Informacja zwrotna oraz rzetelna ocena umiejętności: nierozłączna i skuteczna para

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W swojej wpływowej książce “Visible Learning” Prof. John Hattie wskazuje „informację zwrotną” (ang. feedback) jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi podnoszących jakość nauczania i uczenia się (zob. polskie wydanie „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”). Analizy te potwierdza przegląd badań autorstwa Education Endowment Foundation (EEF) z Wielkiej Brytanii, stwierdzający, że istnieje silna pozytywna zależność między dawaniem informacji zwrotnej a wynikami uczniów (zob. tutaj). Badacze podkreślają, że efektywność informacji zwrotnej zależy od tego, w jaki sposób jest prowadzona, a przede wszystkim na czym jest oparta. Oceny opierające się o subiektywne opinie i wyrywkowe informacje, którym brak osadzenia w dobrze określonych celach nauczania nie powinny być podstawą głębszej komunikacji między uczniem i nauczycielem. Może to prowadzić do przekazywania błędnych lub powierzchownych informacji, które mogą nawet utrudnić uczenie się i nauczanie.

Czym jest „feedback” i jakie przynosi efekty? Według definicji ze stron EEF „informacje zwrotne to informacje przekazane uczącemu się i / lub nauczycielowi dotyczące wyników ucznia w odniesieniu do celów nauczania. Informacja zwrotna powinna mieć na celu poprawę jakości nauczania i dawać podstawę do jej uzyskania.” Mamy tu więc do czynienia z komunikacją budowaną wokół diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów, mającej na celu wskazanie sposobów ich poprawy. Komunikacja może dotyczyć nauczycieli i uczniów, ale także nauczycieli i innych nauczycieli, czy też rozmowy między uczniami. Ważne, aby komunikacja ta opierała się o rzetelną diagnozę i była nastawiona na osiągnięcie dobrze zdefiniowanych rezultatów.

Jak skuteczna jest informacja zwrotna? Większość badań wskazuje na relatywnie wysokie pozytywne efekty. W skali używanej przez Prof. Hattie „feedback” podnosi efekty nauczania o ponad dwa razy więcej niż przeciętna interwencja. Analizy EEF sugerują, że przeciętnie „feedback” podnosi efekty nauczania o równowartość ośmiu miesięcy nauki i należy do najbardziej efektywnych metod. Jednocześnie wiele badań wskazuje, że umiejętne wykorzystanie informacji zwrotnej jest często trudne. Wymaga wsparcia nauczycieli i znacznych inwestycji w ich rozwój zawodowy. Jak wspomniano, informacja zwrotna powinna także opierać się o rzetelną diagnozę wiadomości, umiejętności i postaw uczniów.

Kluczową kwestią jest więc dostęp do rzetelnych narzędzi oceny wiadomości i umiejętności uczniów. W polskich szkołach jako podstawę do oceny uczniów często wykorzystywane są albo wyniki egzaminów, albo też różnego rodzaju testy i sprawdziany przygotowywane przez nauczycieli lub dostępne w podręcznikach i/lub Internecie. Te narzędzia dają jednak ograniczone możliwości diagnozy. Wyniki egzaminów zewnętrznych dostępne są dopiero pod koniec danego etapu nauczania i dotyczą uczniów już odchodzących ze szkoły. Nie mogą być więc podstawą dla bieżącej pracy z uczniem. Testy dostępne w podręcznikach mają tę zaletę, że są powiązane z celami nauczania określonymi przez program i plan pracy zawarty w podręczniku. Ich wyniki nie dają jednak podstawy dla szerszych porównań, bowiem nie pokazują np. jak uczniowie wypadli w porównaniu z rówieśnikami w całym kraju czy na tle innych grup. Trudno więc na ich podstawie określić jak relatywnie do innych radzą sobie uczniowie i gdzie szukać ich mocniejszych czy słabszych stron.

Podstawę dla pogłębionej diagnozy wiadomości i umiejętności mogą stanowić badania wykorzystujące sprawdzone narzędzia testowe. Takim badaniem były Kompetencje 2017 przygotowane przez Fundację Naukową Evidence Institute. W badaniu tym udział wzięło kilkaset szkół z całej Polski oraz blisko 20 tys. uczniów. Badanie Kompetencje 2017 dotyczyło wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki, nauk przyrodniczych oraz podstawowej wiedzy ekonomicznej. Z tej diagnozy szkoły mogły dowiedzieć się także o postawach uczniów względem matematyki czy też wobec współpracy w grupach. Wszyscy uczniowie oraz szkoły uczestniczące w badaniu otrzymały raporty ze szczegółową diagnozą i porównaniami swoich rezultatów z wynikami w całej Polsce. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu zadań testowych wystandaryzowanych w dużych badaniach uczniów z całej Polski. W przypadku gimnazjów, szkoły mogły także porównać swoje wyniki do skali międzynarodowego badania PISA, a więc dowiedzieć się, jak ich uczniowie wypadają w porównaniu z rówieśnikami w Niemczech czy Finlandii.

Kontynuacją tego badania jest Diagnoza Otwarcia Roku (DOR), w której udział mogą wziąć szkoły podstawowe. DOR, podobnie jak Kompetencje 2017, jest badaniem online, które uruchomić można na niemal każdym komputerze z dostępem do Internetu bez potrzeby instalacji dodatkowego oprogramowania. Badanie czytania oraz matematyki dla IV, VI i VII klas szkoły podstawowej rozpoczęło się we wrześniu, ale można w nim wziąć udział do końca października. Badanie jest darmowe i każdy uczeń w nim uczestniczący otrzyma swój wynik. Istnieje także możliwość otrzymania raportów podsumowujących wyniki całej szkoły, które, mamy nadzieję, staną się podstawą pogłębionej dyskusji o efektach kształcenia. Także tutaj zastosowano sprawdzone, rzetelne narzędzia, które umożliwiają odniesienie wyników do całej populacji uczniów i szkół w Polsce. Do badania można przystąpić rejestrując się na stronie www.diagnoza.edu.pl.

Badania prowadzone przez Fundację Naukową Evidence Institute opierają się o sprawdzone i wystandaryzowane narzędzia, co daje dobrą podstawę do rozmowy o efektach nauczania i nastawienia uczniów oraz nauczycieli. Udział w takich badaniach otwiera nowe możliwości szukania sposobów podniesienia jakości pracy szkół i uczniów. Opierając się na nich możemy rozwijać efektywną komunikację, która, według przytoczonych wyżej badań, jest jednym z najlepszych sposobów na poprawę efektywności pracy szkoły.

 

Notka o autorze: dr Maciej Jakubowski jest dyrektorem ds. naukowych w Fundacji Naukowej Evidence Institute w Warszawie, której jest założycielem. W latach 2012-2014 był wiceministrem edukacji narodowej. Wcześniej pracował w zespole zarządzającym badaniem PISA w siedzibie OECD w Paryżu. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie