Umiejętności cyfrowe i e-kompetencje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W całej Europie pogłębia się rozdźwięk między wymaganiami stawianymi przez cyfrową transformację z jednej strony a umiejętnościami, know-how i kwalifikacjami siły roboczej z drugiej. Mniej więcej 90% Europejczyków korzysta z telefonów komórkowych lub smartfonów, a ponad jedna trzecia używa tych urządzeń do łączenia się z Internetem. Jednak w zakresie korzystania z Internetu występują już znaczne różnice.© Edunews.pl

Według danych Eurostatu z 2013 roku, ponad 60% Europejczyków z 28 krajów członkowskich używa go codziennie, podczas gdy 20% z nich w ogóle nie miała styczności z siecią. Europejska agenda cyfrowa ma na celu pomoc obywatelom i firmom w czerpaniu jak największych korzyści z technologii cyfrowych i poświęciła jeden z siedmiu filarów umiejętnościom, kwalifikacjom i włączeniu cyfrowemu. Pilar ten zawiera 13 konkretnych działań, mających na celu wyeliminowanie przepaści cyfrowej.

Szilárd Molnár definiuje trzy główne rodzaje przepaści cyfrowej: (i) przepaść dotycząca dostępu, (ii) przepaść dotycząca korzystania (określająca różnicę między użytkownikami a „nieużytkownikami”) oraz (iii) przepaść wynikająca z jakości korzystania. Ponadto, mimo że Internet może łagodzić różnice społeczne, niektóre grupy społeczne rzadziej używają Internetu: są to w szczególności osoby słabiej wykształcone, osoby nieaktywne ekonomicznie oraz osoby starsze. Brak dostępu do Internetu oznacza dla nich zwiększone ryzyko wykluczenia społecznego.

Umiejętności cyfrowe są niezbędne do śmiałego i skutecznego korzystania z mediów cyfrowych w celach zawodowych, edukacyjnych i rekreacyjnych. Polegają one na możliwości korzystania z mediów cyfrowych i TIK, zdolności do rozumienia i krytycznej oceny różnych aspektów mediów cyfrowych i ich treści oraz zdolności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach. Bez podstawowych kompetencji cyfrowych trudno jest brać pełny udział w życiu społecznym. W tym wydaniu eLearning Papers przedstawiamy aktualności dotyczące badań naukowych i działań praktycznych, związanych z realizacją europejskich celów dotyczących eliminacji zjawiska przepaści cyfrowej.

Pierwszy z artykułów zamieszczonych w sekcji „In-depth” opisuje szczegółowo ramy kompetencji cyfrowych opracowane w celu lepszego poznania oraz rozwijania umiejętności cyfrowych w Europie. W drugim artykule przedstawiono analizę i klasyfikację różnych badań mierzących kompetencje medialne obywateli.

Pierwszy z artykułów w sekcji „From the Field” przedstawia raport na temat doświadczeń, jakie mieli studenci pierwszego roku uczestniczący w zdalnym kursie kształcenia nauczycielskiego. Drugie z badań poświęcone jest analizie potencjału tabletów w zakresie promowania rozwoju e-umiejętności wśród osób starszych. Trzeci artykuł opisuje korzyści płynące z włączenia do kursu z zakresu komunikacji zadania polegającego na przygotowaniu cyfrowej pocztówki. Przedmiotem czwartego artykułu jest promowanie edukacji poprzez wirtualną wymianę w obrębie europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego. W ostatnim z artykułów podsumowano prace związane z tworzeniem ram na rzecz e-kompetencji nauczycieli w Słowenii.

Umiejętności cyfrowe to coraz bardziej nieodzowna dziedzina wiedzy, która podlega ciągłym zmianom i wciąż się rozwija. Dotrzymanie kroku tym zmianom wymaga uczenia się przez całe życie oraz umiejętności korzystania z możliwości jakie dają sieci media cyfrowe w sposób innowacyjny i efektywny. Z tych powodów w bieżącym numerze przedstawiamy artykuły prezentujące wnioski wyciągnięte na różnych poziomach i w różnych kontekstach edukacyjnych, mając na celu zmniejszenie przepaści dotyczącej dostępu I korzystania z medico cyfrowych wśród Europejczyków.

Poszczególne artykuły z numeru 38 eLearning Papers dostępne są w języku angielskim (a skróty w języku polskim) na stronie http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/umiej-tno-ci-cyfrowe-i-e-kompetencje (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst PDF z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie