Uczniowie o szkole XXI wieku (2)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

badania i analizyNowoczesna szkoła nie może „chować głowy w piasek“ i udawać, że nie istnieją takie technologie, które mogłyby być wykorzystane z pożytkiem dla procesu nauczania bez względu na przedmiot. Nie korzystanie z technologii w szkołach hamuje rozwój – to mówią wprost amerykańscy uczniowie uczestniczący w wieloletnim projekcie badawczym SpeakUp. 
 
 
Rośnie zainteresowanie uczniów pogłębianiem wiedzy poza szkołą, przy wykorzystaniu dostępnych kursów e-learning. Badani uczniowie wskazują jednak na niedostateczną informację o istniejących na rynku kursach e-learning i warunkach korzystania z zajęć online. Są to dla nich podstawowe bariery w e-learningu. 
 
E-learning jest jednak pożądaną przez badanych uczniów metodą kształcenia. Uczniowie szkół średnich wyższych wskazują, że dzięki temu mogą uczyć się własnym tempem (51%), zdobywać dodatkowe punkty (49%) przy ubieganiu się o indeksy szkół wyższych (college’ów), pogłębiać swoją wiedzę i zainteresowania poza programem nauczania w szkole (44%). Identyczne wskazania podali uczniowie szkół średnich, uzupełniając je jeszcze o korzyść w postaci uzyskania dodatkowej pomocy przy poznawaniu materiału szkolnego.
 
III. Uczenie się oparte na zasobach cyfrowych 
W tym aspekcie nie chodzi oczywiście o jakieś niewielkie wykorzystanie zasobów cyfrowych, lecz o jak najczęstsze, zwłaszcza, że zasoby te są coraz bogatsze i obejmują wszystkie dziedziny edukacji i nauki.
 
Uczniowie chcieliby, aby w swoim życiu szkolnym mogli korzystać z edukacyjnych zasobów cyfrowych równie często jak w życiu prywatnym. Ponad 30% badanych z klas 7-12 korzysta z różnych narzędzi i testów online. 79% uczniów roczników 10-12 i 60% z roczników 7-9 wspiera się istniejącymi zasobami cyfrowymi w rozwiązywaniu zadań i pisaniu prac do szkoły. 
Jeśli chodzi o szkołę podstawową, ponad polowa uczniów klas 3-5 korzysta z gier edukacyjnych, 30% używa różnych narzędzi do tworzenia własnych prezentacji, pokazów, filmów lub stron internetowych do celów edukacyjnych. 
 
Poza szkołą, ponad 60% uczniów klas 10-12 i 65% uczniów klas 6-8 tworzy własne zasoby cyfrowe, wgrywa do serwisów internetowych własne filmy, podkasty, zdjęcia. 65% w grupie badanych roczników 3-5 gra online w rozmaite gry, ponad 40% spędza czas w trójwymiarowych serwisach wirtualnej rzeczywistości. Prawie 45% respondentów ze szkół średnich wyższych i 40% ze szkół średnich tworzy i kompiluje własne zasoby cyfrowych mediów. 
 
Jaka byłaby wartość dodana włączenia pracy z filmami wideo i grami online do rzeczywistości szkolnej? Najczęściej uczniowie przyznawali, że dzięki takiej wizualizacji problemu, byłoby im znacznie łatwiej zrozumieć zagadnienie, zdobyć więcej szczegółowych informacji, zaangażować się bardziej w zajęcia, a ponadto uczyniłoby to zajęcia bardziej interesującymi.
O korzyściach edukacyjnych płynących z grania są jednak przekonani również rodzice. 66% respondentów uważa, że granie pozwala rozwijać różne style uczenia się i zwiększa zaangażowanie uczniów w naukę. 57% uważa, że granie rozwija tak ważne umiejętności jak krytyczne myślenie czy rozwiązywanie problemów. 
 
Gorącym tematem dla uczniów okazują się być e-podręczniki. Uczniowie zapytani o to, jak powinien wyglądać taki podręcznik, wskazywali na takie jego cechy jak interaktywność, odpowiedni dobór treści, mechanizmy umożliwiające wspólne uczenie się w grupie oraz narzędzia personalizacji. Uczniowie podpowiadają, że aby taki podręcznik był pełnowartościowym narzędziem, powinny się w nim znaleźć również gry, narzędzia komunikacji z tutorami, narzędzia aktualizujące dane i adresy stron www, animacje i symulacje pozwalające lepiej zrozumieć treści.
 
Uczniowie chcieliby używać e-podręczników zgodnie z własnymi potrzebami, korzystając m.in. z takich narzędzi jak e-notatki, zakreślanie ważnych fragmentów, zapamiętywanie danych w wyszukiwarce, quizy, gry rozgrzewające umysły, narzędzia organizacji pracy, a nawet moduły umożliwiające doładowanie telefonów komórkowych. 
 
Takie narzędzia, jak e-podręczniki podobają się również rodzicom. 93% respondentów powiedziało, że chciałoby, aby ich dzieci używali takich podręczników w szkole, a 47% uważa, że byłaby to dla szkół dobra inwestycja, która zwiększy aktywność uczniów na zajęciach.
 
Świadomi cyfrowi tubylcy
 
Na podstawie opisanych badań można stwierdzić, że nie tylko mamy do czynienia z pokoleniem cyfrowych tubylców, lecz z pokoleniem młodzieży epoki cyfrowej, która jest świadoma znaczenia i potencjału narzędzi cyfrowych znajdujących się w ich dyspozycji. Wiedzą do czego one służą i jak je wykorzystać, aby się więcej nauczyć. Niestety my, dorośli, często nie zwracamy uwagi na to, co mówią uczniowie, uznając że wiemy lepiej (bo jesteśmy mądrzejsi, bardziej doświadczeni życiowo, itp.). Być może jest to błąd, który może stać się (stał się?) barierą w rozwoju nowoczesnej edukacji także w naszym kraju. 
 
Badań prowadzonych przez Project Tomorrow w Stanach Zjednoczonych nie sposób bagatelizować. Nie ma chyba drugich takich badań na świecie, które obejmowałyby zasięgiem tak wielką grupę uczniów i które dotyczyłyby wizji nowoczesnej edukacji. Jak zauważają organizatorzy badań w raporcie, „ci uczniowie mają w głowach plan, w jaki sposób możnaby skutecznie wykorzystać dostępne technologie, aby przyspieszyć rozwój uczniów i sprawić, że będą oni lepiej przygotowani do wyzwań czekających ich w przyszłości, no i oczywiście do... edukacji XXI wieku.“
 
Warto również w polskich szkołach stale pytać uczniów, w jaki sposób chcieliby się uczyć i jak można wykorzystać posiadane przez nich urządzenia cyfrowe, aby poprowadzić lekcje żywiej, ciekawiej, nowocześniej, zwiększając tym samym zainteresowanie i aktywność uczniów. Każdy nauczyciel powinien uświadomić sobie, że stojąc przed klasą, stoi przed grupą ekspertów od nowych technologii i jeśli tylko będzie chciał wykorzystać ich wiedzę, wystarczy kilka słów. Z pewnością może przynieść ro wiele dobrego. Nie bójmy się eksperymentować. 
 
(Źródło: eSchoolNews.com, opr. własne) 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie