Aby egzamin mierzył sprawniej (2)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświaty Celem systemu egzaminów zewnętrznych nie jest poprawianie nikomu samopoczucia, ale pomoc w doskonaleniu systemu edukacji i dostarczanie polityce oświatowej informacji, dzięki którym jakość wykształcenia Polaków będzie się obiektywnie poprawiała. Czy spełnia on to zadanie? Prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE, uważa że tak. Co się powinno zmienić?
 
Jego zdaniem za optymistyczne można uznać to, że polscy uczniowie coraz lepiej wypadają w zakresie umiejętności prostych, takich jak wyszukiwanie informacji i tego postępu nie należy lekceważyć. „Wiele zagadnień, z którymi młodzież dziś dobrze sobie radzi, jeszcze pięć lat temu sprawiało olbrzymie trudności. Co do umiejętności złożonych, to dzięki egzaminom dowiadujemy się np. czego brakuje uczniom, by umieli nadać sens informacji po jej odczytaniu. Można zatem podsumować, że coraz lepiej jest w zakresie umiejętności prostych i przyszedł czas, żeby zająć się złożonymi.”– powiedział.

Jak wyjaśniła minister edukacji Katarzyna Hall, informacje dostarczane przez system egzaminacyjny są istotną pomocą w pracach resortu: „Korzystaliśmy z nich, przygotowując nową podstawę programową. Jeśli na podstawie egzaminu zewnętrznego dowiadujemy się, że gdzieś jest mankament, mamy informację, co należy poprawić. To, że szwankują złożone umiejętności, nie jest nową wiadomością, musieliśmy się więc zastanowić, na czym trzeba się skupić, żeby wesprzeć ich kształcenie. Taka jest właśnie rola systemu egzaminów zewnętrznych, mają one mierzyć to, co dzieje się w wiedzy ucznia, ale też dostarczać użytecznych informacji.” – powiedziała.

Jakie zmiany czekają system egzaminów zewnętrznych? Osiągnięcia i umiejętności ucznia mierzone są w trakcie edukacji szkolnej trzykrotnie i zmiany mają doprowadzić do tego, żeby ten pomiar był porównywalny na wszystkich etapach. Pytania na sprawdzianie, egzaminie i w części obowiązkowej matury mają mieć podobną formę. Dominować będą zadania “zamknięte”, które, jak stwierdziła minister, łatwiej się ocenia, choć trudniej przygotowuje. W przypadku wypowiedzi pisemnych konieczne będzie wypracowanie holistycznego systemu oceniania, z konkretnymi kryteriami obowiązującymi przy sprawdzaniu każdej pracy pisemnej.

„Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej zostaną ogłoszone najszybciej jak to możliwe i będą obowiązywały na każdym etapie edukacyjnym.” – zapewniła Hall. „Stopniowo będzie też rozszerzany zakres egzaminowania. Wyniki wszystkich egzaminów będą podawane w podziale na wyniki częściowe, dzięki czemu możliwe będzie dokładniejsze przyjrzenie się postępom uczniów.”

„Sprawdzian po szkole podstawowej, poza zadaniami zawierającymi podstawowe pytania polonistyczne, matematyczne, sprawdzającymi umiejętność wypowiadania się na piśmie, badającymi tok rozumowania, będzie uzupełniony o egzamin z języka obcego. Egzamin taki, który w ubiegłym roku szkolnym po raz pierwszy zdawali gimnazjaliści, pokazał, że poziom znajomości języka jest u uczniów bardzo zróżnicowany. Teraz, po wprowadzeniu nowej podstawy programowej, gdy ten cykl przejdą uczniowie od klasy I do VI, będzie okazja do sprawdzenia, czy poziom stał się bardziej wyrównany.” – wyjaśniła minister Hall.

Egzamin gimnazjalny będzie miał wyraźnie wyodrębnioną część polonistyczną i matematyczną, stopniowo zostanie też wprowadzony podział egzaminu z języka obcego na część podstawową i rozszerzoną. Do 2018 roku (wtedy przystąpi do niego dzisiejszy uczeń pierwszej klasy podstawówki) część rozszerzona będzie służyła wyłącznie przydzieleniu ucznia w szkole ponadgimnazjalnej do grup językowych na odpowiednim poziomie zaawansowania lub rekrutacji do klas dwujęzycznych. W przejściowym okresie uczniowie, którzy dopiero w gimnazjum zapoznali się z językiem obcym, nie będą musieli przystępować do części rozszerzonej.

„Trzeba pamiętać, że w 2012 roku egzamin gimnazjalny zdawać będą absolwenci, którzy uczyli się już według nowej podstawy programowej, ale nie przeszli pełnego jej cyklu. Dziś, nawet jeśli uczeń kontynuuje naukę języka po szkole podstawowej, najczęściej nie uczył się go od pierwszej klasy.” – powiedziała minister edukacji narodowej.

Nowością na egzaminie gimnazjalnym będzie też wewnątrzszkolny, ustny egzamin, polegający na zaprezentowaniu przez uczniów zespołowo wykonanego projektu. „W ten sposób zmobilizujemy młodzież do innego sposobu pracy – umiejętność współdziałania w grupie jest bardzo ważna i trzeba ją kształcić już u gimnazjalistów. Dziś nie jest ona najmocniejszą stroną uczniów.” – wyjaśniła Hall.

Jeśli chodzi o maturę, to, jak stwierdziła minister, szczegóły są jeszcze dopracowywane. “Od zaraz” maturzyści mogą się spodziewać tylko jednej nowości, czyli obowiązkowego egzaminu z matematyki, wkraczającego już w tym roku szkolnym.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie