Rodzice na bieżąco ze szkołą dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób jest przekonanych, że nowoczesne narzędzia komunikacji negatywnie wpływają na kontakt między rodzicem a dzieckiem i nauczycielem. Raport „Rodzic unplugged”, w którym zapytano ponad 40 tysięcy rodziców i uczniów z całej, dowodzi czegoś zupełnie innego. Takie rozwiązania technologiczne, jak e-dziennik, zwiększają zaangażowanie dorosłych w proces edukacyjny dzieci. Rodzic chce być ze szkołą „na bieżąco”, zaś szybki dostęp do informacji wykorzystuje w sposób przemyślany.fot. Fotolia.com

„Celem naszego badania było sprawdzenie czy i w jaki sposób nowe technologie wpływają na komunikację pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. Wbrew obiegowym opiniom, okazuje się, że pomagają one w rozmowach w cztery oczy i wspólnym rozwiązywaniu problemów. Ponad połowa respondentów przyznała, że od kiedy korzysta z dziennika elektronicznego, ze swoim dzieckiem o jego sytuacji w szkole rozmawia częściej.” – mówi Marcin Kempka, prezes zarządu firmy Librus, na której zlecenie powstał raport.

Od czasu, kiedy korzystam z dziennika elektronicznego mam wrażenie, że z moim dzieckiem o jego ocenach i postępach w nauce rozmawiam:



Źródło: Raport „rodzic unplugged” na zlecenie firmy Librus

W przypadku ważnego tematu, jakim jest edukacja, zarówno rodzice (95%), jak i uczniowie (84%) preferują rozmowę w cztery oczy. Pomimo popularności social media czy komunikatorów wśród młodzieży i dorosłych, rodzice i uczniowie niemal w ogóle nie kontaktują się za ich pośrednictwem w sprawach dotyczących sytuacji w szkole.

Wyniki badań wskazują, że gdy chodzi o oceny, rodzice otrzymując niepomyślne informacje czekają na możliwość porozmawiania z dzieckiem osobiście (70% wskazań), a zaledwie co piąty wybiera kontakt telefoniczny.

O sytuacji w szkole rozmawiam ze swoim dzieckiem najczęściej:

 

Źródło: Raport „rodzic unplugged” na zlecenie firmy Librus

Pokolenie mobilnych rodziców

To co jeszcze do nie dawna było domeną młodych, dziś stało się powszechne również wśród rodziców. Już 45% ankietowanych korzysta na co dzień ze smartfonu lub tabletu. Wśród nich 65% często używa aplikacji mobilnych, a jedynie 10% - nie używa w ogóle.

Rodzice chcą aktywnie uczestniczyć w edukacji dzieci. Aż 77% chciałoby otrzymywać informacje o sytuacji dziecka w szkole na bieżąco. 3/4 rodziców korzystających z tabletu lub smartfonu twierdzi, że aplikacja mobilna, zapewniająca stały dostęp do informacji o sytuacji w szkole może pozytywnie wpływać na wyniki w nauce i budowanie pozytywnych relacji z dzieckiem.

„Wiedza o dokonaniach dziecka, dzięki aplikacji mobilnej to również większy komfort dla rodzica i nauczyciela” - mówi Marcin Kempka. „Mają oni pewność, że nauka idzie w kierunku wyznaczonym przez szkołę, nie zaś jak zdarzało się wcześniej – uczeń ukrywał swe szkolne grzechy, by postawić rodzica przed faktem w dniu oddania świadectw szkolnych. Dzięki temu rodzic udając się na wywiadówkę jest w pełni świadomy sytuacji, a informowany na bieżąco o postępach i obecności jest w stanie przeciwdziałać takim niepożądanym zachowaniom jak np. wagarowanie.

Chciałbym otrzymywać aktualne informacje dotyczące postępów dziecka w nauce

Źródło: Raport „rodzic unplugged” na zlecenie firmy Librus

„Jeszcze kilka lat temu pomiędzy młodzieżą, a ich rodzicami istniała przepaść, jeśli chodzi o zastosowanie nowych technologii w życiu codziennym. Groziło to utratą kontaktów w relacji: rodzic – dziecko. Z wyników przeprowadzonego badania wynika jednak, że sytuacja zmienia się na korzyść, zarówno w przypadku stosowania nowych technologii w życiu rodziców, jak i we wzajemnych relacjach.” – mówi Beata Andrzejczuk, autorka książek dla młodzieży.

Badania przeprowadzono w grupie blisko 35 tysięcy uczniów szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych lub liceów oraz 9 tysięcy rodziców. Zdecydowana większość (89%) rodziców biorących udział w badaniu mieściła się w przedziale wieku od 30 do 50 lat. 82% spośród ankietowanych legitymowało się wykształceniem wyższym lub średnim. Najmniej liczebną grupę stanowiły osoby z wykształceniem podstawowym (2%). Najwięcej rodziców biorących udział w badaniu zamieszkiwało miasto powyżej 500 tysięcy mieszkańców (41%). Niemal co trzecia osoba badana zamieszkiwała małe miasto, natomiast 26% badanej zbiorowości była mieszkańcami wsi. Badanie miało charakter anonimowy.

Więcej informacji znajduje się w załączonym raporcie Rodzic unplugged (PDF).

(Źródło: Librus)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie