Uczmy się zarządzać informacją

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

społeczeństwo informacyjneŚwiatowe zasoby informacji przyrastają w niewyobrażalnym tempie. IDC, jeden z instytutów badawczych specjalizujący się w sektorach nowych technologii opublikował raport „The Diverse and Exploding Digital Universe”, z którego wynika, że w 2007 r. cyfrowy wszechświat miał wielkość 281 miliardów gigabajtów (tj. 281 EB, eksabajtów) i był o 10% większy niż szacowano.

 

Inaczej ujmując, wielkość cyfrowego wszechświata w zeszłym roku wynosiła prawie 45 GB informacji cyfrowej na każdego człowieka na Ziemi, którą to wielkość można porównać do 17 miliardów iPhone’ów z pamięcią 8 GB. To jednak dopiero początek gwałtownego wzrostu zasobów informacyjnych. W 2011 roku cyfrowe zasoby będą 10 razy większe niż w 2006 r. i będą już wynosiły prawie 1,8 ZB (zattabajtów, 1 ZB = 1021 bajtów).

Największy wpływ na powiększanie się cyfrowego wszechświata mają: rozwój cyfrowych kamer, transmisja sygnału cyfrowej telewizji i replikacja informacji. Już w 2007 r. wielkość istniejących zasobów informacji przerosła ogólną pojemność wszystkich urządzeń przechowywujących informacje. IDC szacuje, że w 2011 roku prawie połowa krążącej po świecie informacji nie będzie miała swojego stałego miejsca przechowywania.

Raport uświadamia również, że każda nasza obecność w sieci i dokonanie jakiś czynności skutkuje powstaniem „cyfrowego cienia”. To co wkładamy do sieci – zdjęcia, emaile, rozmowy przez telefony komórkowe – to tylko połowa tego, co po nas zostaje w sieci na przykład w postaci historii przeglądania stron internetowych, operacji finansowych, list mailingowych, wiadomości pozostawionych na serwerach, czy obrazach zarejestrowanych przez monitorujące nas kamery w miejscach publicznych. Szacuje się, że informacja cyfrowa generowana codziennie o przeciętnym człowieku, jest obecnie większa niż ilość informacji cyfrowej tworzonej świadomie przez daną osobę o niej samej.

Warto zauważyć, że około 70% cyfrowych zasobów w sieci jest tworzone przez internautów, ale to przedsiębiorstwa są odpowiedzialne za bezpieczeństwo, prywatność, rzetelność 85% ilości informacji w sieci, co nakłada na nie olbrzymią odpowiedzialność.

Rozwój cyfrowego świata informacji ma olbrzymie znaczenie dla procesu edukacji. W kontekście danych IDC, jedną z kluczowych kompetencji życiowych staje się umiejętność wyszukiwania, selekcji i zarządzania informacją. Nie mniej ważna jest już obecnie umiejętność oceny wiarygodności i jakości informacji, którą chcemy wykorzystać do celów edukacyjnych. Przyrost informacji w sieci nie oznacza, że jest to wyłącznie wartościowa informacja. Wręcz przeciwnie - przeważają „informacyjne śmiecie”, tworzy się, jak mówi prof. Ryszard Tadeusiewicz „smog informacyjny”.

Cyfrowy świat wymusza zmianę sposobu nauczania na wszystkich etapach kształcenia. Już szkoła podstawowa powinna być miejscem, w którym uczniowie muszą rozpocząć kształtowanie umiejętności wyszukiwania i zarządzania informacją. W społeczeństwie informacyjnym umiejętności te muszą być odświeżane co kilka lat, między innymi z powodu rozrostu cyfrowych zasobów informacji, pojawiania się nowych technologii czy nowych rodzajów aktywności gospodarczej i społecznej. Wśród amerykańskich edukatorów popularne jest stwierdzenie, że ich misją jest uczyć przygotowania do zawodów, które jeszcze nie istnieją. Tego też powinna uczyć polska szkoła.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie