Gates do studentów: róbcie karierę w branży IT

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

nowe technologieMicrosoft jest zmuszony do szukania talentów w krajach rozwijających się. Jak zauważa Bill Gates, niewystarczająca liczba absolwentów kierunków IT (information technology) w Ameryce Północnej zmusza Microsoft i inne firmy o podobnym profilu działania do szukania kadry w krajach rozwijających się, np. w Chinach.

 

Gates podkreśla, że absolwenci kierunków IT są bardzo potrzebni współczesnej gospodarce opartej na wiedzy i nowych technologiach. Tymczasem zainteresowanie studiami o tym profilu stale spada. Przykładem mogą być studia informatyczne na Uniwersytecie Waterloo w Ontario (Kanada), na którym liczba studentów w 2007 roku spadła o ponad 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Władze tej uczelni twierdzą, że ilość studentów na ich uniwersytecie nadal jest wyższa niż na innych podobnych kierunkach w Północnej Ameryce, gdzie te spadki są wyraźniejsze.

 

Microsoft ma strategię poszukiwania talentów w dziedzinie IT na rynku globalnym poprzez zakładane przez siebie centra rozwoju i powielanie ich w różnych lokalizacjach. Stara się monitorować zapotrzebowanie rynku na młodych ludzi dobrze wykształconych w zakresie korzystania z nowych technologii. Ustalono, że lata 2000-2002 były okresem spadku koniunktury na kierunki technologiczne – czasem, gdy studenci nie startowali na studia związane z branżą IT z obawy przez tym, że ugrzęzną na przeładowanym rynku i nie ominą ich zwolnienia z pracy.

 

„Obecnie mamy do czynienia z odwrotną tendencją” - mówi Amy Parlous, dyrektor wydziału matematyki na Uniwersytecie w Waterloo. „Branża IT jest obecna w każdym sektorze. Jest obecna w sferze publicznej i w edukacji, w kwestach związanych ze zdrowiem, jest wszędzie – w związku z tym jest o wiele więcej pracy”.

 

Gates wspominając czasy, gdy sam był studentem w „mrocznych czasach”, podkreśla, że obecnie istnieją wielkie możliwości kształcenia i korzystania z dostępu do nieograniczonej wiedzy praktycznie bez ponoszenia kosztów. „Sam uczęszczam teraz na kurs online z fizyki ciał stałych na MIT (przyp. red. Massachussetts Institute of Technology – najlepszej amerykanskiej uczelni technicznej), chociaż ona o tym nie wie.” Dziś studenci mają o wiele więcej możliwości w zakresie ustawicznej edukacji, niż jakakolwiek inna generacja kiedykolwiek wcześniej.

 

Gates opowiedział się za zniesieniem wiz, aby gospodarka amerykańska mogła wykorzystać potencjał wiedzy i umiejętności emigrantów. “Ważny jest swobodny przepływ talentów ze Stanów Zjednoczonych do Kanady i z Kanady do Stanów. Jeśli zdolny człowiek chce pracować, granica państwa nie powinna stanowić dla niego problemu”.

 

Przeczytaj również w EDUNEWS.PL: Szkoły nie uczą innowacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie