Bez stopni dużo lepiej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stopień w szkole nie rozwija dziecka. Nie niesie w sobie informacji, co zrobiło dobrze, co źle, co powinno poprawić, a w czym jest już świetne. Jak Polska długa i szeroka edukacja stopniami stoi, a większości nauczycieli sama myśl o rezygnacji z nich i wprowadzenie oceny opisowej od razu podnosi ciśnienie. Czy naprawdę to takie straszne?

Podczas konferencji "Dziecko bez stopni", która odbyła się w dniu 9.06.2015 r. na Zamku Królewskim w Warszawie, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Koalicję Dziecko Bez Stopni, poproszono pięć nauczycielek wczesnoszkolnych, aby opowiedziały o swoich przygodach z ocenianiem małych dzieci i o tym, w jaki sposób zmieniły swoje postępowanie, zrezygnowały ze stopni. Okazuje się, że ocena opisowa i informacja zwrotna to nie taki diabeł straszny, jak go inni malują. Z oceniania w szkole publicznej raczej nie możemy zrezygnować (choć są takie koncepcje pedagogiczne, w których nie jest ono obecne). Można jednak oceniać uczniów lepiej niż za pomocą stopni i można lepiej przyczyniać się do rozwoju uczniów.

Podpisane kilka dni temu rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej pozwala każdej szkole na odejście od stopni. To, że my, dorośli, byliśmy kiedyś oceniani stopniami w naszych szkołach, nie jest żadnym dowodem na to, że jest to najlepszy sposób oceniania. Wielu z nas ma z okresu szkolnego koszmarne wspomnienia związane z ocenianiem i ocenami. Spróbujmy czegoś innego. Może lepiej, albo nawet dużo lepiej bez stopni - nauczyciel bardziej precyzyjnie formułuje informacje zwrotne do uczniów i dzięki temu wiedzą oni, jakie błędy popełnili, co robią już dobrze, gdzie muszą się poprawić.

Posłuchajmy doświadczonych nauczycielek, które zrezygnowały ze stopni w klasach I-III szkoły podstawowej. Czy taka zmiana byłaby możliwa w Państwa szkołach także na wyższych etapach kształcenia (nowe przepisy dają możliwość odejścia od stopni w szkole na każdym etapie kształcenia).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie