Włączenie zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją (AI) do programów nauczania w szkołach podstawowych i średnich to stosunkowo nowe, ale chyba już istotne wyzwanie, przed którym stoją systemy edukacji na całym świecie. Próby sprostania temu wyzwaniu najczęściej utrudnia brak odpowiednich materiałów i narzędzi pomagających nauczycielom w nauczaniu o sztucznej inteligencji.
Moc rówieśników
Jak wpływ rówieśników, społeczna percepcja i czynniki psychologiczne wpływają na chęć szukania wsparcia? Raport UNICEF, opracowany we współpracy z Uniwersytetem SWPS oraz Fundacją Instytutu Matki i Dziecka, rzuca światło na bariery i czynniki sprzyjające poszukiwaniu wsparcia zdrowia psychicznego i psychospołecznego przez nastolatków z Ukrainy w Polsce. Raport pt. Zrozumienie postaw ukraińskiej młodzieży wobec zdrowia psychicznego i wsparcia psychospołecznego w Polsce przygląda się życiu tych młodych ludzi, ujawniając wszechobecną stygmatyzację związaną z usługami zdrowia psychicznego oraz bariery, które ona tworzy.
Świadomość procesów poznawczych zachodzących w uczniach ułatwia im naukę matematyki
Celem edukacji jest między innymi zapewnienie uczniom możliwości nabycia kompetencji niezbędnych do odnoszenia sukcesów w stale zmieniającym się świecie. Rozwijanie różnych form samooceny oraz umiejętności badania i ewaluacji własnego uczenia się oraz procesów poznawczych, może okazać się skuteczną metodą wspierania rozwoju osób uczących się matematyki.
Przyjaźnić się z błędem
Możliwość popełniania błędów i uczenia się na nich jest kluczowe dla procesu uczenia się. W tym wpisie przedstawię cztery sposoby – jak dobrze wykorzystać błędy, skoro się już pojawiły, dla rozwoju osoby uczącej się.
Umiejętności finansowe młodzieży (PISA 2022)
Pod koniec czerwca ogłoszono wyniki dodatkowej części badania PISA 2022 dotyczącej umiejętności finansowych. Polska znalazła się wśród krajów o wysokich wynikach piętnastolatków w zakresie umiejętności finansowych, choć średni wynik polskich uczniów był niższy w porównaniu z 2018 rokiem. Polscy uczniowie znacznie częściej niż we wcześniejszych edycjach badania PISA deklarowali korzystanie z usług bankowych, a pod względem częstotliwości dokonywania płatności za pomocą smartfona czy zakupów przez Internet wyróżniają się na tle rówieśników z innych krajów.
Jak aktywność fizyczna pomaga w nauce?
Współczesne badania coraz częściej wskazują na istotną rolę aktywności fizycznej w procesie edukacyjnym. Regularne ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają zdrowie uczniów, ale także wpływają na ich zdolności poznawcze i wyniki w nauce. W tym artykule, opierając się na najnowszych badaniach naukowych i praktykach szkolnych, przyjrzymy się, jak aktywność fizyczna może przyczyniać się do osiągania lepszych wyników kształcenia.
Poza schematami, czyli badanie myślenia kreatywnego uczniów PISA 2022
Polscy piętnastolatkowie dobrze wypadli w pomiarze umiejętności myślenia kreatywnego, które realizowane było po raz pierwszy w badaniach PISA 2022. W tej części badania wzięły udział 64 kraje i regiony. Uczniowie rozwiązywali specjalnie przygotowane zadania sprawdzające ich umiejętności w zakresie tworzenia różnorodnych pomysłów, koncepcji i rozwiązań, ich oceniania i ulepszania w czterech domenach: prezentacja graficzna, wypowiedź pisemna, rozwiązywanie problemów społecznych oraz rozwiązywanie problemów naukowych.