Jakie szanse i zagrożenia niesie rozwój technologii VR?

fot. Centrum Cyfrowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wirtualna rzeczywistość staje się faktem. Wkraczając do naszych domów i biur zmieni nie tylko sposób w jaki się komunikujemy. Zmieni naszą codzienność na wielu płaszczyznach. Czy nowa rzeczywistość przyniesie ze sobą także zagrożenia jak utrata prywatności i dezinformacja? Czy ta zmiana może być korzystna dla edukacji?

Na te pytania odpowiada kolejny raport Centrum Cyfrowego „Od mediów do rzeczywistości. Jakie ryzyka i szanse niesie ze sobą popularyzacja VR?”. Ana Brzezińska przygląda się w nim rozwojowi technologii VR (wirtualnej rzeczywistości), która już niedługo może na stałe wkroczyć do naszych biur i domów, zmieniając sposób, w jaki się komunikujemy, spotykamy, uczymy, a nawet leczymy. Wskazuje na zagrożenia, jakie niesie brak regulacji tego sektora i pozostawienie w rękach korporacji decyzji o tym, jakie rozwiązania przyjmować. Czy za kilka lat czeka nas walka z dezinformacją, utratą prywatności i agresją w internecie w nowej wersji mediów społecznościowych stworzonych w VR?

Gdy w kolejnych miesiącach pandemii przenieśliśmy dużą część naszego życia do Internetu, po VR zaczął coraz częściej sięgać VR sektor kultury, wykorzystują go firmy organizujące koncerty i spotkania online, a przede wszystkim coraz mocniej rozwijają takie korporacje jak Google czy Facebook Inc., zarządzające najpopularniejszymi dzisiaj wyszukiwarkami i portalami społecznościowymi.

Korzystając z VR zupełnie inaczej przetwarzamy treści - przeżywane doświadczenia zapamiętujemy lepiej i głębiej, częściej odbieramy je także jako prawdziwe i to na poziomie odczuwanych emocji, a nie tylko przyswajanych informacji. Fake news to już nie tylko fałszywy tweet, ale oglądana przez nas z bliska sfabrykowana wypowiedź polityka w deep fake.

To, co jednocześnie jest szansą dla edukacji i szkolnictwa wyższego (w Pekinie uczniowie, wśród których na zajęciach stosowano VR, osiągali na egzaminie końcowym wynik 93 - o 20 punktów procentowych lepszy niż uczniowie, którzy przyswajali materiał w tradycyjny sposób), może więc także zwiększyć naszą podatność na manipulacje - zarówno marketingowe, jak i polityczne.

Ana Brzezińska przedstawia w raporcie zalecenia dla deweloperów treści, dziennikarzy i prawodawców oraz pokazuje, jak wyciągając wnioski z obecnej dyskusji o regulacji mediów społecznościowych, zapewnić etyczny i bezpieczny rozwój VR.

Raport powstał w ramach projektu #SpołTech, prowadzonego przez Fundację Centrum Cyfrowe.

Link do raportu: https://centrumcyfrowe.pl/spoltech/jakie-szanse-i-zagrozenia-niesie-rozwoj-vr 

 

(Źródło: Centrum Cyfrowe)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie