Gates do studentów: róbcie karierę w branży IT

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

nowe technologieMicrosoft jest zmuszony do szukania talentów w krajach rozwijających się. Jak zauważa Bill Gates, niewystarczająca liczba absolwentów kierunków IT (information technology) w Ameryce Północnej zmusza Microsoft i inne firmy o podobnym profilu działania do szukania kadry w krajach rozwijających się, np. w Chinach.

 

Gates podkreśla, że absolwenci kierunków IT są bardzo potrzebni współczesnej gospodarce opartej na wiedzy i nowych technologiach. Tymczasem zainteresowanie studiami o tym profilu stale spada. Przykładem mogą być studia informatyczne na Uniwersytecie Waterloo w Ontario (Kanada), na którym liczba studentów w 2007 roku spadła o ponad 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Władze tej uczelni twierdzą, że ilość studentów na ich uniwersytecie nadal jest wyższa niż na innych podobnych kierunkach w Północnej Ameryce, gdzie te spadki są wyraźniejsze.

 

Microsoft ma strategię poszukiwania talentów w dziedzinie IT na rynku globalnym poprzez zakładane przez siebie centra rozwoju i powielanie ich w różnych lokalizacjach. Stara się monitorować zapotrzebowanie rynku na młodych ludzi dobrze wykształconych w zakresie korzystania z nowych technologii. Ustalono, że lata 2000-2002 były okresem spadku koniunktury na kierunki technologiczne – czasem, gdy studenci nie startowali na studia związane z branżą IT z obawy przez tym, że ugrzęzną na przeładowanym rynku i nie ominą ich zwolnienia z pracy.

 

„Obecnie mamy do czynienia z odwrotną tendencją” - mówi Amy Parlous, dyrektor wydziału matematyki na Uniwersytecie w Waterloo. „Branża IT jest obecna w każdym sektorze. Jest obecna w sferze publicznej i w edukacji, w kwestach związanych ze zdrowiem, jest wszędzie – w związku z tym jest o wiele więcej pracy”.

 

Gates wspominając czasy, gdy sam był studentem w „mrocznych czasach”, podkreśla, że obecnie istnieją wielkie możliwości kształcenia i korzystania z dostępu do nieograniczonej wiedzy praktycznie bez ponoszenia kosztów. „Sam uczęszczam teraz na kurs online z fizyki ciał stałych na MIT (przyp. red. Massachussetts Institute of Technology – najlepszej amerykanskiej uczelni technicznej), chociaż ona o tym nie wie.” Dziś studenci mają o wiele więcej możliwości w zakresie ustawicznej edukacji, niż jakakolwiek inna generacja kiedykolwiek wcześniej.

 

Gates opowiedział się za zniesieniem wiz, aby gospodarka amerykańska mogła wykorzystać potencjał wiedzy i umiejętności emigrantów. “Ważny jest swobodny przepływ talentów ze Stanów Zjednoczonych do Kanady i z Kanady do Stanów. Jeśli zdolny człowiek chce pracować, granica państwa nie powinna stanowić dla niego problemu”.

 

Przeczytaj również w EDUNEWS.PL: Szkoły nie uczą innowacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie