypadamy na tle pozostałych członków grupy." Nieustannie się porównujemy i potrzebujemy poczucia przynależności społecznej do jakiejkolwiek grupy. Jaką rolę pełnił ostracyzm i cwaniactwo w ewolucji ludzkiej współpracy? I czym są innowacje społeczne? Od kiedy człowiek i dlaczego człowiek? Co nas wyróżnia? W jaki sposób można ustalić, jak myśleli nasi przodkowie? Czy możemy ustalić, kiedy zaczęliśmy nosić ubrania? Fascynująca podróż intelektualna z literaturą faktu i ewolucją człowieka w roli głównej. Przeczytałem z dużą przyjemnością.

Psychologia ewolucyjna jest opowieścią o tym, jak ewolucja kształtowała nasze geny oraz jak te geny wpływały na nasz mózg i jak wpływały na sposób myślenia. Frapująca lektura. Podobnych książek ukazało się w ostatnich latach wiele. Każda wnosi nowe fakty lub częściej nowe interpretacje znanych już faktów. Jak środowisko wpływała na nasza ewolucją a jak geny. A jak kultura?

We wspomnianej książce jest sporo informacji o ewolucji jako takiej i o ekologii. Spoglądanie na przyrodę i ewolucję człowieka, które ułatwia zrozumieć siebie samych. I być może ułatwi nam myślenie o przyszłości.

Notka o książce:
William von Huppelm, Jak wyszliśmy na ludzi. Dlaczego potrzebujemy siebie nawzajem i co sprawia nam przyjemność, Łodż 2020 (wyd. I). ISBN 978-83-66380-87-5

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie