O pedagogice przedszkolnej i metodyce pracy z małymi dziećmi

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pedagogika jest dyscypliną naukową, która pozostaje zarówno kluczowa dla rozwoju intelektualnego jednostki, jak i jej skutecznego funkcjonowania w świecie społecznym. Z tego względu staje się częstym obszarem debat nie tylko naukowych, zwłaszcza że sposobów nauczania jest równie wiele co wykonujących to zadanie nauczycieli. Przedmiotem zainteresowania Wiesławy Leżańskiej i Elżbiety Płóciennik – autorek najnowszej publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego staje się pierwszy (najważniejszy) z etapów pozyskiwania wiedzy.

"Pedagogika przedszkolna z metodyką" jest pozycją dedykowaną przede wszystkim studentom pedagogiki oraz nauczycielom przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jednakże przez wzgląd na podjętą przez autorki próbę kompleksowego uporządkowania metodologii oraz nakreślenia zależności pomiędzy takimi czynnikami jak dziecko, nauczyciel i środowisko stanowić będzie przydatne źródło wiedzy również dla rodziców, psychologów, wychowawców domów dziecka oraz innych grup pracujących z najmłodszymi.

Podstawowym celem wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie oraz wyposażenie go w określoną wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszego rozwoju i kształcenia. Bazując na osiągnięciach psychologii, socjologii, nauk przyrodniczych i medycznych, mówimy, że przedmiotem badań pedagogiki przedszkolnej jest wychowywanie i nauczanie rozwijającego się dziecka w konkretnych warunkach społeczno-kulturowych. Przedmiotem badań są także relacje nauczyciel–dziecko oraz relacje rówieśnicze w przedszkolu. Przyjmujemy zatem, że obszar dociekań naukowych i praktycznych pedagogiki przedszkolnej stanowią: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi. Pedagogika przedszkolna wyznacza zatem określone działania: w zakresie stymulowania rozwoju dziecka (metody), w zakresie treści oddziaływań́ (programy), a także w zakresie organizacji środowiska uczenia się̨ (przestrzeń przedszkola) - piszą autorki.

Konstrukcja narracji w książce w znaczny sposób ułatwia przyswojenie zawartego w niej materiału. Jednym z zabiegów stosowanych przez autorki jest poszerzanie prezentowanych zagadnień o rys historyczny, co pozwala lepiej zrozumieć źródła wielu trendów również we współczesnym nauczaniu. Kolejnym jest umieszczenie na końcu każdego rozdziału pytań sprawdzających, które gwarantują szybsze przyswojenie wiedzy z lektury. Z kolei pojawiające się obok kluczowych zagadnień tłumaczenia polskojęzycznych terminów na język angielski, umożliwiają porównanie polskiego stanu wiedzy na temat edukacji dzieci z literaturą anglojęzyczną.

Notka o książce:

Wiesława Leżańska, Elżbieta Płóciennik, Pedagogika przedszkolna z metodyką
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021, ISBN: 978-83-8220-560-2
Więcej na stronie wydawnictwa

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie