Aby egzamin mierzył sprawniej (2)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
Maturzystów czekają obowiązkowe egzaminy na poziomie podstawowym z trzech przedmiotów (język polski, matematyka i język obcy). Język polski i obcy zdawany będzie zarówno pisemnie, jak i ustnie. Ustny egzamin z polskiego zastąpi krytykowaną prezentację. Wreszcie młody człowiek będzie musiał wykazać się rozszerzoną wiedzą z przynajmniej dwóch przedmiotów wybranych z listy. „Zmiany w egzaminie maturalnym to dalsza perspektywa - 2015 rok. Mamy zatem jeszcze czas na przygotowanie szczegółów, zanim w liceach zacznie się na dobre praca z nową podstawą programową.” – powiedziała Katarzyna Hall.

Rewolucji nie będzie
Jedną z nowości będzie dostosowany do potrzeb ucznia z dysleksją czas trwania sprawdzianu, egzaminu czy matury. Niepotrzebne będzie też specjalne zaświadczenie z poradni.

„To rozwiązanie, wypracowane wspólnie z Polskim Towarzystwem Dysleksji, ma na celu zlikwidowanie presji czasowej i danie szansy wszystkim uczniom, także niezdiagnozowanym. Mamy pewność, że jest wiele miejsc, gdzie dzieci mają trudności z dostępem do diagnozy, chcemy zatem wyjść naprzeciw wszystkim, których problem dysleksji może dotyczyć. Jednocześnie pracujemy nad obowiązkiem diagnozowania i obejmowania wsparciem wszystkich uczniów, począwszy od szkoły podstawowej.” – zapowiedziała Katarzyna Hall.

Jak podkreśliła minister, warto zwrócić uwagę na kalendarz wdrażania zmian. Nie grozi nam bynajmniej nagła rewolucja, choć bowiem działania już się rozpoczęły, na efekty trzeba będzie poczekać. Uczniowie, którzy dziś są prawie na finiszu, nie muszą się martwić, bo sposób działania systemu egzaminacyjnego w tym i przyszłym roku szkolnym będzie jeszcze bardzo podobny.

„To, czego nauczamy zgodnie z nową podstawą programową, znajdzie odzwierciedlenie w egzaminach zewnętrznych najwcześniej w 2012 roku. Egzaminy gimnazjalne zmierzą efekty nauczania według nowych podstaw, a kolejny etap czeka nas dopiero w 2015 roku – na sprawdzianie i egzaminie maturalnym. Dlaczego zatem mówimy o tym teraz? Klasy pierwsze szkoły podstawowej i gimnazjów właśnie zaczęły się uczyć według nowych wytycznych, chcemy więc, żeby nauczyciele widzieli, do czego to zmierza.” – podkreśliła Katarzyna Hall.

Pytań, jak to wszystko się sprawdzi i jak będzie działało, jest jeszcze sporo, ale jak zapewnia ministerstwo, szczegóły będą jeszcze dopracowywane i konsultowane.
 
(Część II i ostatnia artykułu, który ukazał się we wrześniowym numerze miesięcznika „O szkole“)  
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie